Räcker mitt nätagg?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Jag tänkte uppgradera min bokstavligen talat nerpissade dator till nyare grejer. Tänkte bara byta moderkort, processor och minne. Och tjacka grafikkort. Hårddisk, burk och cd får vara kvar. Skaffar nog sannolikt en till hdd. Nätagget som sitter i burken nu är på 300 watt och dessa prylar ska jag ha:

Pentium D Dual core 2,8 ghz 2x2 mb cache 800 Mhz FSB
Abit NI8 SLI DDR2 PCIe
1024 mb 667mhz DDR2
Asus Extreme GeForce 7600GT 256mb DDR3 SLI-ready
Medföljande insticksljudkort
Två diskar S-ATA
En cd-enhet
Ett par fläktar

Räcker 300 watt till detta? Processorn och grafikkortet lär dra tämligen mycket tänkte jag på.

/ FreddaGädda

Byt aggregat. En billig och enkel åtgärd som besparar dig frustrationen när du inte får igång hopkoket. Dagens grafikkort drar mycket sås bara dom. Vet ej hur det är med de sk "dual-core" processorerna. Kan tänka mig att de vill ha lite de också. Sen är det ju bra för framtida investeringar också. Du vill kanske stoppa i några nya diskar eller brännare så småningom. Surt om det inte går.

Ska du ändå byta så mycket kan du lika gärna lägga 500-1000kr till på ett kraftigt agg. 300 är dessutom väl klent idag. Brukar inte nya chassin levereras med minst 400 idag?

Håller med övriga, du ligger på gränsen (eller strax över) för vad ditt nätaggregat klarar.
Här har du en "PSU-Kalkylator".

Jag installerade nyligen ett sådanthäringa paket i min burk.
Massor med pulver och jäkla gediget med härlig kvalitetskänsla.
Hiper Type-R 580W.

Att mäta nätaggens kapacitet i WATT är ganska missvisande. Det som är intressant är hur många AMPERE (A) de levererar på varje "rail". Detta är nästan alltid specificerat på nätagget, och detta är av relevans då en WATT-angivelse är en sammanräkning av den totala strömstyrkan som levereras för alla spänningar, medans tex ett grafikkkort enbart utnyttjar 12V och således har sitt krav på strömmatning där.

Dyrare nätagg har dessutom inte en enskild rail för tex 12V, utan flera.

Ett bra nätagg på 350W kan många gånger vara mycket bättre än tex ett Qtec 550W dels pga högre verkningsgrad och dels pga bättre fördelning av effekten.

Tips på väl beprövade nätaggstillverkare:

FSP (Gör många OEM-produkter som andra tillverkare märker om)
Antec
Tagan
Seasonic (ofta FSP som tillverkat)

jayjay skrev:
2475764
Tips på väl beprövade nätaggstillverkare:

FSP (Gör många OEM-produkter som andra tillverkare märker om)
Antec
Tagan
Seasonic (ofta FSP som tillverkat)

Öh.. Seasonic är väl en av de större OEM-tillverkarna om jag förstått det rätt. Lite off topic kanske..

Jag skaffade ett Seasonic S12 på 430w för ett par veckor sen när mitt gamla nätagg lade av utan förvarning, är mycket nöjd med det. Stabil strömförsörjning och så gott som ljudlöst, rekommenderas. 900 spänn, som hittat.

Trådlyft och följdfråga: Vad menas med detta: "For PSII PSU or PSII Redundant PSU"?

Skulle tagit reda på själv om jag hade haft tillräckligt långvarig anslutning så jag hinner läsa nåt. Har max 10 minuter på mig från att datorn är startad. Internet dör och kräver om omstart för att hoppa igång igen med den här datorn

Bikeboy500 skrev:
2473536 Håller med övriga, du ligger på gränsen (eller strax över) för vad ditt nätaggregat klarar.
Här har du en "PSU-Kalkylator".

Jag installerade nyligen ett sådanthäringa paket i min burk.
Massor med pulver och jäkla gediget med härlig kvalitetskänsla.
Hiper Type-R 580W.

:tummenupp Köpte nyligen samma agg. Ska tydligen vara bra, fint löst med sladdarna var det iaf.

Back