Gelleråsens framtid

Michelle No2 skrev:
2616753 Tror att det var Kenny Carlsson som bröt ryggen i Velodromen på 80 talet.


När de körde EM där 89 tror jag att det var så hade de satt upp nån form av hård cellplast som skydd i velodromen.
Några veckor senare så kördes det SM där och då hade de f*n monterat ner "balarna":va
Kennys olycka måste ha varit 83-84 nån gång, tog lång tid innan han blev bra.
Hur han mår i ryggen nu vet jag inte då det är länge sen jag pratade med honom.
 
LOTTAK skrev:
2616803 Kennys olycka måste ha varit 83-84 nån gång, tog lång tid innan han blev bra.
Hur han mår i ryggen nu vet jag inte då det är länge sen jag pratade med honom.

Kommer ihåg deras extraskydd som fanns under em var där med far och tittade. Och några veckor senare när det var sm var allt extra skydd borta och gick inte att få fram. Em förarnas liv måste varit mer värda än svenskar ?

Är nog bra med Kenny, träffade både honom, Jimmy och Affe på Västra mks jubileum förra året? Efter jag tänkt någon minut såg allihopa av dem ut som de alltid gjort :)

Bryt han verkligen ryggen då? Eller vad är bryta ryggen? Var det inte de utstickande grejorna på några kotor som slogs bort samt något skulderblad eller något sådant? Hur som helst tog det tid för honom att komma tillbaka.

edit: Var ju knappt mer än ett halvår sedan jag såg Kennys gamla Tz 250 åttiobörjan någonting med Hans Hummelcylindrar istället för Yamma original med avgasport.
Den kan nog bli fungerande igen om frostsprängningen då någon förvarat motorn i minusgrader med vatten i lagas.
 
Last edited:
Rolle Rotax skrev:
2616857
Är nog bra med Kenny, träffade både honom, Jimmy och Affe på Västra mks jubileum förra året? Efter jag tänkt någon minut såg allihopa av dem ut som de alltid gjort :)

Om du träffar dom igen så hälsa så gott från mej :)
Det är ju tider man minns som igår.
Kommer ihåg när Affe och Aldén körde endurancet på Anderstorp -85 med Görans ducce.
 
oFFkeFF skrev:
2596337
Ingen vill köra EM på karlskoga igen, möjligtvis Luff.
Sidvagnsförarna var så förbannade på banan att många packade ihop och körde hem.
Ska man köra racing på hög nivå, måste säkerheten höjas och asfalten bli betydligt bättre.
Men varför hörs det inte så mycket om Mantorp?, som jag tycker var rena puckelpisten när jag var där i somras...:rolleyes:
 
freding skrev:
2617163 Men varför hörs det inte så mycket om Mantorp?, som jag tycker var rena puckelpisten när jag var där i somras...:rolleyes:
Körde du PÅ banan verkligen? :D
Tycker banan var kanon bra förutom i utgången på långa rakan.
 
sandstream skrev:
2617549 Körde du PÅ banan verkligen? :D
Tycker banan var kanon bra förutom i utgången på långa rakan.


och vart var du? Den där vänseter böjen efter S/M rakan som man trodde skulle få framfjädringen att bottna var 3 merer då :va

björn
 
sandstream skrev:
2594552 Nej, din vurpa fick jag höra talas om efteråt. Bara så förbannat trist att en usel lagning ska ställa till det för så många :(

RR_Larrson fick ju wobbel ut ur depåkurvan vilket resulterade i bruten rygg på 2 ställen, steloperering, krossad fot och bruten handled.

Allt pga den jävligt dåliga beläggningen!:mad: :gnissla :huvet
 
Många år sedan krachade en god vän till mig in i armcoräcket i velodromen slutade inte bra.
 
valmers skrev:
2616462 Olyckan 1970, då en formelbil körde av i velodromen och dödade 7-8 människor, visade väl också hur det var ställt med säkerheten. Även om publikens placering säkerligen var största problemet.

Det är synd och skam att våra redan för korta svenska banor stympas. Både Gelleråsens och Mantorps långa sträckningar är ju ascoola, och visst går det att lösa säkerheten om man bara vill.
Det var inte i velodromen.
Det var ungefär där Ejes är idag...
Två bilar krokade i varandra varpå den ena klättrade upp på den andra iom att det var formelbilar och for upp på läktaren...
Mina föräldrar var där och satt på den läktaren men klarade sig...
 
björn.e skrev:
2617577 och vart var du? Den där vänseter böjen efter S/M rakan som man trodde skulle få framfjädringen att bottna var 3 merer då :va
Är inte helt med på vad du skriver men jag stod och fotade i kurvan efter start och mål och ingen såg ut att ha problem.
Körde själv 5-6 pass och hade inte heller några problem i den kurvan.

Slappa skrev:
Allt pga den jävligt dåliga beläggningen!:mad: :gnissla :huvet
På vilket sätt var beläggningen orsaken till hans wobbel menar du?
 
Last edited:
sandstream skrev:
2594899 Vet inte om jag kan hålla med om det. När en lagning blir så usel som den i Ejes borde den som beställde och betalade jobbet be dem göra om det.

Det är konstigt för jobben besiktigas ju och blir det inte bra får dom göras om. Jag jobbar på Skanska och håller på med asfalt.
 
Rigge skrev:
2617794 Det är konstigt för jobben besiktigas ju och blir det inte bra får dom göras om. Jag jobbar på Skanska och håller på med asfalt.
Det här är en "lappning" som de gjort mitt i en kurva och den är klart högre än asfalten runt omkring.
 
sandstream skrev:
2617938 Det här är en "lappning" som de gjort mitt i en kurva och den är klart högre än asfalten runt omkring.


Dom borde fräst ur innan... har inte riktig koll på det där eftersom jag jobbar på asfaltsverket men helt klart så finns det regler för hur det ska se ut och det besiktigas efteråt. Speciellt på en bana måste det ju ha framgått innan dom började hur noga det skulle vara. Det verkar hemskt konstigt att det blivit godkänt om det ser ut på det viset.
 
sandstream skrev:
På vilket sätt var beläggningen orsaken till hans wobbel menar du?

Han själv beskrev de som ett litet gupp i utgången av kurvan, han lade in en anmälan om det och ja tror dom besiktigade skiten och kom fram till att de inte var nån fara att ha det kvar:gnissla

Var ett tag sen ja körde på gåsen själv så ja kommer inte ihåg om asfalten är dålig/skarvad där!
 
raukroland skrev:
2617715 Det var inte i velodromen.
Det var ungefär där Ejes är idag...
Två bilar krokade i varandra varpå den ena klättrade upp på den andra iom att det var formelbilar och for upp på läktaren...
Mina föräldrar var där och satt på den läktaren men klarade sig...
Aha, var det en läktare längs rakan upp till velodromen då? Det visste jag inte.
 
raukroland skrev:
2617715 Det var inte i velodromen.
Det var ungefär där Ejes är idag...
Två bilar krokade i varandra varpå den ena klättrade upp på den andra iom att det var formelbilar och for upp på läktaren...

Tror faktiskt det var två Ford Escorter...
 
Rigge skrev:
Det verkar hemskt konstigt att det blivit godkänt om det ser ut på det viset.
Om man dessutom betänker hur många som gått av i den kurvan på just den knölen den här sommaren så blir man bara ännu mer förbannad :mad:
Nu har jag pratat lite med folket som jobbar på Åsen och de har tydligen budgeterat för att asfaltera om på ett par ställen och Ejes är ett av de ställen som ska vara prioriterat till nästa år.

Ska tillägga att jag inte har en aning om vem som gjort lagningen i Ejes, det kanske inte alls var Skanska. Vet bara att Skanska asfalterade om i slutet av rakan i somras när vi var där och det verkade bli bra för det var inget man tänkte på när man for över.
Slappa skrev:
2618184 Han själv beskrev de som ett litet gupp i utgången av kurvan, han lade in en anmälan om det och ja tror dom besiktigade skiten och kom fram till att de inte var nån fara att ha det kvar:gnissla
Trist, men då kanske det var en kombination av lite halvdålig bana och maximal otur för killen som skadade sig.
 
Last edited:
valmers skrev:
2618426 Aha, var det en läktare längs rakan upp till velodromen då? Det visste jag inte.
Yepp, det var en liten läktare där men de slutade använda den efter olyckan...
Har för mig att jag sett någon liten läktare där när jag kört bandagar men jag kan minnas fel... Man har ju lite annat att tänka på när man kommer upp ur svackan på väg fram mot Ejes... :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top