Gnällspikar med IF och TH!

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Detta är inget direkt påhopp på er som har IF eller TH utan ett tillfälle att ventilera åsikter i ämnet.

Varje dag läser man minst ett inlägg på SH om folk som vill åka på bana men som inte kan pga att de har valt att teckna sin mc-försäkring i TryggHansa eller IF. Dessa försäkringsbolags trafikförsäkring gäller inte vid körning på bana och det är något som försäkringsbolagen själva bestämt.

Vad jag vet finns det en hel skräll dus med andra bolag som anser att det är okej att man blir en bättre förare genom att köra på bana.

När man frågar folk varför de har IF eller TH så blir svaret ofta att det är billigare och det är ett argument jag köper rakt av men då ska man inte heller gnälla och skrika varje gång det vankas bankörning.

Indirekt så stödjer ju den som väljer IF eller TH deras försäkringsvillkor och därför borde alla som kan och har råd byta omedelbart för att visa att deras villkor suger!

Sen vill jag passa på att fråga vad ni andra tycker om bankörningar där det finns en oförsäkrad grupp? Jag har full förståelse för att man vill köra på bana eftersom det är det roligaste som finns men är det värt risken att bli invalidiserad och inte få ute ett korvöre om det vill sig riktigt illa?
Vad händer om en oförsäkrad förare kraschar och skadar någon annan i depån tex?

EDIT: Glömde nämna att jag själv kör med enbart trafikförsäkring från Folksam.

Last edited:
Tänkte inte på det när jag tog försäkringen,hade lite bråttom..

Dom inlägg jag har gjort har inte varit menade som gnäll.
Som jag skrev i nån annan tråd att nästa år byter jag bolag och köper krachkåpor.

sandstream skrev:
Detta är inget direkt påhopp på er som har IF eller TH utan ett tillfälle att ventilera åsikter i ämnet.

Varje dag läser man minst ett inlägg på SH om folk som vill åka på bana men som inte kan pga att de har valt att teckna sin mc-försäkring i TryggHansa eller IF. Dessa försäkringsbolags trafikförsäkring gäller inte vid körning på bana och det är något som försäkringsbolagen själva bestämt.

Vad jag vet finns det en hel skräll dus med andra bolag som anser att det är okej att man blir en bättre förare genom att köra på bana.

När man frågar folk varför de har IF eller TH så blir svaret ofta att det är billigare och det är ett argument jag köper rakt av men då ska man inte heller gnälla och skrika varje gång det vankas bankörning.

Indirekt så stödjer ju den som väljer IF eller TH deras försäkringsvillkor och därför borde alla som kan och har råd byta omedelbart för att visa att deras villkor suger!

Sen vill jag passa på att fråga vad ni andra tycker om bankörningar där det finns en oförsäkrad grupp? Jag har full förståelse för att man vill köra på bana eftersom det är det roligaste som finns men är det värt risken att bli invalidiserad och inte få ute ett korvöre om det vill sig riktigt illa?

Visst är det så att om man har IF eller TH som inte tillåter bankörning så har man frivilligt och medvetet valt bort möjliheten att köra bana.
Det verkar ju faktiskt dumt att klaga och gnälla då.

Om arrangören tillåter oförsäkrade att köra så måste det väl vara licensierade förare med race-hojar det handlar om och en banförsäkring måste väl också finnas.
Om nu denna grupp finns där så kommer säkert hela evenemanget att klassas som träning för tävling.
DÅ gäller väl inga av de andras försäkrinigar oberoende av försäkringsbolag???

Jag bytte under säsongen från if till folksam..
kostar 300 kr mer i månaden men det e det värt.
Det går, bara ställa av hojen säga upp försäkring och teckna ny.

Talar bara för mig själv nu. Jag hade att välja på mitt bolag eller inte åka alls. Då fick det bli det bolaget. Om nån lägger de pengar imellan som skiljer till ett 'bra' bolag så byter jag.

Jag fick en höjning istället för en utlovad sänkning med TH.

Nästa säsong blir det LF som får försäkra min hoj, en sänkning med nästan 9000:-

Vet någon om man får åka bana med IF:s Triumph-försäkring längre? :confused:
Sorry för lån av tråd. :spammer

sandstream skrev:
Tycker inte att det är optimalt med en oförsäkrad grupp. Har försäkring som gäller på bana men varit på körningar med oförsäkrade grupper och där har det blandats allt från rena nybörjare till folk med licens och det är en ohygglig skillnad i tempo. Har inte sett några tillbud med dock några svettiga situationer med snabba åkare och väldigt ovana långsamma förare... inte bra med så stora fartskillnader för gatfolk...

Sandstream, förstår att du blir lite frågande men för mig är det så att vi har alla försäkringar hos IF, och dom är billigast för mig iaf. Om någon betalar mig 10000 extra som jag får hosta upp om jag ska ha ett bra bolag så gärna.

Att t.ex jag sliter i att få köra på t.ex. SMC's bankurser är för att Fbolagen bara tolkar lagen... ähh.. vafaaan ska jag förklara för. Ok jag ger mig ... skiter i det här med bana.

enhjuling skrev:
Om arrangören tillåter oförsäkrade att köra så måste det väl vara licensierade förare med race-hojar det handlar om och en banförsäkring måste väl också finnas.
Nej, jag har varit på en körning i år där folk med IF och TH samsades i en grupp. Förstår ju så väl att de vill köra men är det värt risken?

P@trik skrev:
Dom inlägg jag har gjort har inte varit menade som gnäll.
Jag uppfattade dem inte heller som gnäll och rubriken för tråden är lite utstuderad för att få igång diskussionen! :tummenupp

vågen skrev:
Sandstream, förstår att du blir lite frågande men för mig är det så att vi har alla försäkringar hos IF, och dom är billigast för mig iaf. Om någon betalar mig 10000 extra som jag får hosta upp om jag ska ha ett bra bolag så gärna.
Men då sitter du ju i en guldsits! Ring tex Folksam och berätta att du vill ha en offert för samtliga försäkringar. Det kanske tom blir billigare än idag (man kan ju drömma iaf).

Jag kör TH nu då den var jävelmycket billigare (IF 2a resten långt dyrare) och jag helt enkelt inte planerade att köra bana mer än en SMC kurs (som man ändå får köra med TH men, enligt SMC själva, inte IF).

Får jag smak för bana så blir det väl något anna senare så får man väl börja ställa av hojen. Men gnäller gör jag inte, jag var helt klar på vad som gällde när jag täcknade försäkringen.

Förresten nån som vet om det är sant att anledningen till att IF slutade tillåta bankörning var att dom i en enda smäll fick ersätta tre kvaddade Ferraris på en banträff? En aktiv inom Golf GTI klubben påstod det fast det känns som att en sån smäll hade man hört mer om :) (ja och rykten sprider sig ju snabbt men om det mot förmodan är sant så blev det nog dyrt)

Välkommen till den fria marknaden där konsumenten får välja.

Jag kör aldrig på bana och är väldigt glad för att TH har gett mig en försäkring som är mycket billigare än alla andra bolag. Ställer inte upp på din bojkott eftersom jag inte tycker deras villkor suger.

Vill ni ha billigare försäkring via att byta bolag, då är det bara att öka på ägarantalet, Byt ägare med mor el far el syster/bror, flickvän/pojkvän, skicka in samma dag säg den 15:e ex, dagen efter skickar ni in ett nytt ägarbyte, med ägarbyte dan efter med samma ägarbytesdag, dvs den 15:e(köparen kanske "ångrade" sig en kvart senare) sen måste du givetsvis teckna försäkring från den dagen.

Gör man så här så får man tillbaka pengar från gamla försäkringen(enda sättet) sen är det bara att teckna en ny. Ioch med att man bytte ägare 2 ggr en dag, så lär det räcka om en försäkring finns på hojjen(den du tar). Visst ägarantalet ökar, men man kringår försäkringsbolagens huvudförfallodag i alla fall...

En ide om man vill vara lite säkrare är att skaffa en olycksfallsförsäkring som täcker körning på inhängnat område.
Kostar inte alls så mycket men kan vara värt guld ifall olyckan är famme.

bara min 5a.

För mig är FOLKSAM klart billigast, bäst (har haft kontakt med dom, funkar skit bra), man kan betala per månad. :tummenupp

smasseman skrev:
Ställer inte upp på din bojkott eftersom jag inte tycker deras villkor suger.
Jag menade inte att man skulle bojkotta dem utan att de som vill köra bana och har sina försäkringar där borde byta.

Hmm bara satt o funderade lite kan man inte starta ett eget försäkringsbolag som bara har en själv som kund med egna villkår iofs så suger det om man får hojen snodd eller rasar med den ..o där tog jag död på min egen idé :3freak

Mina farhågor är dock att dom andra bolagen följer efter. När IF och TH valde att ta en hårdare tolkning av trafikförsäkringslagen så innebar det att dom andra bolagen satte sig på läktaren för att se vad som händer i avvaktan på att tex någon ska ta upp ett fall rättsligt. Dom andra bolagen ser dock faran med att få över en massa sporthojjar som körs sönder på våra banor runt om i Sverige och väljer att dansa i samma fotsteg som dom stora elefanterna. Detta kan tyvärr leda till att allmänna bankörningar helt dör ut

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT