Gemensam ekonomi, fungerar det?

Cupcake skrev:
2610034 Ibland har hon inte ens lägenheten, hon glömde liksom att gardera sig mot att ett förhållande kan spricka. Det är inte ett dugg synd om kvinnorna, för den delen. Tycker du?

[häpen]Finns det så dumma kvinnor*?[/häpen]

* inte PK

Chrille skrev:
2610007 :D Vilken logik!! Helt otrolig!

Eller så är det så att våra könsroller är delaktiga i yrkesvalen och sånt där trams.

Uppenbart är det att det kryllar av märkliga typer som bör nöja sig med särbo-förhållanden.

Att leva med någon i ett samboförhållande baserat på kärlek bör bygga på "i nöd och lust". - "I nöd och lust så länge du inte rör mina pengar" är bara perverst...

Jo visst men det är väl ändå ett fritt val vad man ska utbilda sig till och jobba med, inget att komma efteråt å gnälla över att man tjänar kasst.

Det enda som är märkligt är väl ditt resonemang att "alla som inte tycker exakt som mig är konstiga och bör leva ensamma". Vill tjejen ha mer pengar att spendera på sig själv så får hon väl skaffa ett bättre betalt jobb det är väl inget konstigt med det? Varför ska jag försörja en vuxen person bara för att denne är rädd att få smuts under naglarna... Självklar hjälper man ju sin sambo både ekonomisk och stöttar henne på vägen mot ett jobb som hon är nöjd med, tror ingen av dem som har skrivit håller i sina "egna" pengar med järnhand.

Självklart så ska den som tjänar mest betala mer, eller åtminstone ställa upp med hela köpet om nån tex: möbel eller tv behöver inhandlas...Fast ändå ska man väl dela på gemensamma räkningar o till största delen dela på matkontot...skulle vi dela på precis allt ( fast det gör vi..nästan) så skulle min ynka lön vara slut direkt..(det är den ioförsej..nästan) Jag betalar inget på bilen te.x den va mannens...mer än att jag tankar ibland.

Vi är gifta o har delad ekonomi..funkar..men lite knackit...jag tror att det skulle va bättre med gemensam, eller att man i allafall kan sätta in lika delar på ett mat konto så man slipper allt tjafs med kvitton, det är det jobbigaste.

Lycka till alla.../ Nettan

Tycker att delad ekonomi funkar, så länge man kan diskutera sansat.
Vi har nästan alltid lyckats dela rättvist på något sätt.
Nu skaffar vi hus och då blir det större utgifter men vi betalar in lika mycket till service kontot varje månad och sen delar vi lika på maten. Sen vad var och en tjänar tycker inte jag spelar så stor roll. Tar någons pengar slut så får den andra täcka upp, vice versa.

Alicia skrev:
2610271 Tycker att delad ekonomi funkar, så länge man kan diskutera sansat.
Vi har nästan alltid lyckats dela rättvist på något sätt.
Nu skaffar vi hus och då blir det större utgifter men vi betalar in lika mycket till service kontot varje månad och sen delar vi lika på maten. Sen vad var och en tjänar tycker inte jag spelar så stor roll. Tar någons pengar slut så får den andra täcka upp, vice versa.

Exakt, så sant.

Nettan skrev:
2610237 Självklart så ska den som tjänar mest betala mer

Haha.... Du tjänar inte mest i ditt förhållande va? :va
Är du politiker?

Delad ekonomi bygger ju på att man tjänar lika mycket och har samma eller likgiltiga intressen

Last edited:
Mr_Turbo skrev:
2609989 Kärlek är inte = pengar för mig iaf.

Han har ju en poäng där, varför tjänar de flesta tjejer mindre än killar? det gör de inte! På mitt jobb tjänar alla lika oavsett om man är man eller kvinna, det jobbar dock inte speciellt många tjejer där pga att jobbet är smutsigt, varmt, dålig luft osv... dvs väljer de flesta tjejer att jobba på glassiga ställen = sämre betalt.

Tjejer vill ha jämnställdhet när det passar dem, vore jag lika kräsen på jobb som de flesta tjejer så skulle jag och min sambo antagligen bo i någon sunkig hyrestvåa istället för i hus.

visst jag betalar mer...och gärna det....om det ochså e nåt jag vill ha hem.....

har lagt 50 k på tv , möbler mm hem....hon 5k....

visst betalar gärna mera på grejer som även jag använder....

men grejer hon vill ha typ...kläder och smycken får hon betala själv.....

lite skillnad att börja kl 8 och jobba till kl2 hon har 300 m tlill jobbet...sen slappa luncha till kl15.30 och sen plocka undan och gå hem...

mitt jobb: måndag till torsdag... i sthlm....14 mil till jobbet(pendlar..) jobba från kl7 till kl 18...sen hem...hemma kl19.30 i fyra dagar...
fredagar så städar jag hemma och tvättar...

bygger varu-hus som ikea, och bauhaus coop mm...

tungt jobb kan jag lova.... men 27 k i mån....
på detta gymmar jag varanann dag för att hålla i jobbet...

Cupcake skrev:
2609946 Men vem äger alla fordonen då? Han, du eller gemensamt? Vad jag menar är: gå inte i den klassiska "kvinnofällan", dvs, att han investerar i materiella ting som har ett värde kvar efter en ev. (hoppas inte!) skilsmässa, medans du har investerat i....tja, vaddå? Men ni har nog fixat upp det där, eller hur?! Var mer en tanke bara...:)

Det är hans grejjor. Jag kommer köpa egen hoj när jag har kortet klart. Materiella värden är något jag inte intresserar mig så mycket för, lärde mig för länge sen att inte gå på den bluffen att tro på materiell status. Dessutom så slipper jag gå i den vanliga "kvinnofällan" att bli ekonomiskt beroende av min kille. Den fällan är nog värre än att inte ha mest prylar när man dör:tungan

Missvims skrev:
2611361 Det är hans grejjor. Jag kommer köpa egen hoj när jag har kortet klart. Materiella värden är något jag inte intresserar mig så mycket för, lärde mig för länge sen att inte gå på den bluffen att tro på materiell status. Dessutom så slipper jag gå i den vanliga "kvinnofällan" att bli ekonomiskt beroende av min kille. Den fällan är nog värre än att inte ha mest prylar när man dör:tungan

Då är jag glad för din/er skull om det fungerar. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om inte han sitter i en bättre sits...slippa betala hyra, nästan all mat...och istället lägga det på sina motorer? Som sagt, jag hade hellre investerat i mina bil och hoj, än i storpack toarullar och gardiner. Och nej, det materiella är inte allt, men pengar gör livet onekligen lite lättare.

Cupcake skrev:
2611761 Då är jag glad för din/er skull om det fungerar. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om inte han sitter i en bättre sits...slippa betala hyra, nästan all mat...och istället lägga det på sina motorer? Som sagt, jag hade hellre investerat i mina bil och hoj, än i storpack toarullar och gardiner. Och nej, det materiella är inte allt, men pengar gör livet onekligen lite lättare.

Ska investera i hoj till sommaren, men för mina egna pengar. Enda kruxet blir väl att försöka få fram tillräckligt med pengar för att muta nån som är villig att ge mig körkort först:D

Missvims skrev:
2614503 Ska investera i hoj till sommaren, men för mina egna pengar. Enda kruxet blir väl att försöka få fram tillräckligt med pengar för att muta nån som är villig att ge mig körkort först:D

:rolleyes:
Bara att låta han betala 50/50 av era boende kostnader så har du vips till kk.

För sen när du själv har hoj så kan det ju inte vara rättvist att du ska betala till hojen OCH betala allt till hemmet medan han bara betalar till sina fordon.

Eller det har du inte tänkt på :va :rolleyes:

Missvims skrev:
2608185 Som tidigare obstinat singla så är det rätt kul att läsa om alla olika sätt att dela ekonomin det finns. Jag hade väldigt svårt i början av mitt förhållande att kunna låta min kille betala nåt, var ju van att klara mig helt själv. Han har en massa bilar o hojar att försörja, så det är hans uppgift. Jag ser till att det finns mat (ibland får han betala)och att hyran är betald o s v. Blir det nån krona över så brukar vi inte ha så svårt att spendera bort den med gemensamma krafter:yoparty
Bara tanken att han ska ge mig nån speciell summa som då ska kompensera vad han "kostar" ger mig utslag över hela kroppen och han gav upp den diskussionen efter första försöket och jag fick som jag ville:D .

Hade det inte varit smartare att dela på hyran och maten för att du också ska kunna skaffa körkort och så småningom en hoj? Delar ni på räkningarna så får båda mer pengar över.

Att kunna ha gemensam ekonomi handlar jättemycket om respekt och vanligt jävla sunt förnuft. Säkert annorlunda för de som inte har familj och barn men jag tycker ändå att det är det smidigaste att kunna ha gemensam ekonomi.
Visst det är nästan aldrig så att man tjänar precis lika mycket. Men man ger ju ändå lika mycket. Man ger familjen HELA sin lön och man gör sitt bästa. Man jobbar för att familjen ska ha det bra, HELA familjen inte bara JAG.
Räkningarna ska ju betalas oavsett, och hela familjen bor, äter, och lever ju så de hela är rätt enkelt i mina ögon. Alla utgifterna dras från alla inkomsterna. Det som blir över används till det som behövs just för stunden. Ibland ska barnen ha kläder, skor osv... ibland vill man göra nåt roligt.
Ibland vill den ena parten köpa nåt dyrare... te x ny hoj.. då får man ju avgöra först om man har råd överhuvudtaget såklart. Men i den mån det är möjligt ska sånt också vara självklart att man delar på. Respekt är ett annat nyckelord när det handlar om pengar. Självklart går man inte och spenderar på en massa onödiga saker till sig själv bara för sakens skull. Hela familjen ska trivas och ha det bra. Kräver detta att jag ger alla mina inkomster för att det ska funka då är det helt okej. Inga konstigheter tycker jag.
Dessutom är människan så himla upptagen med att ständigt jaga dessa pengar och prylar att de glömmer att se vad de verkligen har och njuta av det. Skulle fler lägga ner JAG-tänkandet skulle dessa problem aldrig dyka upp. JAG vill... JAG ska... MINA pengar... MINA saker... MIN lycka... osv... Trist attityd...

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back