gillar du att hämnas på tjuvar??

Homo skrev:

När ni har läst artikeln kan ni väl ändå inte fortfarande tycka att dom gjorde rätt. Fara iväg 3 st och misshandla, pistolhota och utpressa en 17-årig unge. Skulle ni vildavästern-killar tycka likadant om det var erat eget barn som hade gjort bort sig och snott fel killes moped? Bara stå och lite skamset kolla på medan några galningar kommer och viftar med nävar och pistol, och när dom spöat färdigt bara ta dom i hand och beklaga att det blev så här.

TurboJugend skrev:
2617895 När ni har läst artikeln kan ni väl ändå inte fortfarande tycka att dom gjorde rätt. Fara iväg 3 st och misshandla, pistolhota och utpressa en 17-årig unge. Skulle ni vildavästern-killar tycka likadant om det var erat eget barn som hade gjort bort sig och snott fel killes moped? Bara stå och lite skamset kolla på medan några galningar kommer och viftar med nävar och pistol, och när dom spöat färdigt bara ta dom i hand och beklaga att det blev så här.

Tror nog att de tänker sig för innan de stjäl en moppe till.

TbA skrev:
2617955 Tror nog att de tänker sig för innan de stjäl en moppe till.

Jag tror inte att stryk hjälper alls. Tror du inte tjuvar inser att dom kanske åker på stryk om dom blir påkomna? "Ööh va fan, grabbar, idag var det en jävel som blev arg när jag snodde hans moped. Hade ingen aning om att folk skulle reagera så... Nää nu lägger vi av med det här..."

TurboJugend skrev:
2618065 Jag tror inte att stryk hjälper alls. Tror du inte tjuvar inser att dom kanske åker på stryk om dom blir påkomna? "Ööh va fan, grabbar, idag var det en jävel som blev arg när jag snodde hans moped. Hade ingen aning om att folk skulle reagera så... Nää nu lägger vi av med det här..."

I såfall lär nog inte vilkorligt alternativt sammhällstjänst hjälpa heller.

Tror nog ändå att dom blev riktigt skraja. Om det gör tillräckligt ont så tänker dom sig nog säkert för nästa gång de funderar på att stjäla. Kan ju vara någon som sägerifrån ordentligt nästa gång. Inget jag försvarar men det finns ju en anledning att folk inte är så sugna att vittna mot vissa grupper i sammhället. Hot och skrämsel mot släkt, vänner och ens barn funkar, tyvärr.

lös problemet..... med våld!!!!!!

jag jävlas inte och stjäl av folk....

så varför ska nån jävlas med mig.....

nä...mosa på dessa parasiter....
de ska fan inte kosta mig en jävla spänn......

fick bilen slangad av ett par pundare för typ 4 år sen...

låg i lumpen då så varenda krona behövdes....
löste problemet....gick ditt..och ja..där stog dunkar med soppa efter kvällens raid...

tog dunkarna...visst...men för besväret så rykte deras dörr....4-5 fönster mm....

detta var mitt i vintern så de fick det nog lite kyligt....

svenska polisen....ett jävla skämt..... jag löser alla mina problem själv......
set enda de kan e att haffa "vanligt" folk för trafik-brott.....

Det är mycket snack om att svenska polisen prioriterar konstigt, vilket jag till viss del kan hålla med om. Däremot undrar jag om andra länder i västvärlden i allmänhet har bättre polis än Sverige?

TurboJugend skrev:
2616892 Menar du att det ska vara lagligt att misshandla en tjuv som hämnd? Vad händer om nån kanske slår lite för mycket, eller att ett slag träffar lite illa så personen dör? Ska den som slog straffas då, eller ska det bara räknas som ett olycksfall?

Helt allvarligt så tycker jag då att lite spill får man räkna med.

Jag är i alla fall helt för att misshandla tjuvar och annat fanstyg!
Endast då tror jag vi skulle se en minskning av stölder och dylikt.

