gixxer 1000 vs 750?

Bingo skrev:
Det finns två aspekter på gatåkat. Kontrollen av det egna fordonet och kontrollen över trafiksituationen. Crossåkare har mycket bättre fordonskontroll än den vanlige nybörjaren och sannolikt också mycket bättre trafikkontroll (man är inte ensam på crossbanan). De behöver inte tänka på bågen utan kan koncentrera sig på trafiken.

Jag har ju åkt en del men aldrig tävlat tex, har alldrig upplevt att det gett mig nån fördel på asfalten, mer än att man begriper hur en hoj fungerar givetvis.
Folk är väl olika en del av oss som kört cross förblir dåliga på att köra, medans de här som köper supersporthojar som första hoj troligen är av en annan kaliber och sugit åt sig fruktansvärda kunskaper.

Äh, prat. Störst motor vinner. Så är det och så kommer det alltid att vara.

Hur som helst är det ofta så att dom sämsta förarna är dom som börjar köra med den inställning att dom är bäst,o alldrig ska bli ifrånåkt åka på bakhjulet i 200kmh första dan o knäskrapa i första kurvan.

sen klart folk tänker på premierna,alla tänker ju på att folk inte ska göra sig illa i första hand,men man tänker ju ändå på att en liten skara folk kan förstöra för alla genom att ge oss oacceptabla premier.

faktum är att när det svänger kommer han att få stryk av både 600 och 750 åkare sen rakt fram av hayabusor........

Tysken skrev:
Äh, prat. Störst motor vinner. Så är det och så kommer det alltid att vara.

Holger skrev:
Hur som helst är det ofta så att dom sämsta förarna är dom som börjar köra med den inställning att dom är bäst,o alldrig ska bli ifrånåkt åka på bakhjulet i 200kmh första dan o knäskrapa i första kurvan.
De är i vart fall bevisligen dummast.

Silwer skrev:
Är de inte smartast då och vi bara fega fånar som borde göra annat än att åka hoj?, typ samla på frimärken eller tändstickor.

Ja, vad är vitsen med en sporthoj om man inte ligger på redline konstant?

Tysken skrev:
Ja, vad är vitsen med en sporthoj om man inte ligger på redline konstant?
Ligger man inte på varstoppet konstant kan man gott sitta hemma över frimärkssamlingen och idolbilderna på Göran Persson... :D

/F

Felix skrev:
Ligger man inte på varstoppet konstant kan man gott sitta hemma över frimärkssamlingen och idolbilderna på Göran Persson... :D

/F
Jaså du samlar också på bilder av Göran?
Du har inte lust att byta några av de bilderna mot några på Anna-Greta Leijon? :tungan Oj, det börjar bli lite OT nu... :4skrika

Silwer skrev:
Jag köpte ju bara för att hoppa över skymda krön:-(
Det blir ju så jäkla komplicerat nu.

Då går det bra, hopp över skymda krön har faktiskt högre terrorfaktor än varvstopp.

WilhelmsGixxer skrev:
Gixxern är en alldeles utmärkt hoj som nybörjare att ha, det kan jag intyga. Och som att köra i skiten och på asfalten är det samma gyllene regel, att lära sig sina egna begräsningar sen e de bara å åka! Har själv kört lite äldre 600 och 750, och 1000 och jag kan säga att på gixxer 1000 så e det bara att se din egen begränsning för hojen sköter sig utmärkt! även fast man e nybörjare
:Bugar :Bugar
mkr bar uttalande... har också köpt mig en gixxer 1000 som första hoj o jag har lärt mig att köra efter sina begränsningar ,för gör man inte det så går det illa... så ni som tycker att man e ett mongo för att man köper sig en 1000 bara för att man precis tagit kortet vet inte riktigt hur alla e va.... alla kör inte som idioter för det!!!!
jag ångrar absolut inte mitt köp!!!!!

granted79 skrev:
mkr bar uttalande... har också köpt mig en gixxer 1000 som första hoj o jag har lärt mig att köra efter sina begränsningar ,för gör man inte det så går det illa... så ni som tycker att man e ett mongo för att man köper sig en 1000 bara för att man precis tagit kortet vet inte riktigt hur alla e va.... alla kör inte som idioter för det!!!!

Nej, men med tanke på hans uttalande om att "hatar att bli ifrånkörd" å "släpper inte rullen i första taget" gör att man bli lite mörkrädd

granted79 skrev:

Det finns många döda eller lemlästade människor som sade samma sak. Tänk på det...

Bingo skrev:
Det finns två aspekter på gatåkat. Kontrollen av det egna fordonet och kontrollen över trafiksituationen. Crossåkare har mycket bättre fordonskontroll än den vanlige nybörjaren och sannolikt också mycket bättre trafikkontroll (man är inte ensam på crossbanan). De behöver inte tänka på bågen utan kan koncentrera sig på trafiken.

De har helt enkelt en större säkerhet och blir inte rädda för lite grus, skarpa kurvor osv. Det är vad jag tror i alla fall. Erfarenheten visar dessutom att gamla crossförare ofta blir ruskigt snabba på RR-bana.

Edit: handlar alltså inte om såna som "åkt lite på skoj på crossbana" utan folk som tillbringat mycket tid där och blivit hyfsat duktiga.

"inte blir rädda för lite grus"
smart uttalande varje normal hojåkare som vet att det e grus på vägen tar det väl lugnt....... :huvet
jag har också kört cross i tio år o se jag att det ligger grus på vägen när jag e ute så tar jag det extremt lugnt för som sagt det e såna grejor som gör att man kanske sitter i rullstol resten av sitt liv sen!!!!*peppar peppar ta i trä*

eus skrev:
Nej, men med tanke på hans uttalande om att "hatar att bli ifrånkörd" å "släpper inte rullen i första taget" gör att man bli lite mörkrädd

jo det e mkt sant men jag tar faktiskt åt mig när folk säger att man o korkad för att man köper sig en gixder 1000 som första hoj.... man måste ju köra med hjärnan också... sen e jag inte kanske helt oerfaren av mc överhuvudtaget!! :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8