Gemensam ekonomi, fungerar det?

Nursey skrev:
2603354
Om man är gifta är det väl kanske lite annorlunda men det kan nog vara bra att ha egen ekonomi då med.

Varför då? :)

Zee skrev:
2603306 Varför ska du betala mer för att hon tjänar mindre än dig????? :va

När man väl hittat någon som man vet att man ska vara med resten av livet spelar konton och pengar ingen roll.

Varför skulle den dagen komma? :va Om det är mitt intresse att jag vill skaffa bromsskivor eller vad det nu kan vara så respekterar hon det. (Edit: Och nej, det spelar ingen roll om den ena partens hobby/inköp/slöseri är dyrare än den andres. Så länge man tillsammans har råd med allt som man vill ha spelar resten kvitta. ) En tvåsidig respekt för båda där man inte utnyttjar varandras pengar men inte heller drar sig för att köpa det man vill ha.

Jag förstår inte varför så många i detta landet vill ha delad ekonomi. Många (de flesta) t.o.m. efter giftermål. Är pengar det enda som betyder något i era liv?

Joo det där låter ju gulligt och fungerar säkert för en del. För många blir det ofta tvärtom och är en källa till bråk.

Vem som tjänar vad är väl rätt ointressant??
Om man bor tillsammans så delar man på utgifterna i hushållet och ser till att det finns pengar så det räcker till allt som behövs. Jag skulle få psykbryt om vi skulle deala med kvitton hit och dit över vem som har betalat vad. Pengar är bara en nödvändig förbrukningsvara och inget man behöver tjafsa om i ett förhållande. Dom flesta jag känner som har problem i sina förhållanden bråkar om pengar eller hushållsarbete, två saker som borde falla sig naturligt utan bråk. Huvudsaken är väl att alla räkningar betalas, det finns mat hemma och att det är rent och snyggt. Om nån råkar få nån krona mer över på sitt konto är väl oväsentligt. Lägg tiden på löööve istället för att slösa den på redovisning:krama

Zee skrev:
2603306 En tvåsidig respekt för båda där man inte utnyttjar varandras pengar men inte heller drar sig för att köpa det man vill ha.

.

Om ingen av er utnyttjar "den andres" pengar så har ni ju redan delad ekonomi i princip.

Då är det enklare att ha ett gemensamt konto för räkningar mat mm, och det som blir över får man själv köpa nya däck eller handväskor för. Då slipper man tänka på respekt biten och "undra om hon blir sur för att jag köpte den här whiskey flaskan för 1500:- som jag bjöd kompisarna på"... :näsblod

Missvims skrev:
2603433 Vem som tjänar vad är väl rätt ointressant??
Om man bor tillsammans så delar man på utgifterna i hushållet och ser till att det finns pengar så det räcker till allt som behövs. Jag skulle få psykbryt om vi skulle deala med kvitton hit och dit över vem som har betalat vad. Pengar är bara en nödvändig förbrukningsvara och inget man behöver tjafsa om i ett förhållande. Dom flesta jag känner som har problem i sina förhållanden bråkar om pengar eller hushållsarbete, två saker som borde falla sig naturligt utan bråk. Huvudsaken är väl att alla räkningar betalas, det finns mat hemma och att det är rent och snyggt. Om nån råkar få nån krona mer över på sitt konto är väl oväsentligt. Lägg tiden på löööve istället för att slösa den på redovisning:krama

Det är just redovisningsskiten man slipper med delad ekonomi! Båda spenderar sina pengar som de själva vill (efter att båda avsatt lika summa till ett gemensamt konto för räkningar mat mm).

Last edited:
Nursey skrev:
2603439 Vilket av dom..egen ekonomi eller att det är/ kan vara annorlunda?:)

Egen ekonomi (odelad) när man är gift. Varför inte ha delad ekonomi när man är gift. Jag kan förstå att många har det till en början (innan man är gift), men efter ett tag när man inser att man som par kommer att leva ihop hela livet, vad är poängen med att ha separat ekonomi? Bara jobbigt liksom. Spelar det någon roll om jag tjänar N kr mer i månaden än hon? Poängen är väl att man tillsammans ska leva lyckligt och ska få köpa det man vill, oavsett om det är dyrt eller billigt. Är man en sniken snåljåp med attityden mitt är mitt och ditt är ditt, livet ut oavsett, tror jag inte man förstått poängen med livet. Och än så länge har ingen kunnat argumentera för motsatsen i denna tråden.