Tycker det låter som att tjuvarna i fråga tas i försvar av en del i denna tråd?? Alla vet att det är fel att stjäla, kan man inte låta bli har man mer än väl gjort sig förtjänt av ett kok stryk, o ja vi har ett rättssystem i sverige men fram tills det funkar lite bättre än vad det gör idag skulle jag kunna göra precis som de 3 i denna tråd gjort. Hade med glädje tagit mitt straff för att visa idioter att man inte stjäl utan påföljd.

TurboJugend skrev:
2617895 När ni har läst artikeln kan ni väl ändå inte fortfarande tycka att dom gjorde rätt. Fara iväg 3 st och misshandla, pistolhota och utpressa en 17-årig unge. Skulle ni vildavästern-killar tycka likadant om det var erat eget barn som hade gjort bort sig och snott fel killes moped? Bara stå och lite skamset kolla på medan några galningar kommer och viftar med nävar och pistol, och när dom spöat färdigt bara ta dom i hand och beklaga att det blev så här.

Tycker det var rätt av dom att misshandla killen, dock bör det inte gå till överdrift; pistolhot, utpressning och grov misshandel som oraskar t.ex. invaliditet tycker jag är helt fel i detta fall!
Om t.ex. mitt eget barn gått och snott en moppe hade jag nog tyckt han fått skylla sig själv om han åkt på spö för det.

TurboJugend skrev:
2618065 Jag tror inte att stryk hjälper alls. Tror du inte tjuvar inser att dom kanske åker på stryk om dom blir påkomna? "Ööh va fan, grabbar, idag var det en jävel som blev arg när jag snodde hans moped. Hade ingen aning om att folk skulle reagera så... Nää nu lägger vi av med det här..."

Jag tror att fler tjuvar slutar tjuva om fler åker på stryk. Om en tjuv åker på stryk vid 10 gånger av 100 stöldförsök istället för vid 1/100 av alla stöldförsök så blir väl hojstölderna färre också.

Mr Magsnus skrev:
2618382 Jag tror att fler tjuvar slutar tjuva om fler åker på stryk. Om en tjuv åker på stryk vid 10 gånger av 100 stöldförsök istället för vid 1/100 av alla stöldförsök så blir väl hojstölderna färre också.
Stölder och tjuvar är ett elände förstås. Men ett sånt samhälle du vitsordar blir nog värre att leva i än det vi har nu. Jag tycker i själva verket att om polisen fortsätter att -som nu- i hög grad misslyckas med uppklarande av stölder och inbrott hos gemene man så är den stora faran faktiskt inte stölderna, utan den allmänna laglösheten som kommer om folk börjar sköta lagen själva.

Jag vill inte försvara tjuvarna. Jag tycker att det är ok att hämta tillbaks stulna saker. Det har jag faktiskt själv gjort ihop med vänner. Vi talade även om för alla grannar till tjuven vad vi gjorde. Men inte misshandlade vi. Man bidrar bara till en våldspiral då.
Det hade ju dock varit bättre om polisen hade intresserat sig när vi först tipsade dom om adressen för stöldgodset.

Tycker jag.

/J

Jörgen Karlsson skrev:
2618396 Stölder och tjuvar är ett elände förstås. Men ett sånt samhälle du vitsordar blir nog värre att leva i än det vi har nu. Jag tycker i själva verket att om polisen fortsätter att -som nu- i hög grad misslyckas med uppklarande av stölder och inbrott hos gemene man så är den stora faran faktiskt inte stölderna, utan den allmänna laglösheten som kommer om folk börjar sköta lagen själva.

Jag vill inte försvara tjuvarna. Jag tycker att det är ok att hämta tillbaks stulna saker. Det har jag faktiskt själv gjort ihop med vänner. Vi talade även om för alla grannar till tjuven vad vi gjorde. Men inte misshandlade vi. Man bidrar bara till en våldspiral då.
Det hade ju dock varit bättre om polisen hade intresserat sig när vi först tipsade dom om adressen för stöldgodset.

Tycker jag.

/J

Well well, jag vitsordar ju inte direkt ett laglöst samhälle, är kanske lite otydlig ovan men detta är endast mina högst subjektiva åsikter. Jag tycker det är ok att spöa upp en tjuv däremot tycker jag inte att det ska finnas någon laglig rätt att få göra det.

Tjuvarna ovan i ditt exempel lär ju inte ha lärt sig så mycket nyttigt. De har snott din hoj och de lär sig att det enda som hände när de blev påkommna var att de fick lämna tillbaka det som de snott. Nästa gång kanske de blir tvunga att gömma stöldgodset lite bättre, men faktum är att det inte blev några konsekvenser av deras felaktiga beteende. Om man ska få tjuvar att sluta stjäla så måste det finnas en påföljd då tjuven blir ertappad, annars finns det väl ingen anledning för tjuven att sluta med sin lönsamma verksamhet.

Om polisen kan ordna det är ju det det bästa, men i praktiken är det tyvärr ofta som de sviker och i slutändan får alla vi hojägare betala för det i form av bl.a. höjda premier och självrisker för halvförsäkring.

Det var inte min hoj, det var andra saker. Och jag håller med dig om att åtgärden, även om den skrämde tjuvarna den gången, inte var den bästa. De enda tjuvarna i värsta fall lärde sig var ju bara att minnas adressen och undvika just den adressen i fortsättningen. Att satsa på mjukare mål nästa gång, precis som ett rovdjur lär sig. Hade det däremot varit polisen som tog dem så hade de blivit lagförda och registrerade, tjuvarna lär sig då i bästa fall sig att det kan gå lika illa nästa gång, även om de satsar på en mer ofarlig människa att stjäla ifrån. Polisen har ju helt andra möjligheter att över tid hålla koll på människor ertappade med stöldbeteende och annat brottsligt. Vi medborgare stillar ju oss och glömmer bort tjuven så fort vi återfått grejorna.

Men det jag ville ha fram är bara att våld brukar vara en återvändsgränd. Det är ett samhällsproblem med stölder, det är vi ju överens om.

Jag tror att man -som vanligt- ska vara skeptisk till de med tvärsäkra svar på samhällsproblem. Kloka människor brukar vara mindre tvärsäkra. Det fordras nog en hel del åtgärder, inte bara inom polisarbetet, för att få ned kriminaliteten.

Tror jag

/J

Dauich skrev:
2618354 Tycker det låter som att tjuvarna i fråga tas i försvar av en del i denna tråd??

Jag försvarar absolut inte tjuvarna. Däremot är jag emot såna metoder för att bekämpa brottslighet. Och i just det här fallet tycker jag att dom tre som blev dömda verkar vara mycket värre personer än dom som snodde mopeden. Och sen dom som på fullaste allvar påstår att det är rätt att invalidisera nån för resten av livet för att dom har stulit nånting, dom måste det ju vara nåt fel på. Nu antar jag att mycket bara är tomma ord. Men om man verkligen är beredd att gå så långt så kanske man inte borde få gå lös. Gör man nåt sånt så är man helt enkelt farlig och sjuk. Hur mycket man än tycker om sina saker så måste man ju ändå inse att det fortfarande bara är saker och inte kan jämställas med människoliv.

Ja vet inte jag har sällan problem me pålisen - piper ja till så kommer dom me helikopter,polisbåt,bil,mc och rymdskepp.
O fort som fan desutom.

Allt handlar nämligen om att utrycka sig rätt - diplomati

T.ex vid samtal med länskommunikationscentral

"eh jo *skak daller* jag har hittat en tjuv" - helt fel sagt - gör så här.

"Jag har en mc tjuv här o jag håller på att slå ihjäl honom" bryt sedan samtalet kompleterat med knusseljud o småp skrik i micen o lägg på - vips så¨har du hela armen på plats inom 3 minuter.

jAg tyKer mAnn skA hEnga dEm i pUng kuLerna oCk SpåTa på DeMs ansIktE!!!!!!!!!!!!!!11111

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman