Gelleråsens framtid

STCC AB och Karlskoga Motorstadion skriver flerårigt avtal 2006-11-15

Nu skrivs nästa långsiktiga avtal för STCC AB.
Tillsammans med Karlskoga Motorstadion är man överens om ett flerårigt samarbete.
- Det här betyder mycket för oss och Karlskoga motorstadion, säger banägaren Mike Luff.

För drygt en vecka sedan gjorde STCC AB klart med ett femårigt avtal med Mantorp Park. Nu är nästa bana klar för nästa år. Det är anrika Karlskoga Motorstadion (också kallat Gelleråsen) som kommit upp med en femårig investeringsplan.
- Ett långsiktigt avtal med STCC betyder oerhört mycket för oss. Det gör att vi kan lägga en så här långsiktig investeringsplan. Man vill kunna avskriva projekten på flera år och vill man hålla finare arrangemang som STCC så måste anläggningen hålla samma nivå som arrangemanget, säger Luff.

Redan nästa vecka påbörjas ombyggnationerna inför nästa år. Den läktare som är baserad längs start- och målrakan flyttas och blir en startläktare belägen i startkurvan. Ytan där läktaren tidigare har stått asfalteras.
- År ett kommer vi att satsa på bandepån och göra en lite mer konventionell depå, berättar Luff.

Vidare planerar man att till 2008 bygga 20 garageboxae och sedan investera i nya faciliteter.
- Det är stora projekt som vi tar oss an. Vi kommer dessutom att lägga 5000 kvadratmeter ny asfalt på banan. Det mesta utvecklingen är enligt STCC:s krav, men ett långsiktigt samarbete gör investeringarna möjliga för oss.

På Karlskoga Motorstadion har man kört STCC sedan starten 1996. Karlskoga var en av de första banorna att arrangera två deltävlingar samma år. En av dessa har varit det anrika ”Kanonloppet” som körts på banan sedan 1950-talet.

STCC AB är nöjda med det nya avtalet.
- Det här går i linje med våra långsiktiga ambitioner att göra STCC ännu bättre. Vi har möjligheten att erbjuda banorna en långsiktig trygghet och de garanterar återinvesteringar på bananläggningen som gynnar team, förare och inte minst publiken, säger STCC AB:s styrelseordförande Thomas Lindskog.
 
Dom får bygga läktarna så att man kan vurpa under dom. Då sitter publiken verkligen i händelsernas centrum! :)

Dom byggde en läktare så på Assen vad jag vet.
 
När jag pratade med Mike i somras så sa ha att han ägde banan och alla byggnader samt 50% av marken. Resten av marken arrenderades på "mycket förmånliga vilkor" under 100år!............

Om nu någon var intresserad.

/A
 
Ja läktaren är ett skämt tror det är en kvarleva från 50 talet .

Kul med riktiga depå boxar så man har tak över huvudet
 
flugan skrev:
2615428 Varför förstörde man den långa sträckningen?
den gamla med velodrom?
säkerhetsskäll, det gick ruggigt fort och avåkningsytan tillbaka ner från velodromen va inte tillräcklig.
även velodromen i sig va i så värst säker, den va ju väldigt bankad och vurpade i den så kanade både du och hojen ner i spår igen...

man ville dock ha en ny sväng längre upp, men det satte svemo stop för, avåkningsytan mellan den och depåsvängen skulle blitt för liten, jo tjena.

sandstream skrev:
2615458 Där kan man snacka om tur :3freak
ja, hade hoj nr2 kommit tidigare och träffat förare nr1 i skallen så hade sporten sett mkt annorlunda ut idag.
för han hade dött direkt inför all världens tv tittare, ramaskri e bara förnamnet.
 
Last edited:
R2 skrev:
2615481 den gamla med velodrom?
säkerhetsskäll, det gick ruggigt fort och avåkningsytan tillbaka ner från velodromen va inte tillräcklig.
även velodromen i sig va i så värst säker, den va ju väldigt bankad och vurpade i den så kanade både du och hojen ner i spår igen...

man ville dock ha en ny sväng längre upp, men det satte svemo stop för, avåkningsytan mellan den och depåsvängen skulle blitt för liten, jo tjena.

Vilket år försvann den?
 
R2 skrev:
ja, hade hoj nr2 kommit tidigare och träffat förare nr1 i skallen så hade sporten sett mkt annorlunda ut idag. för han hade dött direkt inför all världens tv tittare, ramaskri e bara förnamnet.
Har sett klippet flera gånger tidigare och varje gång förundras man över vilken osannolik tur han hade.
Tror dock inte att sporten i sig hade förändrats så mycket, folk dör lite då och då, så är det bara, tyvärr.

flugan skrev:
2615541 Vilket år försvann den?
I början av 90-talet: http://www.forza-motorsport.se/?url=tracks&dept=STCC&id=88
 
Last edited:
R2 skrev:
2615481 den gamla med velodrom?
säkerhetsskäll, det gick ruggigt fort och avåkningsytan tillbaka ner från velodromen va inte tillräcklig.

På gamla banskisser kan man se problemet rätt tydligt.. Vurpade man i Snabbvänstern innan hårnålen så kanar hela ekipaget rakt över gräsmattan ut på bansträckningen och möter trafiken som laddar för fullt ut ur "esset". Inte så roligt kanske... :D
Alternativet var väl att sätta upp ett armco räcke, kanske inte heller så skönt...
 
flugan skrev:
2615541 Vilket år försvann den?
mjadu, jag körde på gamla sträckningen 1989, starx efter det byggdes det om.

sandstream skrev:
2615547 Har sett klippet flera gånger tidigare och varje gång förundras man över vilken osannolik tur han hade.
Tror dock inte att sporten i sig hade förändrats så mycket, folk dör lite då och då, så är det bara, tyvärr.

livesänt inför miljoner tvtittare, tvbilden va just detta ögonblick, det va inte bara repris, om hojen träffat mitt i hjälmen med den enda utgång möjlig, tror du inte det hade tatt hus i helvete då? :va
 
Last edited:
R2 skrev:
om hojen träffat mitt i hjälmen med den enda utgång möjlig, tror du inte det hade tatt hus i helvete då? :va
Det hade nog blivit en debatt för stunden men i långa loppet tror jag inte att det hade inneburit några större förändringar.
I de flesta motorsporter dör det förare och små säkerhetsförändringar brukar vidtas då men inget som förändrar speciellt mycket.
 
R2 skrev:
2615481 den gamla med velodrom?
säkerhetsskäll, det gick ruggigt fort och avåkningsytan tillbaka ner från velodromen va inte tillräcklig.
även velodromen i sig va i så värst säker, den va ju väldigt bankad och vurpade i den så kanade både du och hojen ner i spår igen...

Även otäckt och elakt för den som vurpade i velodromen, du träffar asfalten ungefär som det var en betongmur utanför asfaltskanten i en vanlig kurva. Totalstopp och sedan totaltrasig förare.

Och sedan kasade hojar och förare tillbaka in i åkspåret framför andra förare.
 
Macke skrev:
2615560 På gamla banskisser kan man se problemet rätt tydligt.. Vurpade man i Snabbvänstern innan hårnålen så kanar hela ekipaget rakt över gräsmattan ut på bansträckningen och möter trafiken som laddar för fullt ut ur "esset". Inte så roligt kanske... :D
Alternativet var väl att sätta upp ett armco räcke, kanske inte heller så skönt...
Olyckan 1970, då en formelbil körde av i velodromen och dödade 7-8 människor, visade väl också hur det var ställt med säkerheten. Även om publikens placering säkerligen var största problemet.

Det är synd och skam att våra redan för korta svenska banor stympas. Både Gelleråsens och Mantorps långa sträckningar är ju ascoola, och visst går det att lösa säkerheten om man bara vill.
 
Last edited:
valmers skrev:
Det är synd och skam att våra redan för korta svenska banor stympas. Både Gelleråsens och Mantorps långa sträckningar är ju ascoola, och visst går det att lösa säkerheten om man bara vill.
Men på Åsen planerar de ju faktiskt att bygga ut inom ett par år så det känns ändå som att det går på rätt håll där.
 
Rolle Rotax skrev:
2616344 Även otäckt och elakt för den som vurpade i velodromen, du träffar asfalten ungefär som det var en betongmur utanför asfaltskanten i en vanlig kurva. Totalstopp och sedan totaltrasig förare.

Och sedan kasade hojar och förare tillbaka in i åkspåret framför andra förare.



Tror att det var Kenny Carlsson som bröt ryggen i Velodromen på 80 talet.


När de körde EM där 89 tror jag att det var så hade de satt upp nån form av hård cellplast som skydd i velodromen.
Några veckor senare så kördes det SM där och då hade de f*n monterat ner "balarna":va
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top