Gps+mobil+blåtand+intercom

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Tänkte jag skulle slippa klödda med sladdar så långt som möjligt. Tänkte såhär...att jag lägger PMR + BT-adapter i tankväskan o därifrån kabel ut till styret o PTT-knappen. Zumon sitter på styret... o mobilen har jag i innerfickan eller i tankväskan den oxå.... o sen ett Scala headset i hjälmen. Jag behöver ingen räckvidd på flera kilometer på PMR'en då vi säkerligen kör ganska tätt ihop... O när man hittat boende för kvällen så är det ju lätt att bara dra loss kardborrefästet o PTT-knappen o slänga in i tankväskan.
Kommer säkert inte att använda dessa saker annat än till touring dvs 1 gång/år. Möjligtvis headsetet om man vill flasha o snacka telefon när man kör bana eller nåt....:)

Har sökt som attan efter BT-adaptrar på nätet...men hittar bara den på Louis. Ngn som vet fler ställen att hitta såna ? Peltor har , men har inte lyckats hitta nåt pris....man har ju en aning åt vilket håll det lär hamna....:rolleyes:


Jag har hittat nåt som borde vara bättre än PMR och BT-adapter, en PMR med inbyggd Bluetooth! http://www.thunderpole.co.uk/midland_445bt.htm
Hittade även en dansk sida med radion: http://www.iccom.dk/PMR-radioer.htm 930 SEK + frakt.

Så länge du inte redan har en PMR, någorlunda avancerad, så borde det bli billigare, eller åtminstonde samma pris och mindre krångel att köpa en färdig BT-PMR än PMR + adapter, den där adaptern på Louis var ju inte direkt billig, sen kostar väl en hyfsad PMR 500-600:-?

Du är inne på rätt väg med SE headsetet iaf, dock finns den ju med In-Ear proppar redan, heter HBH-DS220, i mars-april kommer en ny version kallad HBH-DS205, sen finns ju HBH-DS980, en sån har jag, samt en SE p1i med GPS som jag skaffat en R.A.M vattentät låda till. Därmed har jag både GPS, telefon och MP3/radio i en enhet, på styret utan kablar till öronen! Kan fixa en bild lite senare idag.
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Folke:

Kontakta Anders på Bil & Marintrim. Han är kung på sånt och det här är i princip det enda han gör. Han har byggt hela min lösning med hela videvitten.

Blåtandslösningarna fram till nu har det varit lite sisådär med, men nu finns det faktiskt en som funkar. Stereo, med woffers i lurarna.
Se www.bilmarintrim.se under nyheter.


Har läst om den där Motosonic-prylen på deras hemsida.... Vad skiljer den o ett vanligt Scala Rider headset ? Verkar ju vara samma sak i stort sett ? Jag kan knyta ihop gps , mobil o en BT-PMR med Scala....samma sak som jag kan göra med denna...så vad är skillnaden ? Jag behöver ju ändå en PMR ?

Jag har hittat nåt som borde vara bättre än PMR och BT-adapter, en PMR med inbyggd Bluetooth! http://www.thunderpole.co.uk/midland_445bt.htm
Hittade även en dansk sida med radion: http://www.iccom.dk/PMR-radioer.htm 930 SEK + frakt.

Du är inne på rätt väg med SE headsetet iaf, dock finns den ju med In-Ear proppar redan, heter HBH-DS220, i mars-april kommer en ny version kallad HBH-DS205, sen finns ju HBH-DS980, en sån har jag, samt en SE p1i med GPS som jag skaffat en R.A.M vattentät låda till. Därmed har jag både GPS, telefon och MP3/radio i en enhet, på styret utan kablar till öronen! Kan fixa en bild lite senare idag.

PMR finns redan ,så...:)... Men visst ? Allt i ett är givetvis smidigare....

Ang SE headsetet... Funkar det bra för dig ? Skulle du kunna knyta ihop ännu en BT-enhet till den , typ PMR , utan några problem ?

Är det några problem att knyta så många enheter till varandra som jag behöver ? PMR , GPS , Telefon o Headset ?
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har läst om den där Motosonic-prylen på deras hemsida.... Vad skiljer den o ett vanligt Scala Rider headset ? Verkar ju vara samma sak i stort sett ? Jag kan knyta ihop gps , mobil o en BT-PMR med Scala....samma sak som jag kan göra med denna...så vad är skillnaden ? Jag behöver ju ändå en PMR ?

Bra ljudkvalitet. I stereo.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Bra ljudkvalitet. I stereo.

Har ingen aning om vad Motosonic kan kosta...har inte hittat några priser på den , men kan tänka mig att den säkert inte är gratis. Har lite svårt att motivera FÖR mkt pengar till en sak som man vet att man kommer att använda ganska lite... Samtidigt kan jag hitta Scala headset för ca 400 kr på Ebay. Känns som att man får tumma lite på ljudet då.....tyvärr:rolleyes:
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har ingen aning om vad Motosonic kan kosta...har inte hittat några priser på den , men kan tänka mig att den säkert inte är gratis. Har lite svårt att motivera FÖR mkt pengar till en sak som man vet att man kommer att använda ganska lite... Samtidigt kan jag hitta Scala headset för ca 400 kr på Ebay. Känns som att man får tumma lite på ljudet då.....tyvärr:rolleyes:

Motosonicen kostar ca 2600 inkl headset.
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
PMR finns redan ,så...:)... Men visst ? Allt i ett är givetvis smidigare....

Ang SE headsetet... Funkar det bra för dig ? Skulle du kunna knyta ihop ännu en BT-enhet till den , typ PMR , utan några problem ?

Är det några problem att knyta så många enheter till varandra som jag behöver ? PMR , GPS , Telefon o Headset ?

SE headsetet hanterar upp till 10 enheter automatiskt, så det är inga problem alls!Det jag gillar med 980:an är att den ju går att använda "privat" också, den där Motosonic är väl fast till hojen/hjälmen? Grym ljudkvalité, och du kan hantera samtal, telefonboken och musikspelaren direkt från 980:an. Det går även att välja vilken enhet man vill ska ha prioritet. 980:an går att hitta på nätet från ca 800:- Sen funkar den ju lite som öronproppar också...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Anställ en sekreterare som kan sitta i växeln åt er medans ni åker motorcykel!

Näe, visst kan jag förstå behovet av internkommunikation när man är en stor grupp, men mobiltelefoner till det?

GPS'en i ena örat, PMR-radio till övriga gruppen i andra, telefon kan man prata i medans man har tank/piss/fikapaus.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
SE headsetet hanterar upp till 10 enheter automatiskt, så det är inga problem alls!Det jag gillar med 980:an är att den ju går att använda "privat" också, den där Motosonic är väl fast till hojen/hjälmen? Grym ljudkvalité, och du kan hantera samtal, telefonboken och musikspelaren direkt från 980:an. Det går även att välja vilken enhet man vill ska ha prioritet. 980:an går att hitta på nätet från ca 800:- Sen funkar den ju lite som öronproppar också...

Var på SE's hemsida o kikade på den... o den ser smidigt ut:) . Velar nog ändå lite på det där Scala-headsetet... Jag åkte nästan 400 mil med in-ear pluggar i somras på Norgesemestern. Det var rätt jobbigt... De dämpar för lite för att det ska va behagligt att åka så långt , öronen blir lätt ömma o det var lite knöligt att få dom rätt så fort man drog på sig hjälmen. Mot slutet så var det nästan så man drog sig för att dra av hjälmen vid tankstopp...:rolleyes: . Fördelen är ju att man kan ha den "privat" oxå... Men tror nog ändå jag skulle fördera ett Scala-set med fasta lurar...då kan man ju ha öronproppar oxå om det blir tröttande med Acra-mullret...:)

Anställ en sekreterare som kan sitta i växeln åt er medans ni åker motorcykel!

Näe, visst kan jag förstå behovet av internkommunikation när man är en stor grupp, men mobiltelefoner till det?

GPS'en i ena örat, PMR-radio till övriga gruppen i andra, telefon kan man prata i medans man har tank/piss/fikapaus.


He he...Håller egentligen med:) . Det man "behöver" är GPS o PMR... Mobilen klarar jag mig utan. Men vadå ??...Man är ju kille o killar gillar prylar !..:tummenupp
 
Last edited:

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Anställ en sekreterare som kan sitta i växeln åt er medans ni åker motorcykel!

Näe, visst kan jag förstå behovet av internkommunikation när man är en stor grupp, men mobiltelefoner till det?

GPS'en i ena örat, PMR-radio till övriga gruppen i andra, telefon kan man prata i medans man har tank/piss/fikapaus.

Vem har sagt nåt om att använda mobiltelefonen att ringa mellan varandra som internkommunikation? Jo, tidigare i tråden nämndes det mobiler, men då med sk. PTT-funktion. PTT betyder Push To Talk, ska funka liknande PMR-radio och det finns mobiler som har sån funktion.
Om du hänvisar till dom här SonyEricsson-grejorna vi talar om här, så är det "bara" en handsfree, men den kan hantera både en Zumo/Rider, mobiltelefon och en PMR med Bluetooth och mer därtill, dessutom sladdlöst! Sen jo, jag skrev att jag har en SE P1i på styret, det är en mobil, men med 3 tums skärm och GPS, Mp3-spelare, radio, 3,2 mpix kamera, kalender mm mm. Och, hör och häpna, det går att ringa med den! Men det är väl inte att rekommendera under färd. Mobil är nåt som "alla" har med sig nu för tiden, och med min mobil så har jag minst 4 enheter i en enda enhet.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Köpt en 6110 navigator, inbyggd gps och PTT stöd, funkar snabbt i bilen som gsp dock inte testat PTT , kanske ett alternativ med allt i ett
med ett BT headset
 
Last edited:

soscar

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda CBR600
Slippa sladdarna......

