gixxer 1000 vs 750?

Skillnad mellan 750 (00->) och 1000 är faktiskt inte så stor.
Visst 1000 har betydligt mer vrid i mellanregistret och man blir rejält frånåkt på motorväg (döh..! vem bryr sig) men ett flitigt växlande kompenserar när det börjar svänga.
750'n känns lättare i chassit, vet inte om det kan ha med svängmassan i motorn att göra...

Synd att det bara är Suzuki som fortfarande bygger sjufemtis.

burner skrev:
Glöm inte att det är skillnad mellan att köra cross och landsvägsmaskin.

a de e sant me ja har nog kört precis över allt som man inte ska köra me crossen så man vet ju typ va som händer å märker jävligt fort när de går åt helvete!! kör ja inte ifrån acce så kommer ja nog syna både asvalt, diken å trän för ja e inte den som släpper på rullen i onödan... :tummenupp

GSX-R Micke skrev:
a de e sant me ja har nog kört precis över allt som man inte ska köra me crossen så man vet ju typ va som händer å märker jävligt fort när de går åt helvete!! kör ja inte ifrån acce så kommer ja nog syna både asvalt, diken å trän för ja e inte den som släpper på rullen i onödan... :tummenupp

Bara ett litet råd. :)

Ta det lungt.

När du märker att det går fel på en GSX-R1000 i 200+ kan det redan vara för sent.
Med erfarenhet av just DIN hoj, så märker du tidigare, kanske i tid, när det börjar gå åt H-vete. Om inte annat så kanske du lär dig vad din hoj kan klara, så det vet redan innan kurvan vilken hastighet som du kan ta den(säkert) i.
Att man är världs bäst på cross hjälper föga om man inte känner hojen man kör.

Och inpulsen att inte släppa av borde du vänja dig av med. Det är en farligt inpuls på en hoj med 160+ hästar.

Och att trilla på en crossbana är inte so att trilla från en sporthoj. Det gör ondare att trilla från sporthojen...

Jag säger detta av rent humanitära skäl. Vi vill inte att du ska bli hetsad av dina polare till att köra hårdare än du kan klara av. Bara för att föraren före dig klarade kurvan i 180 betyder inte att du eller föraren efter dig gör det.

Tänk efter före - så att säga.

Ha kul och kör (relativt) säkert. :hej

jo ja vet!! "safety first" ja har inte kört in mej på hojen än men har ju dragit ur den på typ alla långa rakor men har börjat testa den i kurvor nu å den går ju som på räls!! HELT underbart e den men som sagt ja ska fösöka "lära" mig å köra den först!! alla kan köra fort fram men sen så kommer de ju alltid en kurva...

PutteLiten skrev:
Bara ett litet råd. :)

Ta det lungt.

När du märker att det går fel på en GSX-R1000 i 200+ kan det redan vara för sent.
Med erfarenhet av just DIN hoj, så märker du tidigare, kanske i tid, när det börjar gå åt H-vete. Om inte annat så kanske du lär dig vad din hoj kan klara, så det vet redan innan kurvan vilken hastighet som du kan ta den(säkert) i.
Att man är världs bäst på cross hjälper föga om man inte känner hojen man kör.

Och inpulsen att inte släppa av borde du vänja dig av med. Det är en farligt inpuls på en hoj med 160+ hästar.

Och att trilla på en crossbana är inte so att trilla från en sporthoj. Det gör ondare att trilla från sporthojen...

Jag säger detta av rent humanitära skäl. Vi vill inte att du ska bli hetsad av dina polare till att köra hårdare än du kan klara av. Bara för att föraren före dig klarade kurvan i 180 betyder inte att du eller föraren efter dig gör det.

Tänk efter före - så att säga.

Ha kul och kör (relativt) säkert. :hej

GSX-R Micke skrev:
ja har kört cross sen ja typ va spermie å som ja ser de e ja ingen nybörjare!! de e ja som ska köra ifrån acce i flera gånger om i sommar men han kan inte acceptera de bara... :D
kompis, jag skiter i om du kör ifrån, det gör du säkert i vissa lägen,
(på nån flygraka eller så) det e ditt sätt å nedvärdera andra (dina egna
kompisar) som stör mig :fatta! . min kanske inte e lika snygg å snabb
som din, men vet du va? den e betald! (inget rullande banklån) och
eftersom man börjat studera igen så e ja glad å köra klass 7 hoj
överhuvudtaget :tungan . å snälla du, detta med crosskörningen :lol du e en
bezerwizze på lilla banan i länghem när alla andra kör, men när du sitter
själv på bågen, ja.......... tssss :rofl och en duktig cross förare kan väl
köra bakhjul, kan du?????????????? NEJ, så sluta skryt å va precis som du
va innan, så kanske vi kan ha riktigt kul i sommar å inte hetsa varan till döden

GSX-R Micke skrev:

Moppefuckon på GSXR-1000 tillhör ett av de farligare trafikfenomenen.

acce skrev:
kompis, jag skiter i om du kör ifrån, det gör du säkert i vissa lägen,
(på nån flygraka eller så) det e ditt sätt å nedvärdera andra (dina egna
kompisar) som stör mig :fatta! . min kanske inte e lika snygg å snabb
som din, men vet du va? den e betald! (inget rullande banklån) och
eftersom man börjat studera igen så e ja glad å köra klass 7 hoj
överhuvudtaget :tungan . å snälla du, detta med crosskörningen :lol du e en
bezerwizze på lilla banan i länghem när alla andra kör, men när du sitter
själv på bågen, ja.......... tssss :rofl och en duktig cross förare kan väl
köra bakhjul, kan du?????????????? NEJ, så sluta skryt å va precis som du
va innan, så kanske vi kan ha riktigt kul i sommar å inte hetsa varan till döden

Eeeh...ni var kompisar eller misstog jag mig totalt? :va
Märklig relation. :tungan

jo men visst

vi e bra kompisar ja...
å det e vi fortfarande (från min sida iallafall)
man var ju me när han kolla hojen, å e glad att han
tagit kortet å köpt en grymm maskin, men efter en
ghostrider film (där han kör en gsxr1000) så höjdes
självförtroendet upp till universum, men vill han drömma så....

Gixxer 1000-03

Gixxern är en alldeles utmärkt hoj som nybörjare att ha, det kan jag intyga. Och som att köra i skiten och på asfalten är det samma gyllene regel, att lära sig sina egna begräsningar sen e de bara å åka! Har själv kört lite äldre 600 och 750, och 1000 och jag kan säga att på gixxer 1000 så e det bara att se din egen begränsning för hojen sköter sig utmärkt! även fast man e nybörjare

Det är just detta som många inte kan...att lära sig behärska hojjen. Tyvärr ligger dom i diket innan dom har lärt sig. Med förhoppning att endast materiella ting kom till skada.
Man kan börja med att titta på olycksstatistiken, med förare som är oerfarna VS nya sport maskiner, ingen trevlig läsning. Jag vill inte vara moraltant, men att tro att man kan lära sig köra hoj på 1 år, bör man nog ändra sin attityd. Allt för många olyckor med dödlig utgång ökar ganska kraftigt, mest där unga förare överskattar sin förmåga.
Ursäkter som är ganska vanliga " grus på vägen, såg inte bilen, Diesel mm" är enbart oerfarna förare som inte är uppmärksamma nog eller inte kan hantera en sladd.

Sen har vi den typiska tonårsstinta som tror att han kör lika bra som Rossi.

R1, Gixxer 1000, CBR RR zx10/9 är inga nybörjar hojjar om man vet med sig att högerhanden bestämmer över huvudet.

Jag är absolut inte den personen som kör riskfritt, men jag har många år bakom styret, och har varit med om en del incidenter som man lyckats klara upp enbart pga erfarenhet.

Kör hårt, kör rakt OCH LÄR ER BROMSA I TID.

Mvh//ZS

Jag orkar inte ens skriva nåtot spydigt/förmanande/vasst/moralkaka/bra nybörjarhoj etc.
Tycker Chrille gjorde en bra sammanfattning, En olycka som bara väntar på att hända.
Gsxr1000 är en jättebra nybörjarhoj... Fäll ner pungen och landa för fan.

GSXR Micke, ta råden till hjärtat. Det är många här med många års erfarenhet av 'såna som dig' (ja det är en kategori människor) som man hört snacka, och sen även hört dödsannonsen i tidningen. Det är endast i all välmening vi vill be dig att ta det lugnt så vi slipper se en dödsannons eller att du ligger på sjukhuset och ångrar dig bittert.

bgix skrev:
Just det, det är f*n så mycket svårare att åka RIKTIGT fort på löst underlag! De som lärt sig detta kan också direkt åka asfalt på en nivå som det tar år att komma upp i annars.

Du har inte fattat ett skit vad det handlar om.

Bgix, vissa situationer hanterar man lättare om man har kört enduro/cross/offroad, tex har man reflexerna att gasa sej ur ett vobbel eller liknande. Men man blir ingen bättre sporthojåkare för att man har kört cross eller liknande.

bgix skrev:
Och du fattar vad jag menar???

Var kanske onödigt tvär, men jag menar det att bara för att du kan köra fort....so what? Jag kör fortare än de flesta gatknuttar, men det gör mig inte till en säker sporthojsåkare, jag skulle aldrig drömma om att köra ikapp med folk ute på vägen. Trafiken är ingen lek eller tävling, det är blodigt allvar. Med risk för att låta som en träig moralgubbe...men det är faktiskt så det är.

Nåja, får att återknyta till trådens ämne tror jag inte den nya 750:in kommer skämmas för sig, jag sitter betydligt mycket bättre på den än min gamla gixxer -1000. Den upplevs som smidigare också.

Samt att bromsarna är i en annan klass. Gasa hårt rakt fram klarar nog alla av. Upp till 250 tror jag nog mellangixxern hävdar sig väl men vilka ligger och gnor och försöker köra om varandra i 250+ på allmän väg. De svenska vägarna är ju inte riktigt av den kalibern att man vill bottna hojen varje gång man ger sig ut..

Någon som kört nya mellangixxern och verkligen vet vad dom pratar om förresten???

/F

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...