gixxer 1000 vs 750?

ja tackar för all omtanke å så men i slutändan e de ju ja som bestämmer om hur fort/sakta ja ska köra!! finns de en chans å botta cykeln så gör ja de!! de e bara de att ja inte tål å bli ifrånåkt!! speciellt av en bra polare som acce!! klarar man sig i sommar så e de väl bra men de finns ju en vinter oxå å även då kommer de gå fort om man blir av me hojen till hösten!! quadracer rules!!
 
Tat lugnt Micke, de största tabbarna gör man de första tusen milen... ingen idé att satsa på att nästa liv skall vara roligare än detta :D

Alla menar väl, klart som den att du bestämmer hur mycket du skall gasa elr inte. Jag körde också cross några år innan och det är ju inte riktigt samma sak.. nu måste man tänka åt alla andra i trafiken också, och att bli frånkörd blir man titt som tätt, fråga mig och lord, vi höll på att bli lämnade av en merca diesel kombi... men då var vägen riktigt megausel iofs... nåt måste man skylla på :D
 
ja ska försöka... har kört 30 mil me den sen ja köpte den så de e bara 970 mil kvar då... man kommer aldrig bli fullärd heller för de kommer nya bågar hela tiden ju... ja har hört av en snubbe som kört typ 10 år å kommit ifrån åka fort å han sa att de bästa man kan göra e å köra på bana för då lär man känna bågen helt å hållet, hur långt ner man kan ligga å vilka växlar man ska ha i å så...


Felix skrev:
Tat lugnt Micke, de största tabbarna gör man de första tusen milen... ingen idé att satsa på att nästa liv skall vara roligare än detta :D

Alla menar väl, klart som den att du bestämmer hur mycket du skall gasa elr inte. Jag körde också cross några år innan och det är ju inte riktigt samma sak.. nu måste man tänka åt alla andra i trafiken också, och att bli frånkörd blir man titt som tätt, fråga mig och lord, vi höll på att bli lämnade av en merca diesel kombi... men då var vägen riktigt megausel iofs... nåt måste man skylla på :D
 
GSX-R Micke skrev:
ja ska försöka... har kört 30 mil me den sen ja köpte den så de e bara 970 mil kvar då... man kommer aldrig bli fullärd heller för de kommer nya bågar hela tiden ju... ja har hört av en snubbe som kört typ 10 år å kommit ifrån åka fort å han sa att de bästa man kan göra e å köra på bana för då lär man känna bågen helt å hållet, hur långt ner man kan ligga å vilka växlar man ska ha i å så...
Har du kört 30 mil Micke så ta det sansat helt seriöst... du kommer ha några nära döden upplevelser inom kort, jag lovar.. bättre att tänka fan var det rullgrus i denna kurvan och kunna byta spår än fan var det rullgrus, halka och upptäcka att man möter volvo med husvagn.
Tro mig och många andra, det krävs så jäkla lite för att det verkligen skall gå åt helvete, se till att ha marginalerna på din sida och skit i hur andra kör. Ingen dömer en rookie som kör inom sin förmåga! Tvärtom blir man impad..! Det är ingen tävling på vägen och det finns ingen prestige i att köra fortare än att man har kontroll. Jag har synat asfalten två gånger och båda gångerna var helt onödiga...

/F
 
Last edited:
GSX-R Micke skrev:
ja ska försöka... har kört 30 mil me den sen ja köpte den så de e bara 970 mil kvar då... man kommer aldrig bli fullärd heller för de kommer nya bågar hela tiden ju... ja har hört av en snubbe som kört typ 10 år å kommit ifrån åka fort å han sa att de bästa man kan göra e å köra på bana för då lär man känna bågen helt å hållet, hur långt ner man kan ligga å vilka växlar man ska ha i å så...


Micke.. ta det här på rätt sätt nu.. Men jag och många med mig vill inte se dig ligga i diket under någon av våra körningar.