Som sidenote berättar jag följande.
När jag var student och firade midsommar (tror jag) med studentpolarna kom frågan upp hur man skulle göra med ekonomin när man som akademiker kom ut i arbetslivet och tjänade stora pengar ( :rolleyes: ) och gifte sig med en partner som kanske slavade för en vanlig Andersson-lön. Av 20 pers var jag den enda som var villig att dela ALLA pengar med min fru.

Slutsats: Svenska (jag är grek) akademiker är snikna snåljåpskapitalister som aldrig kommer att bli lyckliga eftersom de går in i förhållande och giftermål med ansatsen att det kanske kommer att sluta i skilsmässa.

/Giftasmaffian ;)

Suomalainen skrev:
2603447 Om ingen av er utnyttjar "den andres" pengar så har ni ju redan delad ekonomi i princip.

Du missuppfittade mig. Jag menade att den ena parten hemskt gärna får nyttjas den andres pengar (och tvärt om), men inte missbruka förtroendet. Förstår du vad jag menar?

Alltså, om tjejen tjänar mer än mig och jag behöver ett par nya dyra bromsskivor så är det ok. för att jag behöver dom. Men att jag skulle utnyttja hennes bonus för att köpa ett extra slipon som låter liiite häftigare är kanske inte lika motiverat. Capishe? :)

Last edited:
Gemensam ekonomi funkar kanon för oss. Vi har varsitt konto där lönerna rullar in, sen tar frugan helt enkelt vad hon tycker är rättvist från båda konton och betalar alla räkningar. Om jag nu mot förmodan skulle förlora någon krona på det så är det värt det bara för att slippa hantera alla räkningar varje månad... :tummenupp

Att hon sedan ofta bränner allt som blir över på hennes konto, medans jag gärna lägger undan en slant på ett sparkonto rör mig inte i ryggen. Man är ju ett team och som någon sa tidigare; om hennes hobby kräver mer pengar så får det vara så.

Om man däremot känner att ens partner snyltar på en så är det ett annat problem och har ingenting med gemensam ekonomi att göra. Det handlar mer om värderingar och bristande respekt för varandra.

Zee skrev:
2603473 Bra skrivet

/Giftasmaffian ;)

:rodnar Fan du hann läsa det jag skrev innan jag tog bort det :P DAMN you!!
Jag vete fasen vad jag tycker eg..jag är "skiljsmässobarn" och sånna saker (ekonomi) skapade problem hemma..eller spänningar iallafall. Så jag skall nog tänka igenom det hela lite till, och vad JAG verkligen tycker själv, innan jag uttalar mig vidare ;)

Nursey skrev:
2603589 :rodnar Fan du hann läsa det jag skrev innan jag tog bort det :P DAMN you!!
Jag vete fasen vad jag tycker eg..jag är "skiljsmässobarn" och sånna saker (ekonomi) skapade problem hemma..eller spänningar iallafall. Så jag skall nog tänka igenom det hela lite till, och vad JAG verkligen tycker själv, innan jag uttalar mig vidare ;)

:hihi

Jag väntar med spänning på ditt svar. Men glöm inte att posta svaret! :tvåfingrarpåögonentekcnet

:backontop

Nursey skrev:
2603354 Jag personligen tycker att en helt och hållet gemensam ekonomi är lite galet.
Ha som Hinkas säger ett gemensamt konto för hyra och levnadskostnader etc.
Om man är gifta är det väl kanske lite annorlunda men det kan nog vara bra att ha egen ekonomi då med.
Mina 2 cents ekonomi...

Varför man delar väl med ansvar ? ska dina nöjen vara dubbelt så dyra om du tjänar dubbelt.

Mvh/Mcekonomen

Gemensam ekonomi?! ALLA pengar går till den gemensama konkursen.
När räkningarna är betalda så storhandlas det, och blir det pengar över köper vi saker som vi båda vill ha eller behöver. Johans klädkonto är betydligt högre än mitt men jag kan köpa fler kläder än honom för mindre pengar...
Aja, va fan. Om man tycker att pengar är så viktigt och man inte unnar sin sambo att köpa lite leksaker då och då, så kanske man inte ska ha gemensam ekonomi....
Bör tilläggas att vi har från början tjänat ung. lika pengar, men jag kommer att tjäna bättre än Johan när jag är utbildad.

/Carin

Brandstr skrev:
2603220mena annars då? den jag bor i hop med ska väl skita vad jag gör med mina pengar och hur mycket jag tjänar??

Du har ingen sambo va?

Vi kör också på delad ekonomi. Hyran delar vi rakt av, räkningar blir mer att sambon tar. Sen kan jag stå för fler inköp vad det gäller mat.
Man kollar läget om hur mycket man har på kontot och så betalar en utav oss.
Fungerar hur bra som helst och vi har aldrig tjafsat om det heller.

Bra också att man båda kan lägga pengar på det gemensamma intresset.

Last edited:
Jag och min sambo har ett gemensamt matkonto (ica-kort) där vi sätter in lika mycket på. Sen har vi delad ekonomi, men jag vill helst ha gemensam eller ett gemensamt konto och ett varsitt eget. Men när vi gör saker så turas vi om att betala som bio och middagar osv. Funkar hyffsat hade ändå hellre haft gemensamt, verkar enklare.

Jag och min sambo sedan 5 år tillbaka har fortfarande inte startat ett gemensamt konto fast vi har sagt att vi ska göra det sedan dag 1.
Men vi delar på alla räkningarna och maten så gott det går.
Då både hon och jag oftast har varierande ekonomi så kan det ibland vara så att nån betalar lite mer. Senaste thailandsresan tex betalade jag men gången innan den så betalade hon lite mer än vad jag gjorde.
Vi SKA öppna ett gemensamt konto som vi kommer sätta in 5000:- var på varje månad och från det kontot kommer räkningar och mat betalas av. De pengar som är kvar på varderas privata konto varje månad är dennes privata del. Med en hyra på 5000:- och ytterligare fasta utgifter på ca 1000:- så blir det ca 4000:- kvar till mat vilket är mer än vad vi gör av med. Så till slut får man en liten buffert som vi har tänkt ska gå till de årliga utlandsresorna.
Det är delad ekonomi ur min synvinkel iaf.
Det viktiga för min del är att jag får göra vad jag vill för min privata del, något som hon aldrig har sagt något om hittills. Jag däremot kan tjata litegrann på henne när springer och köper en dyr väska för att lägga i den övriga samlingen på ca 20st, något hon förnekar. Man måste ha en passande väska, så är det :huvet

MC Doktorn skrev:
2603747 Varför man delar väl med ansvar ? ska dina nöjen vara dubbelt så dyra om du tjänar dubbelt.

Mvh/Mcekonomen
Förlåt att detta är offtopic..jag skall inte skriva mer nu :)

Såhär tycker jag..och det var det jag baserade mitt svar på tidigare.

Jag jämförde (i mitt lilla huvud) med vänner som har en helt och hållet gemensam ekonomi. ALLA intjänade pengar går till ett konto.

Jag personligen skulle inte vilja använda min killes pengar till saker som jag själv väljer att köpa (tex mina förbrukningsvaror.."lyxvaror"..smink, dyrare underkläder etc). Sådana saker skulle jag köpa för MINA pengar som blir över då bensin (viktigast ;)), hyra, mat, försäkringar och alla andra små underbara kostander som gör plånboken tunnare är betalda (dessa får gärna vara på ett gemensamt konto dit man betalar lika mycket).

Jag menar bara att jag har hellre ett eget spenderarkonto, från vilket jag betalar övriga saker.

Dock vill jag poängtera att det är inte ur snålhetssynpunkt!! För om jag kunde ge den jag tycker om vad som helst (hur dyrt det än är) så skulle jag det..och de jag tycker om vet det ;) utan det är ur "jag vill inte belasta någon annan med mina inköp" synpunkt.
Hoppas det blev klarare hur jag menade :)

Slut på mitt offtopic gagg

Nursey skrev:
2604426
Dock vill jag poängtera att det är inte ur snålhetssynpunkt!! För om jag kunde ge den jag tycker om vad som helst (hur dyrt det än är) så skulle jag det..och de jag tycker om vet det ;) utan det är ur "jag vill inte belasta någon annan med mina inköp" synpunkt.
Hoppas det blev klarare hur jag menade :)

Slut på mitt offtopic gagg

mmmmm me like to

Att dela sin ekonomi med en annan person tycker jag låter helt galet. Jag ser hur många risker som helst med det. Speciellt om man är den som tjänar mer pengar. Som jag ser det delar man hyra (+ el, vatten och allt detdär) och mat 50/50. Når inte tjejen upp till det så betalar jag hela boendet mot att jag står som ENSAM ägare, med en inneboende/sambo. Hon kan i gengäld betala något annat. Maten exempelvis. Jag tycker och tror att det är viktigt att rå om sig själv i första hand. Människor är inte jordens mest lojala eller trogna invånare.. Kul den dagen hon kommer och har hittat en annan kille att flytta in hos och vill göra sig av med lägenheten, din hoj och din sjysta LCD-TV. :(
Att gifte sig skulle jag aldrig ens komma på tanken att göra. Det är ju rent livsfarligt! Att bo tillsammans och ha det bra är väl det viktiga? Inte att det står på någon pappersbit i rådhuset att ni "tillhör" varandra?
Folk blir cepe av pengar, så är det bara!

gemensam ekonomi gäller ju endast inom boende och levnadskostnader.

övriga utgifter är antingen ens egna, eller om man vill köpa en sak tillsammans med någon så är det ju faktiskt inte helt ens egen sak man köper utan man äger en viss %.

själv så används s.k servicekonto. en viss summa sätts in varje månad, det ska ta kostnaden av boende och levnadskostnader. resten som är kvar på våra konton är våra egna att spendera, med omtanke...

tigrro skrev:
2604613 Att dela sin ekonomi med en annan person tycker jag låter helt galet. Jag ser hur många risker som helst med det. Speciellt om man är den som tjänar mer pengar. Som jag ser det delar man hyra (+ el, vatten och allt detdär) och mat 50/50. Når inte tjejen upp till det så betalar jag hela boendet mot att jag står som ENSAM ägare, med en inneboende/sambo. Hon kan i gengäld betala något annat. Maten exempelvis. Jag tycker och tror att det är viktigt att rå om sig själv i första hand. Människor är inte jordens mest lojala eller trogna invånare.. Kul den dagen hon kommer och har hittat en annan kille att flytta in hos och vill göra sig av med lägenheten, din hoj och din sjysta LCD-TV. :(
Att gifte sig skulle jag aldrig ens komma på tanken att göra. Det är ju rent livsfarligt! Att bo tillsammans och ha det bra är väl det viktiga? Inte att det står på någon pappersbit i rådhuset att ni "tillhör" varandra?
Folk blir cepe av pengar, så är det bara!

Därför finns det färdiga blanketter att beställa för ca 300:- och med dessa så är allt på det kalra om något skulle inträffa. Men jag håller med dig, helt delad ekonomi på det viset som du beskriver låter lite farligt emellanåt.

Jösses jävlar... Har ni inget annat i livet som betyder något än pengar?

Bortsett från Lugn så känns det som att de flesta av er passar bäst som särbos hela livet. Jag förstår inte hur man kan välja at leva sitt liv tillsammans med någon .....litegrann.

Jag och tjejen har gemensam ekonomi - jag tjänar ALLA pengar och hon tar hand om dem.Jag har alltid så jag klarar mitt dagliga bröd på Visakortet och har inte en aning om totalen på våra tillgångar annat än att det ibland sägs "vi får ta det lite lugnt den här månaden"

Visst har vi en ständig diskussion om dyra leksaker/hobbys men med ett hus under upprustning s funderar vi på sånt om ett par år.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back