Generation D (D som i Dum)

Smart lär du inte bli av att jag svarar,det har liksom inte med varandra att göra, upplyst kanske.

Om frågan är "varför är det viktigt att bland annat veta vad en ingenjör gör ?"
så är mitt svar:

Det tillhör allmänbildning att vara någorlunda medveten om sin omvärld.
En titel som så många har är något som man borde ha lite allmänbildning om.
likså är det faktiskt en generellt sett viktig tjänst ingenjörerna genomför.
Allt från att rita och designa rymdraketer till kemikalier till elektroniken som finns i datorerna som gör att du kan läsa detta. Att inte veta något om denna breda titel är faktiskt ganska dåligt. även för någon som är mindre intelligent.
Jag förstår att alla inte har samma intressen men det hjälper faktiskt inte.
Det känns som att det du försöker få fram är att det skulle vara viktigt att veta av någon slags vördnad för de här fantastiska övermänniskorna som är ingenjörer och det är ju bara skitsnack.

Ifall jag inte själv har tänkt bli ingenjör eller på något sätt behöver en ingenjör till någonting så är det ju fullkomligt värdelöst. Det är ju inte så att jag unviker att lära mig nånting om jag hör det. Jag vet att en ingenjör håller på med massa tekniska grejer, matte och sånt som jag tycker är väldigt ointressant och det räcker.

Hur som helst så förstår jag inte hur okunskap om någonting sånt skulle säga hur dum en människa är? Jag verkar ha en helt annan definition av dumhet än de flesta andra. Men samtidigt så ingår jag då i generation-d

Det känns som att det du försöker få fram är att det skulle vara viktigt att veta av någon slags vördnad för de här fantastiska övermänniskorna som är ingenjörer och det är ju bara skitsnack.

Ifall jag inte själv har tänkt bli ingenjör eller på något sätt behöver en ingenjör till någonting så är det ju fullkomligt värdelöst. Det är ju inte så att jag unviker att lära mig nånting om jag hör det. Jag vet att en ingenjör håller på med massa tekniska grejer, matte och sånt som jag tycker är väldigt ointressant och det räcker.

Hur som helst så förstår jag inte hur okunskap om någonting sånt skulle säga hur dum en människa är? Jag verkar ha en helt annan definition av dumhet än de flesta andra. Men samtidigt så ingår jag då i generation-d

Nu är du ju bara dum på riktigt!
varför skulle de vara övermänniskor ? nej de bitarna får helt o hållet stå för dig.
faktum är att vi behöver ingenjörer precis som vi behöver renhållnings arbetare och doktorer. att inte kunna något om någon av de tre grupperna tja då är man dum eller som man också kan kalla det, korkad, mindre intelligent, inte skarpaste verktyget i skjulet osv.

Den här meningen säger nog det mesta,
Jag vet att en ingenjör håller på med massa tekniska grejer, matte och sånt som jag tycker är väldigt ointressant och det räcker.

Jag tror vi kan avsluta med det och grattis till att tillhöra generation D.

What tha fack .. 20-åringar, och tom medelålders personer som inte vet vad en ingenjör sysslar med :-O (filmklippen)

Nu är du ju bara dum på riktigt!
varför skulle de vara övermänniskor ? nej de bitarna får helt o hållet stå för dig.
faktum är att vi behöver ingenjörer precis som vi behöver renhållnings arbetare och doktorer. att inte kunna något om någon av de tre grupperna tja då är man dum eller som man också kan kalla det, korkad, mindre intelligent, inte skarpaste verktyget i skjulet osv.

Den här meningen säger nog det mesta,

Jag tror vi kan avsluta med det och grattis till att tillhöra generation D.
Jag håller bara inte med. Kommentaren om övermänniskor var för att man ska veta vad de gör för att det är viktigt? Det är ju bara skitsnack. Jag vet inte säkert vad en renhållningsarbetare gör heller, vet du? Förutom att de troligtvis jobbar på reningsverket och renar skit. Jag vet inte säkert vilken sorts doktor som gör vad eller vad som görs av sjuksystrar och kirurger och så vidare. Påverkar det här mitt liv på något sätt? Nej.

Ifall jag behöver veta vad de här människorna gör eller vad som helst egentligen så är det bara knapptryck bort på grund av det här sociokulturella verktyget som kallas för dator/internet som gjort det mindre viktigt att kunna saker utantill.

Att kunna tänka logiskt och att kunna hitta relevant information och tillgodogöra sig den är jävligt mycket viktigare än att kunna de fem största sjöarna i sverige bara för att det ansetts vara "allmänbildning" trots att det för länge sen blivit fullkomligt onödigt att kunna.

Jag är jävligt nöjd över att tillhöra den här generationen istället för generation b. (Generation bitter) som är ett bakåtsträvande patrask som på allvar tror att de kunde ett skit när de var unga och tycker att "du-reformen" borde tänkas över så att de får den respekt dom förtjänat,

Jag håller bara inte med. Kommentaren om övermänniskor var för att man ska veta vad de gör för att det är viktigt? Det är ju bara skitsnack. Jag vet inte säkert vad en renhållningsarbetare gör heller, vet du? Förutom att de troligtvis jobbar på reningsverket och renar skit. Jag vet inte säkert vilken sorts doktor som gör vad eller vad som görs av sjuksystrar och kirurger och så vidare. Påverkar det här mitt liv på något sätt? Nej.

