Gasturbinhoj = JETeskoj!

Det kommer låta som när man vrider om bubbelplast när hemmisarna börjar poppa av värmen. Mikrofon under sadeln vid första testrundan tack!:yoparty

Förhoppningsvis kommer det bara vara lite mysvarmt, avgaserna efter kraftturbinen bör bara ligga runt 4-500°C och dom riktas snett bort ifrån rumpan. Pipan kan ju dessutom isoleras ifall det skulle behövas.:tummenupp
 
Kanske tänka om angående sittställning?
Man kommer ner långt och får undan fötterna från utblåset om fotpinnarna flyttas frammåt i stället för bakåt.
Inget för långfärder.
 
Kanske tänka om angående sittställning?
Man kommer ner långt och får undan fötterna från utblåset om fotpinnarna flyttas frammåt i stället för bakåt.
Inget för långfärder.

Å ett aphängarstyre så kan _Johansson_ styla sig med en skäggfläta och skinnväst å likna en riktig knutte med fransar :yoparty
 
Det är möjligt att det går sitta några centimeter längre bak, beror helt och hållet på hur placeringen av utblåset blir. Jag har tänkt bryta ihop en testpipa innan jag åker till Orsa så vi får väl se hur mycket plats jag får för röven.:tummenupp

Aha, utblås ja! Tänkte inte på det....
 
Läste om din passat. Jag kan vara ute å cukla på så många nivåer, men det låter som att den hamnat i limp home läge.
Testa att starta obilen tre gånger å se om det blir bättre. Polarens diesel hade fått lite vatten i nån slang till egren som där det blev kallt frös till till en propp å hela bilen flippa ur fullständigt ibland när det va kallt.
 
Läste om din passat. Jag kan vara ute å cukla på så många nivåer, men det låter som att den hamnat i limp home läge.
Testa att starta obilen tre gånger å se om det blir bättre. Polarens diesel hade fått lite vatten i nån slang till egren som där det blev kallt frös till till en propp å hela bilen flippa ur fullständigt ibland när det va kallt.

Jag ska in med den på verkstad på måndag, har testat allt jag kan komma på men orkar fan inte bry mig längre. Det är värt några tusen för att slippa vara växelvis deprimerad och ursinnig en hel helg.

Kan du inte göra utblåset uppåt över bakhjulet?

Hoppas det för så kommer det nämligen bli.:)

Igår var jag ut och började på lite smått med utblåset, inte speciellt mycket att skriva om det så bilderna får tala istället.

JU-011006.jpg


JU-011008.jpg


JU-011010.jpg


JU-011011.jpg


Tjo!:banana
 
Nu bara spekulerar och filosoferar jag, ..men kommer det inte det betydligt större flödet i övre delen av kraftturbinen (pga "återvändsgränden" för gaserna i nederdel) göra att det blir pulsvis belastning på turbinbladen? Som skulle kunna ge någon form av utmattningseffekt på desamma. Fast det finns kanske goda marginaler för sådana variationer? :)
 
Lite svårt att sia om sånt då man inte vet hur mycket rotation det är på gaserna efter att dom passerat kraftturbinen.

Sen så ligger ju strypningen i NGV:n så jag gissar på att flödesarean i avgashuset är ändå faktor 10 om man jämför med NGV-arean, så det borde nog funka hyfsat. En trycksond i botten på avgashuset kommer visa om det stryper eller inte, ska fixa det när jag bygger loggdatorn till hojen.:tummenupp
 
du tål väl en sup hoppas jag?:)

Vad vi sett här nere så är en sup inget problem.
Det är nr 20 som omvandlar mannen till ett
godmodigt flinhjon. Så hoppa över den och gå
direkt på nr 21 så skall det nog gå vägen.
:rolleyes:

Hojjen blir ju finfin.
Fast jag får lite dålig smak i munnen
av röv/utblåssituationen. :arsele
Idén med utblås även neråt kanske inte är så dum?
Bara hålla undan lite för fötter och röv? :va
Det löser sig nog.

Själv flyger jag till Östersund i morgon
för en veckas 2t-skoterbus i Storlien.

Kiip it upp! :tummenupp

:hej

/e
 
Vad vi sett här nere så är en sup inget problem.
Det är nr 20 som omvandlar mannen till ett
godmodigt flinhjon. Så hoppa över den och gå
direkt på nr 21 så skall det nog gå vägen.
:rolleyes:

Hojjen blir ju finfin.
Fast jag får lite dålig smak i munnen
av röv/utblåssituationen. :arsele
Idén med utblås även neråt kanske inte är så dum?
Bara hålla undan lite för fötter och röv? :va
Det löser sig nog.

Själv flyger jag till Östersund i morgon
för en veckas 2t-skoterbus i Storlien.

Kiip it upp! :tummenupp

:hej

/e

Hoppa över nr 20, ska lägga det på minnet. Om inte annat för att tipsa Pucken så det inte blir som på turbokryssningen. :kramizpåporslinsring

Angående utblås, skulle inte en haklapp för barn fungera som designmodell? :)

Vilken bra idé! Då har jag ju automatisk thrust reverse av dreggelfickan.:banana
 
Last edited:
Varför inte dela av utblåset så du får ett på vardera sida istället?
Som det blir nu så avdelar du utblåset till halva storleken, vilket jag inte tror är så bra.
Känns som om det är risk för pumpning då (typ baktändning). Det kan en MD 500 få bara av att få vinden i rumpan. Så att strypa utflödet verkar direkt o-bra.
Du bör nog satsa på ett så fritt flöde som möjligt.
 
Jag får smisk på rumpan av banpersonalen om jag leder avgaserna nedåt, på is smälter man gropar och på salt blåser man bort banan...

Så dumt då.
Men en liten böj så dom sticker uppåt borde ju fungera.

Känns med min ringa kunskap att det skulle bli jättekrock i avgaserna, men då de roterar ut så kanske det inte blir så. :va
 
Så dumt då.
Men en liten böj så dom sticker uppåt borde ju fungera.

Känns med min ringa kunskap att det skulle bli jättekrock i avgaserna, men då de roterar ut så kanske det inte blir så. :va

Går det inte leda ut dem på sidorna? Fast där kanske dina ben är i vägen?
 
Såg rätt ut sittmässigt, börja rita in utblås i Paint ?
Race_Hayabusa.jpg
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top