_Johansson_
Storfräsare
Snyggt, som vanligt![]()
Tackar!

Jag gjorde en provisorisk sadel igår och kletade lite vitfärg på frontkåpan, skulle Pucken se resultatet på närmare håll hade han nog börjat gråta...



Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Snyggt, som vanligt![]()
Snygga bitar!
Jag är ju lite slow
Varför blir det övre benet delat?
Sjukt fräsig lösning på att linjera två rör!
Det ska jag testa nästa gång jag får hybris och ska svetsa ihop ett avgasrör med stumpar från mekonomen![]()
Vinkeljärn och kattsrypare fungerar kanon när de är trångt.
Ett vinkeljärn styr åt alla håll.
Allright, då är jag med. Du får göra nå fräna snabbkopplingar och säga att det är för att du ska kunna lyfta ur motorn på 11 sek...
Nåja, keep up the good work. Hänn kom o bli swainit bra.
Helsvetsad ram får en ny innebörd.. har jag tvingats köpa 5kg chromemoly-tillsatstråd ska jag banne mig använda den också.![]()
Helsvetsad ram får en ny innebörd![]()
Det ska lappas ihop med tigen när jag är klar med inslipningen av rörändarna, har jag tvingats köpa 5kg chromemoly-tillsatstråd ska jag banne mig använda den också.![]()
Ja just det, du frågade ju om svetsa svart mot cromemoly. Inga problem men använd vanlig svart tillsats.
En axelkoppling för hydraulpumpar kanske skulle funka? Borde gå hitta en som passar på axeln du har, vet dock inte om dom pallar vridmonentet.
En axelkoppling för hydraulpumpar kanske skulle funka? Borde gå hitta en som passar på axeln du har, vet dock inte om dom pallar vridmonentet.
Kolla om det får plats med en Hardyskiva, sån där gummiryckutjämnare som sitter på utgående axel på BMW/Volvo (rätthjulsdrivna) växellådor innan kardanen, de bör palla vridmomentet du ska överföra.
Det bygger inte så många cm men du har väl platsbrist redan nu![]()
Bonnmekvarianten är att sätta axlarna mitt för varandra med en gummislangpåträdd.
Ger en flexibel koppling med viss ryckutjämning.
Lite matematik först, den effektiva diametern på kraftturbinen kan anses vara 20cm och dragkraften 500N. En 0.1m "hävarm" med 500N belastning ger 50Nm vridmoment.
Nu växlar jag ner turbinvarvet 6ggr vilket enligt mina räknekunskaper borde sexdubbla vridmomentet, 50x6 blir 300Nm vilket troligtvis inte stämmer helt i verkligheten men ändå betyder att det kommer krävas något lite kraftigare än en gummislang som drivaxel.![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |