Gps+mobil+blåtand+intercom

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag vill alltså koppla ihop en Zumo 550 , en SE K850i , ngn form av intercom o ett blåtandsheadset... Hur gör jag detta på enklaste , billigaste sätt ?

Grejen är den.... Vi , 3 kompisar , körde runt i Norge o somras. Hade gps med sladd o ploppar i öronen. Visst...det fungerade , men klöddigt med dessa sladdar. Man saknade att kunna kommunicera med varandra , påkalla uppmärksamhet om fina vyer , tjejer , kissepaus , etc...

Ska till alperna nu i sommar. Vill kunna köra , få instruktioner från gps:en , ev lyssna på musik på "transportsträckor" , kunna ringa o boka boende via gps:en , få höra av kompisen bakom att jag har juste häck när jag kör...:rolleyes: .... O allt detta utan en jäkla massa sladdar !!!

Tips ??
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Köp en tom tom rider istället. Mn det är kanske inte "tipset" du vill ha.
Riktigt dåligt tips till och med ; )
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Scala rider teamset... men då blir det monoljud... Zumo stödjer ej A2DP stereo via bluetooth.
Och så kan du bara schnakka med passageraren...
Finns mig veterligen inget med radioförbindelse OCH bluetooth på marknaden.

Jag kör med sladdheadset till min Zumo 550.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hur fungerar "push to talk" på en mobil ? Är det ngt man skulle kunna använda sig av istället för intercom ? Är det en "gratistjänst" eller kostar det som ett vanligt samtal iom att man tar upp bandbredd på gsm-nätet ? Om jag är i Österrike o ska prata med mc:n bakom mig... Kopplar den mig direkt dit eller kopplar den mig hem via Sverige först ?... Hmmm...Är inte riktigt insatt i den tekninken.....:rolleyes:
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hmmm...Fick en ny idé...:tungan . Hur skulle det gå om man kopplar en fm-sändare till mobilen o alla i gänget sätter sina mobiler med radio på rätt frekvens ?... Hmmm... Är jag dum i huvet nu ??....:gnissla
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det som är lite knöligt är att du vill kombinera allt det där med både blåtand och kommunikation mellan hojarna.

Hade det bara varit att få ihop mobilen och GPS via blåtand till ett hjälmheadset utan kommunikation hade nog jag valt ett Cardo Scala Rider.

Hade det varit att knåpa ihop GPS, mobiltelefon, hjälmheadset och radio för kommunikation mellan hojar utan krav på blåtand så hade jag kört på någon lösning från Peltor. Men då blir det ju så klart en hel del sladdar.

PTT-funktionen på mobiltelefoner vet jag inte om någon operatör i Sverige stöder. Jag har hört ryktas att Telenor ska ha stöd för det, men det är ingen tjänt de marknadsför och jag vet inget om kostnader.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Dessa telefoner stödjer tydligen PTT : http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v612

Vore konstigt om de marknadsförs i Sverige som "kommunikationsradio" utan att ngn operatör stödjer tjänsten ?...Men visst ? Inget är omöjligt. Frågan är om det skulle fungera ??....

Hade tänkt såhär : En Zumo 550 i mitten , ihopkopplade med blåtand till denna : http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=264124 ( med fördelen att man kan byta ut öronsnäckorna mot typ in-ear som passar mig bättre i hjälmen ) o en valfri mobil med PTT.
Man skulle kunna göra en liten ficka o klä med skumgummi o sätta fast den med några stygn på insidan av hjälmen framme vid munnen ( för att få bort vindbrus ).

Hur det sen går till att prata via PTT vet i 17 ???... Kanske man får göra en hållare o ha mobilen på styret i ngn vattentät påse , så man kommer åt att hålla in PTT-knappen under samtal...eller om man ska hålla in knappen på bluetoothenheten ?....

Vad tror ni ?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kanskje den nye Scala Rider TeamSet kan være noe for deg? Den har 3-veis kommunikasjon. Er det noen som vet noe om den her?
Det är väl gjort för att fungera mellan förare och passagerare och till mobiltelefon, inte hoj-till-hoj?
http://www.dustinhome.se/pd_5010113696.aspx

En av nackdelarna med blåtand är den korta räckvidden.

Hjälmen som jomo länkade till kanske vore något? Iofs så lär den nog tyvärr vara både tung och dyr.

Dessa telefoner stödjer tydligen PTT : http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v612

Vore konstigt om de marknadsförs i Sverige som "kommunikationsradio" utan att ngn operatör stödjer tjänsten ?...Men visst ? Inget är omöjligt. Frågan är om det skulle fungera ??....
Jag har en Nokia 5140i som har stöd för PTT och ett Comviq-abonnemang, men jag har aldrig fått det att fungera. Söker man efter ptt på Comviqs hemsida så hittas inget alls.

