Gemensam ekonomi, fungerar det?

tigrro skrev:
2604613 Folk blir cepe av pengar, så är det bara!

Uppenbarligen. :rolleyes:

Du tycker inte man ska gifta sig ens när man får barn?

Chrille skrev:
2607724 Bortsett från Lugn så känns det som att de flesta av er passar bäst som särbos hela livet. Jag förstår inte hur man kan välja at leva sitt liv tillsammans med någon .....litegrann.
Word, håller med om allt eller inget, Känns ju knepigt om man ska dela på allt löpande och sen har varsitt sparkonto. Hur blir det sen? "Ledsen gumman att du inte har råd att följa med den här helgen".
Rubbet gemensamt in på ett konto och sen öser man ur den källan med omdöme.

Vi kör på "Hinkas"varianten d.v.s. en del gemensam och en del splittad. Vi sätter in pengar på ett gemensamt konto som täcker boendekostnader och övriga räkningar. Det man sen har kvar på sitt eget konto gör man vad man vill med. :)

Jag ifrågasätter inte vad min sambo lägger pengarna på, och han ifrågasätter inte mig. Och jag vill inte "snika" på hans pengar då han tjänar mer än mig. Man får rätta mun efter matsäcken helt enkelt, och anpassa sina intressen efter vad man har råd med. Och om det skulle vara nåt vi behöver gemensamt som är lite utöver det vanliga, då betalar han lite mer eftersom han tjänar mer. Det är ett väl fungerande upplägg för våran del.

//m

Madhonda skrev:
2607841 Och om det skulle vara nåt vi behöver gemensamt som är lite utöver det vanliga, då betalar han lite mer eftersom han tjänar mer.

Varför ska han betala mer än dig för att han tjänar mer?? vad är logiken bakom detta??

Edit: Du vill inte "snylta" på hans pengar, men är det inte just detta du gör när han betalar mer än dig "för att han tjänar mer"? Kan du inte snälla förklara hur ni tänker?

Last edited:
Zee skrev:
2607862 Varför ska han betala mer än dig för att han tjänar mer?? vad är logiken bakom detta??

Logiken är enkel. Varför ska den med hög inkomst leva gott på den svagares bekostnad i ett förhållande?? Vi har bollat med den modellen hemma också och jag har vägrat gå med på millimeter-rättvisa. Tjänar jag 50% mer än tjejen så betalar jag 50% mer till våra gemensamma inköp i en delad situation. Men det funkar inte det heller.

Jag har ju dessutom en styvdotter?? Vilken sorts ARSLE är inte jag om jag kräver 50/50-ekonomi med klausulen att "det inte är min dotter". Jag hade ju fått alla fördelar med hög inkomst och samboskapets lägre levnadskostnader medan min tant och hennes dotter hade levt som fattighjon pga den höga levnadsstandards omkostnader som JAG har skapat?

Jag hävdar med en dåres envishet att livet är skönare med gemensam ekonomi och gemensamt ansvar. Nästa vinter kanske jag bytar hoj och tanten drar till Thailand men vi betalar hoj och biljetter med samma plånbok.

Chrille skrev:
2607878 Logiken är enkel. Varför ska den med hög inkomst leva gott på den svagares bekostnad i ett förhållande?? Vi har bollat med den modellen hemma också och jag har vägrat gå med på millimeter-rättvisa. Tjänar jag 50% mer än tjejen så betalar jag 50% mer till våra gemensamma inköp i en delad situation. Men det funkar inte det heller.

Men det är ju helt ologiskt! Om man nu bestämt sig för att ha delad ekonomi och har vissa utgifter som ska delas på, då är det väl upp till varje part att bestämma sig för vad man har och inte har råd med?! Om ni köper en TV för 10.000kr så ska alltså du betala mer än 50% av detta belopp enbart för att du tjänar mer. :lol Vad är poängen med att tjäna mer pengar om du måsta betala mer och sänka din levnadskostnad (via högra utgifter) bara för att du tjänar mer pengar än din sambo? Hur kan en sambo ens roffa åt sig pengar från den andre på detta sätt!? I fallet du beskriver ovan snyltar ju bruden på din ekonomi, då kan ni ju lika bra ha gemensam ekonomi från början. helt syntax error alltså.

Vad gäller din styvdotter osv kan/vill jag inte kommentera hur och vad som är rätt.

Zee skrev:
2607888 Men det är ju helt ologiskt! ....

Du missar en j-t viktig grej. Vår nuvarande livsstandard och de omkostnader den drar med sig har JAG skapat.

Ditt resonemang hade bara gällt om vi hade bott i en råttig hyreslägenhet som matchar min sambos inkomstläge.

Jag kräver mycket mer än så och får då ta ansvar för det.

Pratar man om att "snylta" inom ett förhållande så har man värderingsgrunder som inte existerar i min värld.
"I nöd och lust till döden skiljer oss åt" gäller till 99% för mig, även om jag inte är gift ännu. Enda avsteget jag har gjort på det är ett testamente som gör att dotterns biologiske far aldrig kommer i närheten av ett eventuellt dödsbo.

Zee skrev:
2607888 ... Om ni köper en TV för 10.000kr så ska alltså du betala mer än 50% av detta belopp enbart för att du tjänar mer. .....

Sjävklart! Annars får vi väl köpa en TV för 2000 då. Då lever jag ett sämre liv än vad jag kan bara för att allt ska vara millimeter-rättvist?

Last edited:
Chrille skrev:
2607896 Du missar en j-t viktig grej. Vår nuvarande livsstandard och de omkostnader den drar med sig har JAG skapat.

Ditt resonemang hade bara gällt om vi hade bott i en råttig hyreslägenhet som matchar min sambos inkomstläge.

Jag kräver mycket mer än så och får då ta ansvar för det.

Jo, men det framgick ju inte av ditt tidigare inlägg. Sen pratade vi ju om det generella fallet, dessutom. Man frågan kvarstår, varför inte bara dela alla pengar istället för att juxa med proportionaliteter när räkningarna ska betalas?

Chrille skrev:
2607896 Pratar man om att "snylta" inom ett förhållande så har man värderingsgrunder som inte existerar i min värld.

Jag håller helt med. Se mina tidigare inlägg i tråden. jag försöker bara förstå hur endel folk,som t.ex. Madhonda , tänker. För mig är det antingen eller. Antingen delar vi på allt (alltså gemensam ekonomi) om vi bestämmer oss för att bygga ett liv ihop (oavsett vilka konton pengarna ligger på), eller så är det delad ekonomi med vart man för sig själv som gäller. Konstiga kompromisser har jag inte mycket för.

Zee skrev:
2607903 ...Man frågan kvarstår, varför inte bara dela alla pengar istället för att juxa med proportionaliteter när räkningarna ska betalas?
....

Har jag massuppfittat dig nu:va . Jag förespråkar ju just att man delar allt? Alla pengar i en hög, allt betalas ur den högen, men OM man ska dela mellan sig så måste proportioner mellan inkomsterna stämmas av lite....

EDIT/ Fokk!! Jag läste bakåt och insåg att vi nog har tjatat i onödan. Greker verkar vara ett trevlig släkte....

Last edited:
Mheel skrev:
2603229 Mindre bråk, hålla reda på kvitto hit och dit....

Jag blir lite nyfiken på det där! Håller folk verkligen reda på kvitton för mat, äta ute, resor osv?! Är fol verkligen så snåla…? Jag har aldrig varit med om att jag eller min tjej sagt något om att det måste vara 100% lika och jag skulle heller aldrig få för mig att göra det! Vem bryr sig om jag eller hon pröjsade senaste middagen?

Chrille skrev:
2607906 Har jag massuppfittat dig nu:va

Det är nog inte mer missuppfittat än det brukar vara i denna delen av forumet. :)

Chrille skrev:
2607906 Alla pengar i en hög, allt betalas ur den högen, men OM man ska dela mellan sig så måste proportioner mellan inkomsterna stämmas av lite....

Tillbaka till Ruta 1. :) Varför då? Spelar det någon roll vem som betalat hur mycket för den fina teven? Ni (någon) har råd med teven och ni vill ha den så ni köper den. Varför måste du pröjsa 6700kr istället för 5000kr om ni delad ekonomi? Om ni har gemensam ekonomi så spelar det väl ingen som helst roll vem som betalar hur mycket (inte i min bok iaf)?