Ifall jag behöver veta vad de här människorna gör eller vad som helst egentligen så är det bara knapptryck bort på grund av det här sociokulturella verktyget som kallas för dator/internet som gjort det mindre viktigt att kunna saker utantill.

Att kunna tänka logiskt och att kunna hitta relevant information och tillgodogöra sig den är jävligt mycket viktigare än att kunna de fem största sjöarna i sverige bara för att det ansetts vara "allmänbildning" trots att det för länge sen blivit fullkomligt onödigt att kunna.

Jag är jävligt nöjd över att tillhöra den här generationen istället för generation b. (Generation bitter) som är ett bakåtsträvande patrask som på allvar tror att de kunde ett skit när de var unga och tycker att "du-reformen" borde tänkas över så att de får den respekt dom förtjänat,

Bra att du känner att du är nöjd över att tillhöra generation D, grattis!

Det där inlägget är ologiskt på så många plan.

Jag är jävligt nöjd över att tillhöra den här generationen istället för generation b. (Generation bitter)

Nästan för komiskt för att vara sant. En av SH's i särklass bittraste människor som inte har någon som helst självinsikt. Grattis, du tillhör nog både generation D & B. På samma gång. :lol

Nästan för komiskt för att vara sant. En av SH's i särklass bittraste människor som inte har någon som helst självinsikt. Grattis, du tillhör nog både generation D & B. På samma gång. :lol

:banana Tillhör generation ironisk.

:rolleyes:

Btw "att man är dum kan man inte göra något åt men man behöver f*n inte visa det"..sagt av en klok man född 1935.

:va Inte konstigt att ungarna är som de är idag med tanke på "curlingföräldar"/helikopterföräldrar och gud vet allt. Allt kan väl inte vara internets fel?

Denna tråden får mig osökt att tänka på klippet från youtube "is Europe a country" :rofl (kan ej länka just nu).

Last edited:
En tydlig demonstration av problemet.
"Jag kan inget."
"Vill inte lära mig."
"Jag är bra ändå."
"För jag är jag."

jag tror inte att yngre generationer är dummare än tidigare generationer. Det handlar om uppfostran.
Det fina kommer vi få se lite senare i livet. När generation dum/fri uppfostrans ungar kommer ut i livet. Det kommer att bli intressant.

Att inte veta vad en viss akademisk utbildningsnivå medför för arbetsuppgifter, ser jag inte som ett tecken på att vara korkad. Bara en dåligt formulerad fråga.

Det där inlägget är ologiskt på så många plan.
Utveckla gärna.

Jag är egentligen glad och gullig. Jag blir bara förbannad på sporthoj när folk skriver så idiotiska påståenden varenda dag.

Last edited:
Zee: Så länge du bara kommer med korta kommentarer till andras inlägg så verkar du inte så mycket bättre själv. Är inte med på vad i det jag skrev som var det dummaste du hört den här sidan julafton... men bättre det än den här sidan millenieskiftet i alla fall.

Men en sak är klar i alla fall, en civ. ing. behöver inte jobba med att lösa tekniska problem... det är bara tanken att de skall jobba med det. Förra arbetsplatsen jag jobbade på hade vi 10 säljare varav 6st var civ. ing.
Tycker det inte är så tekniskt avancerat att vara säljare... du kanske har någon annan synpunkt på det?

Utveckla gärna.

Jag är egentligen glad och gullig. Jag blir bara förbannad på sporthoj när folk skriver så idiotiska påståenden varenda dag.

Du är inte facit.

Zee: Så länge du bara kommer med korta kommentarer till andras inlägg så verkar du inte så mycket bättre själv. Är inte med på vad i det jag skrev som var det dummaste du hört den här sidan julafton... men bättre det än den här sidan millenieskiftet i alla fall.

Men en sak är klar i alla fall, en civ. ing. behöver inte jobba med att lösa tekniska problem... det är bara tanken att de skall jobba med det. Förra arbetsplatsen jag jobbade på hade vi 10 säljare varav 6st var civ. ing.
Tycker det inte är så tekniskt avancerat att vara säljare... du kanske har någon annan synpunkt på det?
Beror på vad man säljer.
Känner ett par "tekniska säljare".
De förväntas veta vad de säljer, samt bistå med råd.

Last edited:
Skrotnisse: Visst är det så, men även om man säljer tekniska saker så jobbar du inte med att lösa tekniska problem. Så den beskrivningen är inget jag skriver under på att civ. ing. jobbar med.

Grejen är att ingenjör är en utbildning, vad en ingenjör jobbar med är en helt annan femma.

Definera dumhet.
Det är svårt att definera dumhet men jag skulle säga att det är svårhet att ta in och/eller använda information.

Som jag ser det så verkar flera här tycka att man måste vara jävligt dum ifall man inte kan till exempel byta olja i bilen. Det har ju ingenting med dumhet att göra över huvud taget. Däremot om du vet att du måste byta olja i bilen, läser instruktionsboken och inte förstår någonting alls så kanske det tyder på dumhet.

Last edited:
Det är svårt att definera dumhet men jag skulle säga att det är svårhet att ta in och/eller använda information.

Som jag ser det så verkar flera här tycka att man måste vara jävligt dum ifall man inte kan till exempel byta olja i bilen. Det har ju ingenting med dumhet att göra över huvud taget. Däremot om du vet att du måste byta olja i bilen, läser instruktionsboken och inte förstår någonting alls så kanske det tyder på dumhet.
Den information som krävs för att byta olja i bilen fås genom att titta på bilen.
Att ingenting klara utan instruktioner är renodlad dumhet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT