Gasturbinhoj = JETeskoj!

Snyggt, som vanligt :tummenupp

Tackar! :)

Jag gjorde en provisorisk sadel igår och kletade lite vitfärg på frontkåpan, skulle Pucken se resultatet på närmare håll hade han nog börjat gråta...:D

Ramen56.jpg


Ramen55.jpg
 
Snygga bitar!

Jag är ju lite slow:hej
Varför blir det övre benet delat?
 
Kan du inte bara ställa upp motorn och grilla en korv bakom för att en johanssonmotorentusiast ska få lite underhållning såhär mitt i chassibyggandet? Extra stark senap tack!
 
Snygga bitar!

Jag är ju lite slow:hej
Varför blir det övre benet delat?

Du menar ramröret? Det är för att min hjärnkapacitet inte räcker till för att göra mer än en korrekt bockning per rörlängd, hade jag försökt göra hela röret i ett stycke skulle jag nog ha förvandlat Mats hela chromemoly-lager till skrotbitar innan jag var klar...
 
Allright, då är jag med. Du får göra nå fräna snabbkopplingar och säga att det är för att du ska kunna lyfta ur motorn på 11 sek...:)

Nåja, keep up the good work. Hänn kom o bli swainit bra.
 
Allright, då är jag med. Du får göra nå fräna snabbkopplingar och säga att det är för att du ska kunna lyfta ur motorn på 11 sek...:)

Nåja, keep up the good work. Hänn kom o bli swainit bra.

Det ska lappas ihop med tigen när jag är klar med inslipningen av rörändarna, har jag tvingats köpa 5kg chromemoly-tillsatstråd ska jag banne mig använda den också.:)
 
Helsvetsad ram får en ny innebörd :D

Tillsatsram !:D

Ang. färgen så näe, sjukt mycket enklare att se linjer om alla bitar har samma färg.
Finfärg blire sen !:tummenupp
 
Det ska lappas ihop med tigen när jag är klar med inslipningen av rörändarna, har jag tvingats köpa 5kg chromemoly-tillsatstråd ska jag banne mig använda den också.:)

Ja just det, du frågade ju om svetsa svart mot cromemoly. Inga problem men använd vanlig svart tillsats.
 
Ja jävlar du så fränt! :tummenupp

Idag fick jag vinkelväxeln jag köpt och tre burkar keramikcoating från Weird Performance, jag fixade till det sista med turbinhöljet i svarven och avfettade och blästrade av det inför sprutningen.

JU-01538.jpg


JU-01539.jpg


JU-01540.jpg


Och här är turbinhöljet coatat, kvar att göra är att härda det i 400°C så jag ska prata lite fint med en polare som har en härdugn på jobbet.

JU-01541.jpg


Samma procedur för andra delen i turbinhuset får göras nästa gång jag har tid, det är ju så bedrövligt omständigt att ta sig iväg till verkstaden så hälften vore nog... (blä blä Bushido!:hej)

Här är vinkelväxeln, kommer från en gammal kardandriven Yamaha XS1100. Tyvärr roterar den åt fel håll så jag kommer att bli tvungen att montera den upp och ner och vända på bakhjulet så drevet hamnar på höger sida av hojen, men det gör ju ingenting.

JU-01542.jpg


Här måste det tänkas till lite framöver för att få axlarna att kramas med varandra.

JU-01543.jpg
 
En axelkoppling för hydraulpumpar kanske skulle funka? Borde gå hitta en som passar på axeln du har, vet dock inte om dom pallar vridmonentet.
 

Bifogat

  • C421-HC080_04a-f.jpg
    C421-HC080_04a-f.jpg
    52.7 KB · Visningar: 118
Kolla om det får plats med en Hardyskiva, sån där gummiryckutjämnare som sitter på utgående axel på BMW/Volvo (rätthjulsdrivna) växellådor innan kardanen, de bör palla vridmomentet du ska överföra.
Det bygger inte så många cm men du har väl platsbrist redan nu :rolleyes:
 
En axelkoppling för hydraulpumpar kanske skulle funka? Borde gå hitta en som passar på axeln du har, vet dock inte om dom pallar vridmonentet.

Kolla om det får plats med en Hardyskiva, sån där gummiryckutjämnare som sitter på utgående axel på BMW/Volvo (rätthjulsdrivna) växellådor innan kardanen, de bör palla vridmomentet du ska överföra.
Det bygger inte så många cm men du har väl platsbrist redan nu :rolleyes:

Tack för tipsen, det är ingen brådska direkt men inte fel att ha i bakhuvudet tills det är dags.:tummenupp

Bonnmekvarianten är att sätta axlarna mitt för varandra med en gummislangpåträdd.
Ger en flexibel koppling med viss ryckutjämning.

Lite matematik först, den effektiva diametern på kraftturbinen kan anses vara 20cm och dragkraften 500N. En 0.1m "hävarm" med 500N belastning ger 50Nm vridmoment.

Nu växlar jag ner turbinvarvet 6ggr vilket enligt mina räknekunskaper borde sexdubbla vridmomentet, 50x6 blir 300Nm vilket troligtvis inte stämmer helt i verkligheten men ändå betyder att det kommer krävas något lite kraftigare än en gummislang som drivaxel.:)
 
Lite matematik först, den effektiva diametern på kraftturbinen kan anses vara 20cm och dragkraften 500N. En 0.1m "hävarm" med 500N belastning ger 50Nm vridmoment.

Nu växlar jag ner turbinvarvet 6ggr vilket enligt mina räknekunskaper borde sexdubbla vridmomentet, 50x6 blir 300Nm vilket troligtvis inte stämmer helt i verkligheten men ändå betyder att det kommer krävas något lite kraftigare än en gummislang som drivaxel.:)

Man kan tro det, men jag har använt applikationen till att överföra ganska stora krafter.
Det gäller bara att ha ganska litet avstånd mellan axlarna.
Kraftig gummislang är inte särskilt svårt att hitta.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top