När man ska välja Bluetooth system så är det viktigt att man har klart för sig vad man ska prioritera och inte prioritera i uppkopplingarna. Är musikåtergivningen viktig eller inte är kanske första saken att välja. Hur viktig är kommunikationen med passagerare, etc.

Har man BT och handsfree i GPS:en, kan man enkelt koppla in telefonen i hjälmen via den i t ex ett billigt Scala Rider för 745:-, se

http://www.warmnsafe.eu/group.asp?group=207&sub=203

Vill man ha lite bättra ljud och även kommunicera med passageraren trådlöst är Scala Rider Teamset för 1275 kr ett vettigt val, se samma länk som ovan.

Är man däremot ute efter en överlägsen ljudåtergivning, enkel uppkoppling direkt till de flesta BT apparater med rätt prioritering, så är det inget som slår J&M's Bluetooth headset för 2995:- än, se

http://www.warmnsafe.eu/group.asp?group=155&sub=203

Ett nytt BT headset är MotoSonic 700BH, vilket snart kommer att vara tillgängligt på marknaden, se

http://www.warmnsafe.eu/group.asp?group=231&sub=203

Detta har samma funktioner som J&M's headset, men inte J&M's ljudåtergivning.

Warm & Safe har en massa lösningar för mc-kommunikation och är alltid väldigt måna om att hjälpa till för att man ska få det man vill och behöver.

Stefan
 

soscar

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda CBR600
Bluetooth

http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=6805330

Hihi, någon tycker om warmnsafe ser jag :hihi
Soscar, prova en annons på förstasidan också :tummenupp

OnT: neckmike har lite rabatt nere på mässan men jag vet inte om den klarar vad du vill.

Annons?? :rolleyes: Vitsen här är väl att ge tips och länkar till de platser man kan hitta produkter och då helst till lägsta pris. Sedan är det väl upp till läsaren att välja var denne vill handla. Nedan hittas samma prylar hos andra firmor till högre pris om det gör dig gladare.

Scala Rider för 815 kr

http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=13713

Scala Rider TeamSet för 1299 kr hos

http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=14172

Det andra J&M headsetet vet jag ingen annan som säljer.

MotoSonic hittar man hos ett antal handlar, det är bara att göra en enkel sökning.

Däremot är det svårt att hitta samtliga på ett ställe till lägsta pris, med möjligheten att få råd i dubbel bemärkelse.

Stefan
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Uppdaterat läge.....

Detta är lösningen som jag tänkte försöka mig på... om det sen blir bra eller dåligt för pengarna det kostar återstår att se:rolleyes: . Bara att hoppas att allt fungerar tillsammans o att jag är karl nog att lösa det... Får väl fråga ungarna annars !:D

Allt är inköpt på Ebay o de beräknas komma om nån vecka...

Scala Rider : USD 49
Cobra Walkie Talkie : USD 0,06 / par
Bluetooth sändare/mottagare till Cobran : USD 25
Garmin Zumo GBP 270
Total frakt omräknat till USD : 70

Saknar PTT-knapp o Y-kabel mellan BT-enhet o komradio , men ska ordna det i veckan......

Rapporterar funktion , ljudkvalitet , etc senare........
 

soscar

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda CBR600


http://www.warmnsafe.eu/group.asp?group=155&sub=135

Var inne o läste lite om den... Verkar vara 30 "feet" , alltså ca 10 m. Men om jag har förstått saken rätt , så är det ngt liknande Scala Rider ??....

Ett alternativ är Scala-rider Q2

http://www.warmnsafe.eu/product.asp?product=1718&sub=203&page=1

Använder du Q2an kan Du även länka in till de andra Scala headseten. Passageraren kan t ex använda Scala RiderFM och ha eget val av radiostation och samtidigt länka till Q2an.

Andra alternativ är MotoSonic eller J&M som du också hittar hos Warm & Safe.

Stefan
 
Last edited:

D.Krona

-WildPig MC-
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
ZX9R-98:a Fighter & enduro WR250F-05:a
lånar tråden lite.

om man nu bara vill kunna prata enkelt och smidigt med kvigan som sitter bakom utan massa övriga funktioner hit och dit, vad ska man skaffa?
gärna under tusingen.. finns det?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top