Gelleråsen - Tröskurvan byggs om

Ejes är en transportsträcka, depåkurvan kräver balls, trösen är kul, esset likaså.

Bj.O.rn skrev:
Du kallar mig oteknisk! :kocko /B
Såg inte ditt namn i mitt inlägg men vill ta åt dig så varsågod :hihi

Har aldrig sett dig köra men erfarenheten från andra områden är att de som gnäller mest på något är de som har svårast för det och vill du kalla det för oteknisk så varsåg.... :hihi

Eijes är en synnerligen misslyckad kurva liksom hårnålen på Knutstorp. Tillför inte banan något öht.

MC-Gurra skrev:
Annledningen till att velodromen är borta var att få banan godkänd för mc åkning överhuvudtaget.

Varför gjorde man inte om Velodromen till en vanlig 180-grader sväng?

:confused:

Edit: Har ett vagt minne av att farten blev "för hög" från Esset till platsen för Velodromen och att man därför helt sonika förkortade sträckan. Är problemet det samma som vid Trösen; brist på utrymme för avåkningszoner?

Bifogat

• lopp674.gif
    lopp674.gif
    15.1 KB · Visningar: 87
Last edited:
Nyteknik skrev:
Varför gjorde man inte om Velodromen till en vanlig 180-grader sväng?

:confused:

Edit: Har ett vagt minne av att farten blev "för hög" från Esset till platsen för Velodromen och att man därför helt sonika förkortade sträckan. Är problemet det samma som vid Trösen; brist på utrymme för avåkningszoner?
Nja, asfalten på hela banan var dålig, och usel till och från Velodromen, i början av 90-talet. Man valde därför att korta banan för att få den godkänd för rejs öht.

Ni som inte brukar gå runt banan ett varv prova på det nån gång! Banorna ser anorlunda ut än när man kör dom. Kan även va bra att ha sett ojämnheter/svackor mm sen om det blir regn tex. Uppförbacken till hårnålen och nerförbacken till Liton på Knutstorp är mycket brantare tex när man går tycker man.

Misslyckade kurvor tycker jag oftast är dom kurvorna som gjorts för att bygga bort problem. F-2 kurvan på Mantorp är den jag tycker är sämst på alla svenska banor. Har inte provat på att ha kört på korta slingan på Anderstorp men kan tänka mig att den med är "onaturlig" eftersom den aldrig har planerts att vara så utan byggts til i efterhand. Ejes är också en sån kurva. Kan tänka mig att nya Tröset på Gelleråsen och esset som ska ersätta gamla Chikanen på Falkenberg också har en risk att bli "onaturliga".

Ejes är ju perfekt för att bromsa till sig en placering eller två! Med en tusen så är det dessutom spännande att kolla hur mycket man vågar gasa igenom den. Vänstarknicken i slutet av Ejes (om den nu tillhör Ejes) är banans skönaste kurva för det är enda stället där man vågar åka på sladd! :yoparty

oscar skrev:
Ejes är ju perfekt för att bromsa till sig en placering eller två! Med en tusen så är det dessutom spännande att kolla hur mycket man vågar gasa igenom den. Vänstarknicken i slutet av Ejes (om den nu tillhör Ejes) är banans skönaste kurva för det är enda stället där man vågar åka på sladd! :yoparty

Det är partiet mellan inbromsningen och svackan (vänstern) som suger, kallar du det roadracing, det man håller på med mellan dessa punkter?

/B

Bj.O.rn skrev:
Det är partiet mellan inbromsningen och svackan (vänstern) som suger, kallar du det roadracing, det man håller på med mellan dessa punkter?

/B

Vad kallar du det om det inte är RR? Lär er att köra kurvan istället! :7peta

oscar skrev:
Vad kallar du det om det inte är RR?

Väntan, fikapaus, blomplockning, en gäspning.. vad du vill.. men roadracing går fanken inte att bedriva där..

/B

oscar skrev:
:tummenupp

Jag kör en "sketen" standard R750 (vilket bör innebära klart lägre hatigheter än era om man dessutom tar hänsyn till RR-kunskaper) och ut ur Ejes ner i svackan krävs det teknik för att åka fort (det syntes tydligt när Peter Lindén plockade folk inför Hårnålen tackvare mycket bättre fart ut ur Ejes). Full gas med nedlägg och sedan växling i vänstern uppför precis när man ska flyta kroppen. Jag tycker att det är en svår kombination och har inte tid att kolla blommor.

sandstream skrev:
:tummenupp

Jag kör en "sketen" standard R750 (vilket bör innebära klart lägre hatigheter än era om man dessutom tar hänsyn till RR-kunskaper) och ut ur Ejes ner i svackan krävs det teknik för att åka fort (det syntes tydligt när Peter Lindén plockade folk inför Hårnålen tackvare mycket bättre fart ut ur Ejes). Full gas med nedlägg och sedan växling i vänstern uppför precis när man ska flyta kroppen. Jag tycker att det är en svår kombination och har inte tid att kolla blommor.

Full gas med nerlägg i Ejes??? Ligger du på 1000rpm och sexan då eller?
Annars innebär det rejäl highsider..

Haha, "lär dig köra kurvan så blir den rolig", eller hur? Mick Doohan hatade flera av de nya banorna som pesten (Sachsenring,Motegi bla) och kallade dem gokartbanor, trots det var han snabbast där också.

Folk tycker om olika former av kurvor, jag älskar tex snabbhögern och Ginst på Falkenberg, NGK och Kvällsposten på Knutstorp. Om Oscar och Sandstream gillar Ejes så är det ok med mig, men det är meningslöst att försöka få personligt tyckande till allmän norm.

oscar skrev:

Äntligen någon som står på min "sida"! Inbromsning är skitkul och fortsättningen en utmaning.. Sätter man kurvan, får man rejäl skjuts ut på rakan mot hårnålen.

/JPS

oscar skrev:
:hihi

Enda sponsen jag får av HSB är lönen...

Oscar är lite blyg. Han får kontor att sköta racingkarriären från och en fet lön. It ain't much, but it's atleast something.

Edit: Ejes rockar!

/Joakim

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa