Gasturbinhoj = JETeskoj!

Det var min tanke också.. fast duplex eller triplex kedja är ju manligare, och mer passande på muskeltraktor..
 
Många tycker så men jag håller inte alls med, man ser t.ex. många jetdragsters i USA med blinkande lampor i olika färger, tutor och fan vet allt för att få folk att glo.

............

Du kan ju iaf göra som OCC gjorde med en hoj, lät ungarna göra handavtryck på lacken. då dina ungar beviserligen hjälpt till o fixa :-)
 
Händer det nåt med hojen och när var speedweekend nu igen?
Hinner du provköra innan?
 
Du kan ju iaf göra som OCC gjorde med en hoj, lät ungarna göra handavtryck på lacken. då dina ungar beviserligen hjälpt till o fixa :-)

Njä, är inte så mycket för sånt. Dom får hellre provköra när dom når ner till fotpinnarna.:)

Händer det nåt med hojen och när var speedweekend nu igen?
Hinner du provköra innan?

Det rullar på i lagom takt, de senaste garagekvällarna har jag hållit på skruva med dykkompressorn för att få upp trycket lite och det är inte så mycket att skriva om i byggtråden. Jag går på en veckas beredskap på torsdag men om det är lugnt med haverier på värmeverket och vädret tillåter kan det bli en provstart.

Tävlingen är den 27-28 februari så det är myyyyycket tid kvar...:gnissla
 
Efter ett antal timmars jävlandes med dykkompressorn så har jag hittat felet varför den tappat i tryck, det var kolfiltret som hade ett par övertrycksventiler som läckte!:banana



Då dessutom just den här typen av filterbehållare anses osäker enligt några kommentarer på diverse dykforum så bestämde jag mig att plocka bort den helt och hållet och köra ofiltrerat. Jag kommer aldrig använda dessa tuber till andningsluft ändå så det kvittar om jag får in lite olja/fukt i dom, och jag eliminerar risken att spränga filterbehållaren med allt vad det innebär.



Med den saken ur världen monterade jag den bakre Gopro-kameran på hojen, jag skrev ut ett fäste till den på 3D-skrivaren tidigare som går popnita fast på kåpan.



Sitter stadigt så den lär nog inte trilla av förutsatt att jag inte lyckas sparka loss den när jag svingar benet över hojen...:gnissla



Sist av allt löste jag ett problem jag gått och grubblat på, nämligen hur fan jag ska lyckas bogsera hojen tillbaka till depån om den pga soppabrist eller haveri inte går köra tillbaka för egen maskin.

Alla ni som provat bogsera igång en Puch Dakota efter en personbil vet att det gör ont om man inte fäster snöret i perfekt linje med hjulen, och med heltäckande kåpor både fram och bak finns det liksom inget att fästa bogserlinan i. Jag kapade till en bit chromemoly-rör och gjorde en enkel bogserstång som sticks ner i styrhuvudet på hojen, borde funka kanoners tycker jag.



Tjo!:tummenupp
 
Du har ju för böfvelen monterat kolfiltert fel! Det ska sitta på brännaren!

Är jag ute o cyklar om jag oroar mig för att olja i tryckluftstuber kan smälla? Kanske bara gäller ren oxygen, men kopplingarna där ska vara kliniskt rena från olja för att minska risken att trycket i kombination med kolväten kan explodera..?
 
Last edited:
Du har ju för böfvelen monterat kolfiltert fel! Det ska sitta på brännaren!

Är jag ute o cyklar om jag oroar mig för att olja i tryckluftstuber kan smälla? Kanske bara gäller ren oxygen, men kopplingarna där ska vara kliniskt rena från olja för att minska risken att trycket i kombination med kolväten kan explodera..?

Har läst lite på dykforum om det och det låter inte som att det är nåt att oroa sig för, kör man på syrgas är det en annan femma såklart...:brinnerup

staaaaaaaaarta :crash vill ha fler videos med jet motorns ljud :Bugar

Det är på gång, bara det slutar blåsa så innihelvetiskt ute så kanske jag hinner med en start till helgen.:tummenupp
 
Printa ut en kula och sätt på bogserstången så du inte får en extra mun.
 
Inte då, min hemorojdklase kommer styra fartvinden över GoPro:n...

Synd att högkoncentrerad väteperoxid är så klurigt att få tag i, det fanns ju en fabrikör i Göteborg men den anläggningen small i luften för några år sedan.
På min förra arbetsplats använde vi en hel del flytande peroxid som vulkmedel.
När vi började, så kom en representant från producenten och talade om hur ofarligt det var och att allt annat bara var ogrundat förtal.
3 månader senare blev det problem med leveranserna, eftersom fabriken ersatts med en krater.
 
två kulor med en fet stång riktad neråt, mha denna intrikata utformning så hålls en slintande stropp väl på plats, den del av stången som är riktad neråt utformas lämpligen med en rejäl diameter som sedan kraftigt minskas vid sagda införselhål i styraxeln- lämpligen ett strävt/ ludet material limmat runt denna styraxelöppning för undvikande av mekaniskt slitage och för ren ögonfröjd.

alltid intressant att ta del av Herr johanssons djuplodande studier i avancerad aerodynamik ang det luftmotstånd kameran kommer till att generera.

världen behöver fler _johansson_!!!

//jj
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top