Söker man efter PTT på Telias hemsida så hittar man detta:
"ptt

Push-to-talk är en tjänst som gör det möjligt att med en knapptryckning sända röstmeddelande till andra via gprs.

Telia har inte planerat någon utbyggnad för push to talk. Istället satsar vi på ökad edge-, 3g och turbo3g-täckning. "


På Telenors och Tres hemsidors hittar man inte heller något om man söker på ptt.
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hittade lite mer info här... http://forum.bmw-mc-klubben.se/archive/index.php?t-358.html Tydligen fler än jag som letar lösningar..:)

Jag har en Nokia 5140i som har stöd för PTT och ett Comviq-abonnemang, men jag har aldrig fått det att fungera. Söker man efter ptt på Comviqs hemsida så hittas inget alls.

Söker man efter PTT på Telias hemsida så hittar man detta:
"ptt

Push-to-talk är en tjänst som gör det möjligt att med en knapptryckning sända röstmeddelande till andra via gprs.

Telia har inte planerat någon utbyggnad för push to talk. Istället satsar vi på ökad edge-, 3g och turbo3g-täckning. "


På Telenors och Tres hemsidors hittar man inte heller något om man söker på ptt.

Fan !:huvet


Kostar 4000 kr här : http://www.warmnsafe.eu/group.asp?group=155&sub=135 Liiiite för mkt för min del , men annars säkert bra grejer...
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Möjligt är det absolut, med solen i ryggen går det att få ut bra mycket mer än så ur en klass 1, men frågan är hur ofta du kommer i närheten av det i praktiken.

Har hittat lite mer info om den här : http://www.designerhelmets.com/review.php?item=Interphone

Säljs även på Ebay till ett juste pris : http://cgi.ebay.com/BLUEANT-INTERPH...yZ133234QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Det tråkiga verkar vara att man bara kan ansluta ett extra headset...så är vi 3 som åker tillsammans , kan inte en ansluta. Annars verkar den faktiskt helt ok....
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
http://www.louis.de/_3093415b45598e...le_context=detail&artnr_gr=10001253&anzeige=0

Alltså...en PMR , en BT-Adapter , en Gps , ett Scala headset o en mobil.... Borde funka ? ( Fan...Undrar om man får plats själv på hojen ????...:va )
Ja, den där borde nog kunna funka.

Klart du får plats på hojen. Och grejerna också.
Med något liknande http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18946108 så kan du ju förvara mobilen nästan vart som helst på hojen.

Radion bör däremot vara placerad ganska så högt upp för att få så bra mottagning som möjligt. Åtminstone i en bröstficka/innerficka på jackan eller liknande.

Sedan ska ju radiokablagets PTT-knapp fästas på styret så att den kan manövreras med vänstra tummen (det är en aning smidigare än att knappen ska rotera med gashandtaget). Då kan det vara lämpligt att man använder just innerfickan på jackan och sedan drar ut sladden genom ärmen. Det fungerar jättebra.

Tills man trött som ett djur efter en lång och hård dag ska hoppa av hojen vid hotellet och tänker på allt annat än att man sitter fast vid hojen. Därför kan det vara lämpligt att man placerar knappen utanpå handsken med kardborren runt vänster pek- och långfinger och själva knappen placerad så att den fortfarande kan manövreras med vänster tumme.

Eller vad som nu fungerar bäst för dig. Men kort sagt så är det så att om du fäster knappen på styret så finns alltid risken att du en vacker dag kommer att glömma den. Och då blir det till att köpa nya grejer eller försöka löda ihop de sytrådstunna sladdarna igen (inte lätt alls, jag har gjort det ett par gånger). Hur som helst så tycker jag att det bästa är om knappen är placerad så att man slipper släppa styret för att manövrera den.

Det tråkiga verkar vara att man bara kan ansluta ett extra headset...så är vi 3 som åker tillsammans , kan inte en ansluta. Annars verkar den faktiskt helt ok....
Även om den i bästa fall klarar 150m så är inte det särskilt mycket ute på lite öppnare vägar.
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Ja, den där borde nog kunna funka.

Klart du får plats på hojen. Och grejerna också.
Med något liknande http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18946108 så kan du ju förvara mobilen nästan vart som helst på hojen.

Radion bör däremot vara placerad ganska så högt upp för att få så bra mottagning som möjligt. Åtminstone i en bröstficka/innerficka på jackan eller liknande.

Sedan ska ju radiokablagets PTT-knapp fästas på styret så att den kan manövreras med vänstra tummen (det är en aning smidigare än att knappen ska rotera med gashandtaget). Då kan det vara lämpligt att man använder just innerfickan på jackan och sedan drar ut sladden genom ärmen. Det fungerar jättebra.

Tills man trött som ett djur efter en lång och hård dag ska hoppa av hojen vid hotellet och tänker på allt annat än att man sitter fast vid hojen. Därför kan det vara lämpligt att man placerar knappen utanpå handsken med kardborren runt vänster pek- och långfinger och själva knappen placerad så att den fortfarande kan manövreras med vänster tumme.

Eller vad som nu fungerar bäst för dig. Men kort sagt så är det så att om du fäster knappen på styret så finns alltid risken att du en vacker dag kommer att glömma den. Och då blir det till att köpa nya grejer eller försöka löda ihop de sytrådstunna sladdarna igen (inte lätt alls, jag har gjort det ett par gånger). Hur som helst så tycker jag att det bästa är om knappen är placerad så att man slipper släppa styret för att manövrera den.
.

Tänkte jag skulle slippa klödda med sladdar så långt som möjligt. Tänkte såhär...att jag lägger PMR + BT-adapter i tankväskan o därifrån kabel ut till styret o PTT-knappen. Zumon sitter på styret... o mobilen har jag i innerfickan eller i tankväskan den oxå.... o sen ett Scala headset i hjälmen. Jag behöver ingen räckvidd på flera kilometer på PMR'en då vi säkerligen kör ganska tätt ihop... O när man hittat boende för kvällen så är det ju lätt att bara dra loss kardborrefästet o PTT-knappen o slänga in i tankväskan.
Kommer säkert inte att använda dessa saker annat än till touring dvs 1 gång/år. Möjligtvis headsetet om man vill flasha o snacka telefon när man kör bana eller nåt....:)

Har sökt som attan efter BT-adaptrar på nätet...men hittar bara den på Louis. Ngn som vet fler ställen att hitta såna ? Peltor har , men har inte lyckats hitta nåt pris....man har ju en aning åt vilket håll det lär hamna....:rolleyes:
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
I MC-Folket (smc) 1/08 står det på sidan 16 om en Bluetooth pryl just för detta.
Kan koppla ihop mobil, mp3-spelare, PDA, GPS och intercom. Intercom funkar också mellan motorcyklar upp till 30 meters avstånd.

Prylen heter Motosonic och säljs av PMC Bike www.pmc-bike.se
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
I MC-Folket (smc) 1/08 står det på sidan 16 om en Bluetooth pryl just för detta.
Kan koppla ihop mobil, mp3-spelare, PDA, GPS och intercom. Intercom funkar också mellan motorcyklar upp till 30 meters avstånd.

Prylen heter Motosonic och säljs av PMC Bike www.pmc-bike.se

Var inne o läste lite om den... Verkar vara 30 "feet" , alltså ca 10 m. Men om jag har förstått saken rätt , så är det ngt liknande Scala Rider ??....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Folke:

Kontakta Anders på Bil & Marintrim. Han är kung på sånt och det här är i princip det enda han gör. Han har byggt hela min lösning med hela videvitten.

Blåtandslösningarna fram till nu har det varit lite sisådär med, men nu finns det faktiskt en som funkar. Stereo, med woffers i lurarna.
Se www.bilmarintrim.se under nyheter.

Slå honom en signal och hälsa från Kristian. Han står på mässan fram till på söndag, men därefter borde du kunna få tag i honom.

Hur fungerar "push to talk" på en mobil ? Är det ngt man skulle kunna använda sig av istället för intercom ? Är det en "gratistjänst" eller kostar det som ett vanligt samtal iom att man tar upp bandbredd på gsm-nätet ? Om jag är i Österrike o ska prata med mc:n bakom mig... Kopplar den mig direkt dit eller kopplar den mig hem via Sverige först ?... Hmmm...Är inte riktigt insatt i den tekninken.....:rolleyes:

Push to talk är en funktion som finns på många mobiler, men tyvärr finns det såvitt jag vet inga operatörer som stödjer den.

Det som är lite knöligt är att du vill kombinera allt det där med både blåtand och kommunikation mellan hojarna.

Hade det bara varit att få ihop mobilen och GPS via blåtand till ett hjälmheadset utan kommunikation hade nog jag valt ett Cardo Scala Rider.

Hade det varit att knåpa ihop GPS, mobiltelefon, hjälmheadset och radio för kommunikation mellan hojar utan krav på blåtand så hade jag kört på någon lösning från Peltor. Men då blir det ju så klart en hel del sladdar.

Nix, numera kan man kombinera peltorlösningen med en liten manick så att man slipper sladdarna. För bike-2-bike kommunikation rekommenderar jag ej BT då denna har ytterst begränsad räckvidd. En PMR-radio är mycket bättre och klarar LÄTT 500 meter. Kostar inte så mycket heller.

Ska man dock ha en komplett lösning är det inte särskilt billigt. 10000 får du nog räkna med. Utan peltorsystemet (för PMR) så blir det billigare.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top