bissmark skrev:
2603193 Som rubriken lyder, fungerar det med gemensam ekonomi?
Jag blev ställd inför frågan av min sambo.
Hon frågade vad jag ansåg om det.
Jag visste inte vad jag skulle svara, har inte ens funderat på det.
Hon tjänar betydligt mindre än mig men i gengäld betalar jag mer än henne när det gäller våra gemensamma räkningar.
Vad finns det för för- och nackdelar ?
Hur gör ni??
Nu är ju jag gift sen många år sedan, men vi har ALLTID haft samma konto

, jag ser bara fördelar för vår del, ingen av oss bränner pengar på röka el går på krogen. Jag har varit den stora inkomstdragaren med heltidsjobb hela tiden, frugan har varit studerande, arbetslös, datortek, mammaledig och inte jobbat heltid. Men det rasar in mer pengar än vad vi gör av med varje månad, dessutom är min fru förståndig och smart(annars skulle jag inte gift mig..), skulle aldrig handla något stort och dyrt över mitt huvud, och jag gör inte vice versa, vi spar pengar, (el rättare sagt lägger undan det som är över när räkningar är betalt) tillsammans till gemesamma mål som semester, bilbyten, husrustning och husgeråd etc, och vi spar även åt EGNA saker, ex så gillar jag mc mycket, frugan föredrar åka utomlands.Så det kan vara bra att kunna få spara en liten del åt sig själv, nu har vi inte kunnat spara i alla tider, men för det mesta, det är det enda jag kan råda dig iaf.
Tycker det ser så jobbigt ut, med folk som delar upp pengar och betalar mat varannan gång, o tjafsar om vem som betalade mer förra gången, el vems tur det är att tanka bilen...Men alterativ är väl att ha delat för räkningar och mat, så behåller man "sin" del, men jag anser lever man tillsammans skall båda ha samma standard kvar, oavsett om man har olika inkomst.
Brandstr skrev:
2603220 Varför ska man ha gemensam ekonomi? jag kan inte se en enda fördel i detta..
Jag sjävlklart så delar man på alla räkningar rakt av eller någon tar lite mer om man tjänar mera pengar eller handlar lite mera mat. mena annars då? den jag bor i hop med ska väl skita vad jag gör med mina pengar och hur mycket jag tjänar??
Du bor själv va?? Är man egopropp bör man inte bo ihop med någon...tycker man om och älskar varandra så kör man med öppna kort, ord som "skiter i" om sin sambo/äkta hälft är för mig helt oförstående, då är man en SKITHÖG!!