P.S. Ekonomi är ett förbannat jobbigt ord att skriva på tangentbord!!:huvet

//von Virrat

Zee skrev:
2607916 ...Om ni har gemensam ekonomi så spelar det väl ingen som helst roll vem som betalar hur mycket (inte i min bok iaf)?
....

EXAKT! Jag pratade bara OM. (se ovan)

Klart det fungerar, om man är rätt person och har en sund inställning till hur man ska gå till väga. Chrille är inne på rätt spår...

Har inte läst alla inlägg men får uppfattningen om att flertalet har ett "dela-bostad-och-utgifter"-förhållande. Mer som ett kompisförhållande. Hur orkar man hålla reda på kvitton? Vem bryr sig om vem som lägger mest på en TV??? Visst, vi har en mindre summa kvar per månad som vi gör vad vi vill med men om den ena parten behöver mer stålars tar den bara från sparkontot. Jag skiter fullständigt i om jag lägger 30-40-50% mer per månad. Vi delar ju liv, då hänger liksom ekonomin med "på köpet".

Zee skrev:
2607903 ...jag försöker bara förstå hur endel folk,som t.ex. Madhonda , tänker. För mig är det antingen eller. Konstiga kompromisser har jag inte mycket för.

Inget konstigt med kompromisser.....han har mycket dyrare vanor och intressen. Det faller sig naturligt att han får kosta på dom lite mer på egen hand. Förövrigt så delar vi på det gemensamma. Man sitter ju inte ihop för att man är ihop. För mig känns det bra att kunna bidra till det som rör hushållet och veta att det som blir över kan jag "slösa" på vad jag vill.

Det kanske är en vanesak att ladda in alla pengar gemensamt och lära sig konsumera ur gemensam källa.

Men för mig så fungerar den kompromissen vi har bäst. Om jag handlar och lagar mat och städar och tvättar och han hellre vill åka och köpa en ny TV. Då får han pynta den själv. Det anser inte jag är nåt konstigt. Men alla är olika och har olika syn på vad som är bra eller dåligt.

Det bästa är väl att lajjna upp det så att det passar förhållandet så att man slipper bråk och tjat om sånt.

//M

Som tidigare obstinat singla så är det rätt kul att läsa om alla olika sätt att dela ekonomin det finns. Jag hade väldigt svårt i början av mitt förhållande att kunna låta min kille betala nåt, var ju van att klara mig helt själv. Han har en massa bilar o hojar att försörja, så det är hans uppgift. Jag ser till att det finns mat (ibland får han betala)och att hyran är betald o s v. Blir det nån krona över så brukar vi inte ha så svårt att spendera bort den med gemensamma krafter:yoparty
Bara tanken att han ska ge mig nån speciell summa som då ska kompensera vad han "kostar" ger mig utslag över hela kroppen och han gav upp den diskussionen efter första försöket och jag fick som jag ville:D .

Last edited:
Missvims skrev:
2608185 Som tidigare obstinat singla så är det rätt kul att läsa om alla olika sätt att dela ekonomin det finns. Jag hade väldigt svårt i början av mitt förhållande att kunna låta min kille betala nåt, var ju van att klara mig helt själv. Han har en massa bilar o hojar att försörja, så det är hans uppgift. Jag ser till att det finns mat (ibland får han betala)och att hyran är betald o s v. Blir det nån krona över så brukar vi inte ha så svårt att spendera bort den med gemensamma krafter:yoparty
Bara tanken att han ska ge mig nån speciell summa som då ska kompensera vad han "kostar" ger mig utslag över hela kroppen och han gav upp den diskussionen efter första försöket och jag fick som jag ville:D .

Läste jag rätt? Du betalar allt (nästan) hemma och han lägger sin lön på bilar och hojar??

Drömtjej? You bet.... (ekonomiskt sett iaf :yoparty )

Suomalainen skrev:
2608230 Läste jag rätt? Du betalar allt (nästan) hemma och han lägger sin lön på bilar och hojar??

Drömtjej? You bet.... (ekonomiskt sett iaf :yoparty )

Ja, det är så det funkar. Och det funkar faktiskt väldigt bra, vi slipper gnäll om vem som ska betala vad.

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar