Gemensam ekonomi, fungerar det?

Suomalainen skrev:
2608257 Ja det kan jag förstå att han inte gnäller... :tummenupp

Jag gnäller inte heller. Behöver aldrig betala nåt för hojar eller bilar oavsett hur mycket vi är ute och åker.
Dessutom bytte han upp sig från 750 till 1000 bara för att jag inte tyckte det var kul att åka med på 750:n, för den var trist och meningslös.
Så jag vinner lika mycket på det som han gör:D

Last edited:
Hinkas skrev:
2603200 Mer gemensamt än så kan det inte bli.

Du beskriver ju en helt skild ekonomi. Dvs båda pyttsar in, från sitt eget konto, till ett gemensam konto där räkningarna betalas ifrån.

Gemensam ekonomi är när alla pengar går till ett konto som båda får använda oavsett vem som tjänar vad.

bissmark skrev:
2603193 Som rubriken lyder, fungerar det med gemensam ekonomi?

Jag blev ställd inför frågan av min sambo.
Hon frågade vad jag ansåg om det.
Jag visste inte vad jag skulle svara, har inte ens funderat på det.
Hon tjänar betydligt mindre än mig men i gengäld betalar jag mer än henne när det gäller våra gemensamma räkningar.

Vad finns det för för- och nackdelar ?
Hur gör ni??

Nu är ju jag gift sen många år sedan, men vi har ALLTID haft samma konto(n), jag ser bara fördelar för vår del, ingen av oss bränner pengar på röka el går på krogen. Jag har varit den stora inkomstdragaren med heltidsjobb hela tiden, frugan har varit studerande, arbetslös, datortek, mammaledig och inte jobbat heltid. Men det rasar in mer pengar än vad vi gör av med varje månad, dessutom är min fru förståndig och smart(annars skulle jag inte gift mig..), skulle aldrig handla något stort och dyrt över mitt huvud, och jag gör inte vice versa, vi spar pengar, (el rättare sagt lägger undan det som är över när räkningar är betalt) tillsammans till gemesamma mål som semester, bilbyten, husrustning och husgeråd etc, och vi spar även åt EGNA saker, ex så gillar jag mc mycket, frugan föredrar åka utomlands.Så det kan vara bra att kunna få spara en liten del åt sig själv, nu har vi inte kunnat spara i alla tider, men för det mesta, det är det enda jag kan råda dig iaf.

Tycker det ser så jobbigt ut, med folk som delar upp pengar och betalar mat varannan gång, o tjafsar om vem som betalade mer förra gången, el vems tur det är att tanka bilen...Men alterativ är väl att ha delat för räkningar och mat, så behåller man "sin" del, men jag anser lever man tillsammans skall båda ha samma standard kvar, oavsett om man har olika inkomst.
Brandstr skrev:
2603220 Varför ska man ha gemensam ekonomi? jag kan inte se en enda fördel i detta..

Jag sjävlklart så delar man på alla räkningar rakt av eller någon tar lite mer om man tjänar mera pengar eller handlar lite mera mat. mena annars då? den jag bor i hop med ska väl skita vad jag gör med mina pengar och hur mycket jag tjänar??

Du bor själv va?? Är man egopropp bör man inte bo ihop med någon...tycker man om och älskar varandra så kör man med öppna kort, ord som "skiter i" om sin sambo/äkta hälft är för mig helt oförstående, då är man en SKITHÖG!!

Last edited:
Jag tyckte inte alls illa om att vara den som drog in pengar när jag hade sambo! Känns ut som att det är så det ska vara..
Är inte Jag och Du som tjänar pengar! Tycker det ska vara Vi som tjänar! Alltså oavsett hur mycket den ena eller den andra tjänar nu!

Är det inte så? En Karl ska kunna försörja sin kvinna?!;) haha skämtosido!

Missvims skrev:
2608185 Som tidigare obstinat singla så är det rätt kul att läsa om alla olika sätt att dela ekonomin det finns. Jag hade väldigt svårt i början av mitt förhållande att kunna låta min kille betala nåt, var ju van att klara mig helt själv. Han har en massa bilar o hojar att försörja, så det är hans uppgift. Jag ser till att det finns mat (ibland får han betala)och att hyran är betald o s v. Blir det nån krona över så brukar vi inte ha så svårt att spendera bort den med gemensamma krafter:yoparty
Bara tanken att han ska ge mig nån speciell summa som då ska kompensera vad han "kostar" ger mig utslag över hela kroppen och han gav upp den diskussionen efter första försöket och jag fick som jag ville:D .

