Det var inte min hoj, det var andra saker. Och jag håller med dig om att åtgärden, även om den skrämde tjuvarna den gången, inte var den bästa. De enda tjuvarna i värsta fall lärde sig var ju bara att minnas adressen och undvika just den adressen i fortsättningen. Att satsa på mjukare mål nästa gång, precis som ett rovdjur lär sig. Hade det däremot varit polisen som tog dem så hade de blivit lagförda och registrerade, tjuvarna lär sig då i bästa fall sig att det kan gå lika illa nästa gång, även om de satsar på en mer ofarlig människa att stjäla ifrån. Polisen har ju helt andra möjligheter att över tid hålla koll på människor ertappade med stöldbeteende och annat brottsligt. Vi medborgare stillar ju oss och glömmer bort tjuven så fort vi återfått grejorna.
Men det jag ville ha fram är bara att våld brukar vara en återvändsgränd. Det är ett samhällsproblem med stölder, det är vi ju överens om.
Jag tror att man -som vanligt- ska vara skeptisk till de med tvärsäkra svar på samhällsproblem. Kloka människor brukar vara mindre tvärsäkra. Det fordras nog en hel del åtgärder, inte bara inom polisarbetet, för att få ned kriminaliteten.
Tror jag
/J