Gasturbinhoj = JETeskoj!

Och hur bekväm skulle du vara om det visade sig att han polerat den till högglans sedan?

Det vore ju bara läckert, sen om han polerat den med rynksnöret skulle jag väl bli lite fundersam...:näsblod

Först vill även jag ge dig lite(mycket) beröm för allt ditt arbete och att du delar det med oss.

Tror att det finns många som följer din tråd med stor spänning i bakgrunden.

Nog med beröm nu...

Frågor:
1: hur stort topspel har du på kompressorturbinen? Kallt, Varmt, och vid kallstart?

2: Vad är det för coating du ska lägga på, och ska du ha det på både huset och skovlarna?

3: Hur har du fått all kunskap inom gasturbiner, självlärd eller någon form utav kurser?
(Är själv intresserad utav GT nämligen)

Nu ska jag åter kliva in i skuggan och följa din tråd med spänning...

Åtack åtack, allt för vänligt av dig.:)

Svar nr.1: Vad i hela friden är topspel, och hur menar du att det skulle påverkas vid olika temperaturer?

Svar nr.2: En coating som heter TurboX och ska tåla 1100°C utan problem, endast huset ska coatas då jag anser att turbinen som är gjuten i inconel ska tåla tempen ändå. Gör den inte det är det jag som felat och inte turbinhjulet.

Svar nr.3: Självlärd rätt igenom, om jag gick en högskolekurs i gasturbinlära skulle jag antagligen somnat två minuter in i föreläsningen. Har inte mycket till övers för skolans tragglande, dom kan göra det intressantaste ämne fullständigt pisstråkigt med sitt introverta fikonspråk.

Ut ur skuggan du, bara kul att intresserat folk kommenterar.:tummenupp
 
Last edited:
Och så styr vi tillbaka på spåret igen ett tag, idag kom äntligen clipon-styret jag beställde för en månad sedan! Redigt tjusigt minsann och passar som en smäck på den tjockare delen av gaffelbenen.:tummenupp

Ramen41.jpg


Så här ser styrinrättningen ut för tillfället, ska försöka få fjällan att ta lite bilder på mig provbrytandes i skinnställ och hjälm så jag kan se hur jag ska dra det övre ramröret.

Ramen42.jpg


Sen fräste jag ut fästena till bakhjulet, kvar att göra är att tillverka och svetsa fast kedjesträckarbultarna i dom.

Ramen43.jpg


Så här blev det, lär bli stadigt och bra.

Ramen46.jpg


Ramen45.jpg


Och här sitter dom på plats i ramjiggen.

Ramen47.jpg


På återseende.:hej
 
Nu har jag pratat med killen på Weird Performance som keramiksprutar motordelar och kommit fram till att jag gör jobbet själv, tre burkar TurboX-coating är beställda och läggs tydligen på med spruta efter att metallen rengjorts ordentligt och sandblästrats.

Jag är mer bekväm med att göra det själv då det är svårt att förklara via telefon vilka ytor som får blästras och vilka som är lagerlägen och andra känsliga områden, sen går även lagerhus och andra delar i aluminium coatas för att hålla strålningsvärmen borta så det lär löna sig att lära sig hur man gör.:tummenupp
 
Det vore ju bara läckert, sen om han polerat den med rynksnöret skulle jag väl bli lite fundersam...:näsblod



Åtack åtack, allt för vänligt av dig.:)

Svar nr.1: Vad i hela friden är topspel, och hur menar du att det skulle påverkas vid olika temperaturer?

Svar nr.2: En coating som heter TurboX och ska tåla 1100°C utan problem, endast huset ska coatas då jag anser att turbinen som är gjuten i inconel ska tåla tempen ändå. Gör den inte det är det jag som felat och inte turbinhjulet.

Svar nr.3: Självlärd rätt igenom, om jag gick en högskolekurs i gasturbinlära skulle jag antagligen somnat två minuter in i föreläsningen. Har inte mycket till övers för skolans tragglande, dom kan göra det intressantaste ämne fullständigt pisstråkigt med sitt introverta fikonspråk.

Ut ur skuggan du, bara kul att intresserat folk kommenterar.:tummenupp
--------------------------------------------------------------------

Vad jag syftar på är "tip clearance" mellan turbin bladen och huset. och vad jag menar med att de bör variera vid en kall start och full last är att mest trolig kommer själva turbinhjulet värmas upp snabbare än huset vid start och acceleration, ha olika termiska expansionskoefficienter, samtidigt som det även påverkas utav en viss centrifugelkraft (även om den är betydligt mindre än i axialturbiner).

M.a.o. måste du ha ett tillräckligt spel för att inte få itagning vid kall start med skovel-sallad som följd.
 
Last edited:
Aha, du menar så! Jag har inte exakta måttet i huvudet men jag tror jag ligger runt 0.7mm, ska mäta det lite mer noggrannt innan jag coatar turbinhuset för att vara på den säkra sidan.

Jobbar du med gasturbiner eller är du bara allmänt intresserad?

--------------------------------------------------------------------

Vad jag syftar på är "tip clearance" mellan turbin bladen och huset. och vad jag menar med att de bör variera vid en kall start och full last är att mest trolig kommer själva turbinhjulet värmas upp snabbare än huset vid start och acceleration, ha olika termiska expansionskoefficienter, samtidigt som det även påverkas utav en viss centrifugelkraft (även om den är betydligt mindre än i axialturbiner).

M.a.o. måste du ha ett tillräckligt spel för att inte få itagning vid kall start med skovel-sallad som följd.
 
Nu har jag varit ute och provbrutit lite på ramen, man sitter faktiskt riktigt bekvämt med bra benvinklar och inte speciellt mycket belastning på armarna.

Ramen50.jpg


Ramen49.jpg
 
Ger inte det där goda möjligheter att skaffa en extrempiercing?
Eller har jag missat något? :va

Klart, skulle jag braka rätt in i en vägg lär jag väl få ett tredje näshål men då är jag nog ganska rökt ändå oavsett uppstick på gaffelbenen.

Åker man ikull "som vanligt" på en hoj har jag svårt att tro att det första man gör är att skalla styrkronan...
 
Åker man ikull "som vanligt" på en hoj har jag svårt att tro att det första man gör är att skalla styrkronan...

Tror inte heller det.
Men.......jag får ändå någon slags 'running with scissors'-ågren när jag ser torrbrytarbilderna. :eek:

Men jag är kanske en sissy! :rolleyes:

/e
 
Åker i en ojämnhet så det studsar lite? Vad fan vet jag, det var bara en (om-)tanke.

Samma här. :krama

Framhjulspunka och/eller sedan över en grop/valfritt större
skrutt så nickar du justerskruvarna rakt igenom visiret. :död

Något slags vobbelstag längst upp kanske? :va
Då blir det mer som att nicka...ett städ. :rolleyes:
Bättre än pikhammare dock.

Sedan ser det ut som om framskärm och
kanske även hjul tar i kåpan vid bottnad gaffel.
(Fast det är ju inte riktigt färdigt ännu, vet. :tungan)

Missförstå mig rätt. Jag skriver inte detta för
att vara en klagande surfitta, utan för att jag
av egenintresse vill kunna följa även framtida
vedbod-rocket-science-projekt. Ren egoism alltså! :fakta

Anyway, annars ser det sketabra ut! :Bugar


/e
 
Last edited:
Det är inte otroligt att jag kortar av gaffelbenen när det börjar bli dags att ställa upp i tävlingar med hojen, har ni synpunkter på uppsticket kan man ge sig den på att besiktningsgubbarna har det också så det är antagligen bättre att förekomma än att förekommas.:tummenupp

Vad gäller kåpor och framskärm så har jag bara hängt dit grejorna nu på ett ungefär, jag kommer skaffa en annan framskärm som täcker en större del av hjulet och styva upp framgaffeln så mycket som det går.

Det är skitbra att ni kommer med konstruktiv kritik under bygget, det är lätt att stirra sig blind på sina egna lösningar och missa något uppenbart annars.

Sitter ni däremot tysta nu och börjar klaga och gnälla först när hojen är klar kommer jag och slår aluminiumkuken i skallen på er!:smasha
 
tror nog att du blir tvungen att höga bygget lite, eller skaffa ben som är kortare.

det kan inte vara mkt utrymme för att korta benen utan att hela geometrin innuti benet blir wierd och det botnar.
du måste ju ha fjädringsväg fasten det skall gå rakt fram !!
och mellanrum till framskärm måste ju med blir större !!


mina synpunkter, annars är allt så jävla überball som vanligt :yoparty :banana


nu går jag å tjuvkikar från garderoben igen :D

:glömdet
 
Inget problem att korta gaffeln
det gör vi hela tiden på dragbikarna

50 - 60 mm får man med distans vid returfjädern

Nya packboxlägen svarvas och gängas fast i nederdelen utav överbenen

15 cm totalt tror jag det brukar bli på en dragbike
 
Tack för svaret Peter, nu slipper jag oroa mig för den operationen längre.:tummenupp

Blev så att jag drog det övre ramröret idag, efter massa krångel med felbockade bitar (måste ha varit något med den kosmiska strålningen ikväll) fick jag ihop något som med lite fantasi kan föreställa ett övre ramrör.

Ramen51.jpg


Ramen53.jpg


Ramen54.jpg
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top