Du råkar inte ha en "ledig" syster till övers? :kär

Jag skulle behöva någon som håller koll på min ekonomi.. stackars det gemensamma kontot när restskatten kommer :tungan

RMT_Racing skrev:
2608530 Du råkar inte ha en "ledig" syster till övers? :kär

Jag skulle behöva någon som håller koll på min ekonomi.. stackars det gemensamma kontot när restskatten kommer :tungan

Jo, har faktiskt en lillasyster som tyvärr inte är ledig. Men ska iaf kolla upp om hon kan tänka sig ett byte:D

Gemensam ekonomi är jättebra. Jag tjänar massa pengar.
Hustrun gör av med dom. Funkar perfekt varje månad.

bissmark skrev:
2603193 Som rubriken lyder, fungerar det med gemensam ekonomi?

Jag blev ställd inför frågan av min sambo.
Hon frågade vad jag ansåg om det.
Jag visste inte vad jag skulle svara, har inte ens funderat på det.
Hon tjänar betydligt mindre än mig men i gengäld betalar jag mer än henne när det gäller våra gemensamma räkningar.

Vad finns det för för- och nackdelar ?
Hur gör ni??

Jag och min tjej delar konto sedan ett par år sedan, faan vad jag ångrar mej, ger man lillfingret så tar dom hela handen. Nej , ha eget konto.

plozzaa skrev:
2609781 Jag och min tjej delar konto sedan ett par år sedan, faan vad jag ångrar mej, ger man lillfingret så tar dom hela handen. Nej , ha eget konto.

ja tyvärr....

jag tjänar med trakt och accord ca: 27l rent i mån...

min sambo får ut 10 400kr/mån...

blir ju viss skillnad .... sen åker man ju alltid på att betala mat , soppa , resor m.m..

nä...skulle aldrig ha delad ekonomi ...kan tänka mig att ge 10 400 kr till ett konto...sen ska jag fan ha resten....

sliter inte röven av mig för att betala hennes grejer....
och så lär det förbli hela livet.....

sx-pojken skrev:
2609917
sliter inte röven av mig för att betala hennes grejer....
och så lär det förbli hela livet.....

Aaaa. Äkta kärlek. :tummenupp

Missvims skrev:
2608276 Jag gnäller inte heller. Behöver aldrig betala nåt för hojar eller bilar oavsett hur mycket vi är ute och åker.
Dessutom bytte han upp sig från 750 till 1000 bara för att jag inte tyckte det var kul att åka med på 750:n, för den var trist och meningslös.
Så jag vinner lika mycket på det som han gör:D

Men vem äger alla fordonen då? Han, du eller gemensamt? Vad jag menar är: gå inte i den klassiska "kvinnofällan", dvs, att han investerar i materiella ting som har ett värde kvar efter en ev. (hoppas inte!) skilsmässa, medans du har investerat i....tja, vaddå? Men ni har nog fixat upp det där, eller hur?! Var mer en tanke bara...:)

Zee skrev:
2609929 Aaaa. Äkta kärlek. :tummenupp
Kärlek är inte = pengar för mig iaf.

Han har ju en poäng där, varför tjänar de flesta tjejer mindre än killar? det gör de inte! På mitt jobb tjänar alla lika oavsett om man är man eller kvinna, det jobbar dock inte speciellt många tjejer där pga att jobbet är smutsigt, varmt, dålig luft osv... dvs väljer de flesta tjejer att jobba på glassiga ställen = sämre betalt.

Tjejer vill ha jämnställdhet när det passar dem, vore jag lika kräsen på jobb som de flesta tjejer så skulle jag och min sambo antagligen bo i någon sunkig hyrestvåa istället för i hus.

För mig är det helt avgörande huruvida mina intressen äventyras av gemensam ekonomi. För mig är det lugnt. Min sambo har inga problem att hon står för hälften av vad min MC kostar. Inte gnydde hon särskilt mycket när jag köpte en ny dator för 20 papp i fjol heller. Å andra sidan gnäller inte jag när hon köper sina små mikroburkar av hudkrämer för 1000 spänn. Dessutom är det hon som har bilen till jobbet.

Det mesta av kostnaderna går dock till huset och dottern.

Mr_Turbo skrev:
2609989 ......det jobbar dock inte speciellt många tjejer där pga att jobbet är smutsigt, varmt, dålig luft osv... dvs väljer de flesta tjejer att jobba på glassiga ställen = sämre betalt.
....

:D Vilken logik!! Helt otrolig!

Eller så är det så att våra könsroller är delaktiga i yrkesvalen och sånt där trams.

Uppenbart är det att det kryllar av märkliga typer som bör nöja sig med särbo-förhållanden.

Att leva med någon i ett samboförhållande baserat på kärlek bör bygga på "i nöd och lust". - "I nöd och lust så länge du inte rör mina pengar" är bara perverst...

Cupcake skrev:
2609946 Men vem äger alla fordonen då? Han, du eller gemensamt? Vad jag menar är: gå inte i den klassiska "kvinnofällan", dvs, att han investerar i materiella ting som har ett värde kvar efter en ev. (hoppas inte!) skilsmässa, medans du har investerat i....tja, vaddå? Men ni har nog fixat upp det där, eller hur?! Var mer en tanke bara...:)

FRUKTANSVÄRT viktigt.

Last edited:
FRUKTANSVÄRT viktigt.[/QUOTE
]

Jag är inte säker på om du var ironisk nu, eller ej. Oavsett vilket, så är det faktiskt en viktig sak att ta hänsyn till. Finns många tjejer som har stått där med sina högar av kläder och dyra burkar med kräm, medan han vinkar farväl, armarna fulla av datorer, fordon, platt-tv m.m.... Visst, tjejen kanske får skylla sig själv, tänker en del. Jag tycker istället att de har varit naiva och obetänksamma.

Cupcake skrev:
2610025
Jag är inte säker på om du var ironisk nu, eller ej. Oavsett vilket, så är det faktiskt en viktig sak att ta hänsyn till. Finns många tjejer som har stått där med sina högar av kläder och dyra burkar med kräm, medan han vinkar farväl, armarna fulla av datorer, fordon, platt-tv m.m.... Visst, tjejen kanske får skylla sig själv, tänker en del. Jag tycker istället att de har varit naiva och obetänksamma.

Å andra sidan sitter hon på en lägenhet medans killen har gett 22000kr för en teve som nu är värd 4500kr och är osäljbar, samt en dator som kostat 18000kr och nu endast kan nyttjas som bur till marsvin eller brevpress i bästa fall.

Men visst, i sak håller jag med dig. Det är synd om kvinnorna*.

*PK

Cupcake skrev:
2610025 ]

Absolut inte ironisk. Det kryllar av tjejer som står på bar backe vid trettio års ålder för att den tillvaro de byggt tillsammans med sin EX enbart innehöll hårdvara i mannens namn. En bil värd x antal tusen är en STOR fördel at vara utan den dagen man ska börja om. Hemma räknar vi: Förra bilen på mig, nya bilen på dig, hojen på mig, sängen på dig(sängar är inget skämt SATAN vad dyrt)

Zee skrev:
2610029 Å andra sidan sitter hon på en lägenhet medans killen har gett 22000kr för en teve som nu är värd 4500kr.... [/SIZE]

Det cupcake nämner gäller INTE om man splittar hemmet på ett sjysst sätt som det du föreslår. Problemet är när det blir krig och all hårdvara står i makens namn...

Last edited:
Zee skrev:
2610029 Å andra sidan sitter hon på en lägenhet medans killen har gett 22000kr för en teve som nu är värd 4500kr och är osäljbar, samt en dator som kostat 18000kr och nu endast kan nyttjas som bur till marsvin eller brevpress i bästa fall.

Men visst, i sak håller jag med dig. Det är synd om kvinnorna*.

*PK

Ibland har hon inte ens lägenheten, hon glömde liksom att gardera sig mot att ett förhållande kan spricka. Det är inte ett dugg synd om kvinnorna, för den delen. Tycker du?

Chrille skrev:
2610030 Absolut inte ironisk. Det kryllar av tjejer som står på bar backe vid trettio års ålder för att den tillvaro de byggt tillsammans med sin EX enbart innehöll hårdvara i mannens namn. En bil värd x antal tusen är en STOR fördel at vara utan den dagen man ska börja om. Hemma räknar vi: Förra bilen på mig, nya bilen på dig, hojen på mig, sängen på dig(sängar är inget skämt SATAN vad dyrt)

Det cupcake nämner gäller INTE om man splittar hemmet på ett sjysst sätt som det du föreslår. Problemet är när det blir krig och all hårdvara står i makens namn...

Jo precis, hon har pyntat upp hemmet, gardiner osv, men det står sig ju slätt mot hårdvara, så att säga.

Last edited:
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...