Ska vi åka sida vid sida i sommar så vill jag inte veta av liknande uttryck:
"jag hatar och bli ifrånkörd, jag släpper aldrig på rullen i onödan..etc.. "

respekterar du inte det så kommer du att ha ihjäl dig själv, och kanske någon utav oss. och det är inget skämt. Jag ska bli farsa i juni och vill gärna uppleva min son/dotters ettårsdag.

du har 30 mil i ryggen och har en hoj som är brutal. det behövs inte alls mycket för att det ska gå åt helvete, 30 mil är ingenting, en fjärt i rymden.

du kommer att krascha. iallafall med din inställning. så att vi får hoppas på att du har tur och klarar dig lika bra som jag gjorde.

Jag fick lära mig den hårda vägen. fast jag hade änglavakt.
 
Felix skrev:
Har du kört 30 mil Micke så ta det sansat helt seriöst... du kommer ha några nära döden upplevelser inom kort, jag lovar.. bättre att tänka fan var det rullgrus i denna kurvan och kunna byta spår än fan var det rullgrus, halka och upptäcka att man möter volvo med husvagn.
Tro mig och många andra, det krävs så jäkla lite för att det verkligen skall gå åt helvete, se till att ha marginalerna på din sida och skit i hur andra kör. Ingen dömer en rookie som kör inom sin förmåga! Tvärtom blir man impad..! Det är ingen tävling på vägen och det finns ingen prestige i att köra fortare än att man har kontroll. Jag har synat asfalten två gånger och båda gångerna var helt onödiga...

/F
Jag gillar inte heller att bli frånåkt, vare sig det beror på att nån annan har snabbare hoj/bil än mig eller kör bätre än mig.
Det som är till min fördel är att jag är feg!!! (Har respekt för höga farter och vad det kan åstadkomma om det går fel) Jag har ibland kört på gränsen till min förmåga, men det gör mig rädd, så jag försöker att inte göra det längre. Hellre komma sist med livet i behåll än att vara först och ev stryka med.
Sen beror väl min inställning lite på att jag har barn också. Jag ansvarar inte bara för mig själv, utan även för mina barn. Jag vill att de ska ha sin pappa kvar i livet. Och man måste också tänka på andra, vare sig det är sina barn, eller medtrafikanter. Det finns inget värre än oskyldiga som "offras" i trafiken pga av fyllon eller galningar.
 
Mouse skrev:
Sluta tjöta!! Den som har roligast vinner oavsett .... :tummenupp

Vinner vadå?
Sen verkar det ju i detta fall inte handla om nån mycket duktig crossåkare som har nån fördel av det.
Känner för övrigt inte alls igen att det ger nån större fördel på gatan utom möjligen mot en person som är helt novis på mc-körning.
 
Last edited:
bgix skrev:
Just det, det är f*n så mycket svårare att åka RIKTIGT fort på löst underlag! De som lärt sig detta kan också direkt åka asfalt på en nivå som det tar år att komma upp i annars.
Det skriver jag under på :tummenupp
 
GSX-R Micke skrev:
ja ska försöka... har kört 30 mil me den sen ja köpte den så de e bara 970 mil kvar då... man kommer aldrig bli fullärd heller för de kommer nya bågar hela tiden ju... ja har hört av en snubbe som kört typ 10 år å kommit ifrån åka fort å han sa att de bästa man kan göra e å köra på bana för då lär man känna bågen helt å hållet, hur långt ner man kan ligga å vilka växlar man ska ha i å så...
Ursäkta, men hur gammal är du egentligen?
 
Bingo skrev:
Det skriver jag under på :tummenupp

Du som kan förklara sånt här, varför menar folk att de har kört lite på en crossbana på skoj och att det ger stora fördelar på gatan?(om man läser sånna här "vilken hoj ska jag ha?" trådar så framhålls det just ofta att de "åkt cross")
Jag tror man behöver vara en mycket duktig cross/enduroåkare för tat det ska ge några fördelar annat mot en helt grön motståndare på gatan.
 
Last edited:
Silwer skrev:
Du som kan förklara sånt här, varför menar folk att de har kört lite på en crossbana på skoj och att det ger stora fördelar på gatan?
Jag tror man behöver vara en mycket duktig cross/enduroåkare för tat det ska ge några fördelar annat mot en helt grön motståndare på gatan.
Det finns två aspekter på gatåkat. Kontrollen av det egna fordonet och kontrollen över trafiksituationen. Crossåkare har mycket bättre fordonskontroll än den vanlige nybörjaren och sannolikt också mycket bättre trafikkontroll (man är inte ensam på crossbanan). De behöver inte tänka på bågen utan kan koncentrera sig på trafiken.

De har helt enkelt en större säkerhet och blir inte rädda för lite grus, skarpa kurvor osv. Det är vad jag tror i alla fall. Erfarenheten visar dessutom att gamla crossförare ofta blir ruskigt snabba på RR-bana.

Edit: handlar alltså inte om såna som "åkt lite på skoj på crossbana" utan folk som tillbringat mycket tid där och blivit hyfsat duktiga.
 
Last edited:
Cross o landsväg är 2 skilda körstilar,inget säger att en bra crossförare blir en bra roadracing förare.
Fördelen med att ha kört cross är ju att man vet hur en cykel fungerar sen är resten ganska olikt när det gäller grus/sand/lera/jord och asfalt.
har kört mycke på alla underlag själv så jag vet.
 
Jag har kört ganska mycket cross, och kunde hänga av många under många år av tävlande och envist tränande. Nu kör jag sporthoj och på vägen tävlar jag inte, men dom som kört länge har säkerligen inga problem att köra ifrån mig om vi skulle testa.

Jag ser inget fel i att du lever efter måttot "släpper inte rullen i första taget", för det är din åsikt och dina handlingar. Gör det bara så att ingen annan skadas och gnäll inte när det gör ont, för det gör det när man tänjer på gränserna. Repetera denna mening tills du förstått innebörden av den.

Din hoj lär nog inte sätta gränserna i din åkning tycker jag mig kunna utläsa i dina inlägg.
 
GSX-R Micke skrev:
de e bara de att ja inte tål å bli ifrånåkt!!

Kom ner till Skåne, och följd med ut på småvägarna - så ska vi se hur du kommer att känna när du blir från åkt.

Mvh//ZS
 
GSX-R Micke skrev:
... finns de en chans å botta cykeln så gör ja de!! de e bara de att ja inte tål å bli ifrånåkt!! ...
Jävligt moget!
Att maskiner med över 150 pållar får axlas av valpar som inte har fattat att det faktiskt kan vara farligt att köra hoj är skrämmande! Och det är ju inte så konstigt att försäkringpremierna skenar med dessa snubbar bakom styret.

Och vad är det med dagens ungdomar?
Somliga ska ha hoj som de blir rädda av. Somliga måste tydligen åka från allt och alla det första de gör. Somliga måste "botta" cykeln varenda gång de är ute och åker. Fjolårets hojar är tydligen för trötta eftersom årets hojar är typ 1/10 sek snabbare 0-100 med en duktig chaffis.
Jävligt konstigt att vi som körde hoj på 80- och 90-talet överhuvudtaget kunde köra dessa hojar. Vissa av dom gjorde ju 0-100 på strax ÖVER 3 sekunder. Fy fan så trötta dessa hojar måste ha varit.

Fan vad jag måste vara gubbig. Jag toppade min tiller fullt ut en enda gång förra sommaren. Och jag var nog bara över 250 märlor nån enstaka gång varannan vecka.

Instämmer med Chrille. Blivande statistik!
 
Robban_C skrev:
Jävligt moget!
Att maskiner med över 150 pållar får axlas av valpar som inte har fattat att det faktiskt kan vara farligt att köra hoj är skrämmande! Och det är ju inte så konstigt att försäkringpremierna skenar med dessa snubbar bakom styret.

!


försäkringspremierna skiter jag fullständigt i, jag vill inte se han i diket. det är ju det allt handlar om!
 
Jag håller ju iofs med dig men rent allmänt så bjälas det rätt friskt om premierna.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top