Generation D (D som i Dum)

Det är nog inte bara i Umeå, det är nog över hela landet och enligt tidningen dessutom globalt...

Men dom är jävligt duktiga på att spela WOW mellan midnatt och 4 (det är på morgonen)

Men inte kan det vara så illa att de inte kan sina egna personnummer? Jag vet att ungdomarna idag är jävligt korkade överlag men inte sååå korkade!?
Hade det varit min unge som hade varit så korkad så hade lag lämnat bort honom för adoption, man vill ju inte skämmas direkt...

Tyvärr har du så rätt i det.

Det finns fortfarande superklipska ungdomar, och dom har bättre förutsättningar än någon tidigare generation, men antalet är färre, och den stora massan är dummare än någonsin.

När man träffar på folk som är 18-20 år gamla och frågar efter deras personnummer och dom måste ta fram körkortet och titta efter :va

Det är väl fantastiskt om det finns 18-20 år unga människor som faktiskt har lyckats med bedriften att ta körkort. Trodde det var ett utdött släkte.:bow

När man träffar på folk som är 18-20 år gamla och frågar efter deras personnummer och dom måste ta fram körkortet och titta efter :va

Ho ho ho! Du skulle bara veta hur få utländska individer det är som vet vad personnummer är :3freak
Sitter tentavakt på högskolan ibland som extraknäck, och en ganska kvalificerad gissning är att 40% av samtliga utländska studenter vet inte ens vad dom ska fylla i där det står "Personal Number" på första sidan, och en del ser fortfarande ut som puckon när man svarar "Your personal number is your date of birth plus the four extra digits" - och vid vissa gyllende tillfällen fattar individerna fortfarande inte riktigt även fast man plockar fram deras körkort/pass och pekat på siffrorna. "Vad är det för siffror" skiner som en härlig gloria runt skallen på dom :brinnerup

Men iallafall, låt säga att detta är sant (vare sig man tror det eller inte egentligen), VAD beror det på?
En stor faktor måste ju vara tidigare generationer... uppfostran samt som artikeln skriver tillgång till underhållning (tidigare fanns pinnar och kottar, då var matte roligt, numera finns Space Zombie Killers: the Ultimate Special Deluxe Edition och helt plötsligt verkar majoriteten av befolkningen ha dysilexi, alla från 50 år ner till småglin som inte ens lärt sig svenska än haha)

Jag tycker vi gör det lätt för oss och skyller på tidigare generationer! :fyllisar

Minnet beror helt klart på att vi med dagens datorer och mobiltelefoner helt enkelt inte behöver memorera så mycket, och då lägger man helt enkelt hjärncellerna på något intressantare.

Ho ho ho! Du skulle bara veta hur få utländska individer det är som vet vad personnummer är
Vet du ditt sofi-nummer? National insurance number? Pesel nummer? Man kanske inte ska säga att utlänningar är dumma för att de inte känner till vad vi använder här i sverige eftersom sverige är ett litet oviktigt land.

Om man läser innantill står det ju "studier på amerikanska ungdomar".
Det är ju knappast något nytt att amerikaner inte är dom skarpaste knivarna i lådorna. :hihi

Seriöst, har du träffat så skadade människor? Och de är inte klassade som förståndshandikappade?

Isf. :rofl :rofl :rofl

På mitt jobb (en bilskola) har vi en elev som vi får ringa ibland när han inte är i tid till lektionen. Lektionen börjar 10.40 och vi ringer honom 10.45. Han frågar vad klockan är och vi svarar "kvart i elva" varpå han kontrar med att "men jag ska inte köra förrän 10.40" :3freak

Nej, han tillhör inte intelligensreserven.

Det är en kombination av att information är lättillgänglig och en kravlös tillvaro överlag. När skolelever har problem med proven sänker man kraven snarare än att återta fokus på studier.

Vet du ditt sofi-nummer? National insurance number? Pesel nummer? Man kanske inte ska säga att utlänningar är dumma för att de inte känner till vad vi använder här i sverige eftersom sverige är ett litet oviktigt land.

Fast när man säger "It's your date of birth" så borde det ju klicka iallafall lite vad som ska fyllas i, men oftast icke, fortfarande stora frågetecken.

Finns många individer, utländska som svenska, som man verkligen undrar hur fasen deras tentamen går när dom knappt kan läsa eller förstå instruktionerna på tentamen. Det är inte den ljusa sidan av högskolan man får som tentavakt kan jag lova :D

Fast när man säger "It's your date of birth" så borde det ju klicka iallafall lite vad som ska fyllas i, men oftast icke, fortfarande stora frågetecken.

Finns många individer, utländska som svenska, som man verkligen undrar hur fasen deras tentamen går när dom knappt kan läsa eller förstå instruktionerna på tentamen. Det är inte den ljusa sidan av högskolan man får som tentavakt kan jag lova :D
Födelsedatum skrivs i olika ordning i olika länder och de vill nog vara säkra på att det är rätt.

[YOUTUBE-ID]so2U2CSXOCY[/YOUTUBE-ID]

Nja.
Det finns en djävla blandning av begåvningsnivåer.
Oavsett ålder.
Dessvärre lägger man bara märke till ytterligheterna.
Idioterna är lättare att särskilja nu när det är accepterat (på gränsen till häftigt) att vara obildad.

Dessutom, så tycker jag att man skall vara försiktig med att blanda ihop begåvning med kunskap.
Naturligtvis (förhoppningsvis) har en fjunig fjortis mindre allmänbildning än mig som haft 40 bast på mig att samla vetande.

Tillsammans med det faktum att 50% av mina "viktiga" kunskaper inte längre är tillämpliga, och småpysarna kan saker jag inte ens hört talas om, så tycker jag naturligtvis att de är idioter.
Lik väl som de tycker att jag är idiot.

Jag vet då inte exakt vad en ingenjör har för arbetsuppgifter och jag ser ingen anledning till varför jag borde veta det.

Det är en kombination av att information är lättillgänglig och en kravlös tillvaro överlag. När skolelever har problem med proven sänker man kraven snarare än att återta fokus på studier.
Självklart, det är ju mycket billigare att göra så! Och man slipper köpa nya läroböcker, Tyskland kommer säkert dela på sig igen iaf och Ryssland drar nog snart igång Sovjet igen, allt går ju i vågor! :tummenupp

Sveriges framtid ja... Har Jämtland blivit republik än? :va

Jag vet då inte exakt vad en ingenjör har för arbetsuppgifter och jag ser ingen anledning till varför jag borde veta det.
Född -83 ja... :rolleyes:

Som om alla ingenjörer har grovt samma arbetsuppgifter gemensamt.
Anledningen till att folk inte vet lär hänga ihop med att yrket inte associeras med en specifik uppgift.

Det är inte så svårt att veta vad till exempel en korvstoppare eller ostmästare gör på jobbet.

Men visst finns det ett svar på frågan, det gör det. Men det är som att ställa frågan "Hur gör djur?"

Edit: Eh.. Öh.. Nu såg jag HELA filmen, även de sista sekunderna :gnissla

Last edited:
Som om alla ingenjörer har grovt samma arbetsuppgifter gemensamt.
Anledningen till att folk inte vet lär hänga ihop med att yrket inte associeras med en specifik uppgift.

Det är inte så svårt att veta vad till exempel en korvstoppare eller ostmästare gör på jobbet.

Men visst finns det ett svar på frågan, det gör det. Men det är som att ställa frågan "Hur gör djur?"
Det är väl lite det som är grejen? Att folk inte ens vet det du just skrev, att ingenjörer inte har en specifik arbetsuppgift.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT