Gasturbinhoj = JETeskoj!

Det måste bli någon sorts kompromiss eftersom den måste kunna få åt sig luft när det går sakta också, grovt räknat kommer den vilja ha en kubikmeter luft i sekunden på full patte (ca 1.2kg/s massflöde) så det blir nog till att göra luftkanalen så kort och så grov det bara går...



Ingen kylluft där inte, det är jetstrålen som leds direkt in i kraftturbinen.

Det går inte undvika att värme från turbinhjulet leds in i växellådan genom drivaxeln, men i den mån det går kommer värmen ledas bort genom blödluft i lagerhuset till axeln och genom oljesprut på dreven i växellådan.

Bara du inte gör den med vanlig kona icke utstickande. Icke utstickande svag ejektorverkan.
Vanlig kona skopar in mer luft än vad som går i =En del av luften vänder och skapar virvlar och letar sig runt. Det blir mindre luft en bara ett rakt rör.
Detta gäller när fartvinden ska mosa in luften.

Men om motorn har sånt fruktansvärt sug så kanske vacuum råder i tratten oavsett hur hårt fartvinden än mosar på.
 
Bara du inte gör den med vanlig kona icke utstickande. Icke utstickande svag ejektorverkan.
Vanlig kona skopar in mer luft än vad som går i =En del av luften vänder och skapar virvlar och letar sig runt. Det blir mindre luft en bara ett rakt rör.
Detta gäller när fartvinden ska mosa in luften.

Men om motorn har sånt fruktansvärt sug så kanske vacuum råder i tratten oavsett hur hårt fartvinden än mosar på.

Det blir till att göra ett testinsug och montera en undertrycksmätare närmast kompressorinloppet för att se om det flödar tillräckligt, jag måste dra upp insuget mellan styrhuvud och frontkåpa och lämna plats för styrutslaget så det kan bli lite tight...:gnissla

Nu väntar jag bara på att få hämta mina clipon som jag beställt från over there, sen kan jag krypa i skinnstället och börja provbryta lite.:tummenupp
 
Nån tratt vill man inte ha i fartvindsriktningen

Snarare lite åt jetmotorformshållet ( topfuelscoop)

Litet intag som växer i volym så man får en trycksänkning efter intaget
på så sätt kan man få in mer luft

Så här skulle jag vilja göra intag för turbo som sitter 90 grader mot luftströmmen ( Fiiin Paintbild hehe)
 

Bifogat

  • fartvind.JPG
    fartvind.JPG
    15.2 KB · Visningar: 266
Nån tratt vill man inte ha i fartvindsriktningen

Snarare lite åt jetmotorformshållet ( topfuelscoop)

Litet intag som växer i volym så man får en trycksänkning efter intaget
på så sätt kan man få in mer luft

Så här skulle jag vilja göra intag för turbo som sitter 90 grader mot luftströmmen ( Fiiin Paintbild hehe)

Ska mäta lite vad som ryms, i frontkåpan går det gömma ett rejält insugsplenum men det beror på hur stor tvärsnittsarea jag kan få plats med på sidorna av styrhuvudet.

Jag tror helt klart på idén att låta fartvinden mata in luft i scoopet, det är ju när det börjar gå fort som effekten behövs så om det skulle orsaka ett liiitet undertryck vid kompressorinloppet vid låga farter är det ingen katastrof.
 
Ikväll har jag mätt ut och tillverkat jiggdelen som ska föreställa bakhjulet, inte helt lätt att mäta då lagren inte sitter symetriskt som de gör i framhjulet.

Ramen38.jpg


Ihopspänt och klart för svetsning.

Ramen39.jpg


Klart, innan jag svetsar fast biten i jiggbalken måste jag tänka till lite mer över vilken hjulbas hojen ska ha, måste lusläsa SCTA reglementet så jag håller mig inom de ramar som finns.

Ramen40.jpg
 
Ikväll har vi haft lite kul med aluminium, jag och polaren testade på att lost-foam gjuta och det gick över förväntan trots att jag inte hade blandat i bentonitlera i gjutsanden.

Torsdagsgjutning1.jpg


Torsdagsgjutning2.jpg


Torsdagsgjutning3.jpg


En fin pjäs, tror bestämt den hamnar i bokhyllan!:tummenupp

Torsdagsgjutning%204.jpg
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: flu
Ikväll har vi haft lite kul med aluminium, jag och polaren testade på att lost-foam gjuta och det gick över förväntan trots att jag inte hade blandat i bentonitlera i gjutsanden.

En fin pjäs, tror bestämt den hamnar i bokhyllan!:tummenupp

Torsdagsgjutning4.jpg

Du får kalla hojen "Great Cohones" och montera den framtill som galjonsfigur. :D
 
Ha ha, jefla dåre:rofl :rofl
 
HMM vadå brinner skummet upp då du häller i smältan?

Jäpp, betydligt mer avancerade former än den här har gjutits på det viset. Turbinhjul mm gjuts på samma sätt fast med vax istället för styrofoam.

Jag funderar på att gjuta av kompressorhöljet, dvs den bit som följer profilen på kompressorhjulet i motorn, för att slippa handveva 40 timmar igen för att tillverka en ny sån bit ifall något skulle skita sig under provkörning och den blir skrot. :tummenupp

Då måste jag fixa till riktig gjutsand, green sand som det kallas på utrikiska. Sen tar man och bäddar in den färdiga biten i sand, plockar bort den och häller smält aluminium i hålet enkelt förklarat.

Gjutning är skitkul och kan spara enormt mycket maskinbearbetning så alla borde ha ett gjuteri hemma, jag ska lägga lite krut på att bygga upp ett seriösare gjuteri under vintern bakom garaget så jag kan tillverka kukar på löpande band!:yoparty
 
Faan inge kul å gjuta av orginalet va

Lätt å få sand innanför huden

Vi funderade faktiskt över det, om det finns Clone My Willy i vax skulle det gå använda vaxmodellen och gjuta av. Chokladmodellen kanske också skulle funka?

Vet inte hur bekväm polaren skulle känna sig däremot när han blir satt till att blankpolera en kopia av min skruv...:D
 
Borde väl gå utmärkt att gjuta "skruvar" med "Clone a willy" ,lost wax och slurry/sand,
problemet är nog att härda formen och bränna ur vaxet utan ugn men
"if there is a will there is a way" :D
 
Topspel

Nu är det gjort lite timmar i garaget igen. Frigången till turbinhjulet har slipats upp, de nedre ramrören har dragits upp till styrhuvudet och turbindelarna som ska coatas har plockats loss och paketerats.

JU-01534.jpg


Frigång.

JU-01535.jpg


Finjustering av rörvinkel efter bockning...

Ramen34.jpg


Inpassning.

Ramen35.jpg


Som det ser ut nu, inget är svetsat utan bara ditpassat.

Ramen36.jpg


Notchningen blev rätt bra, inte mycket att fylla med svetsen.

Ramen37.jpg


Losspressning av kompressorhjul.

JU-01536.jpg


Packat och klart!

JU-01537.jpg


Först vill även jag ge dig lite(mycket) beröm för allt ditt arbete och att du delar det med oss.

Tror att det finns många som följer din tråd med stor spänning i bakgrunden.

Nog med beröm nu...

Frågor:
1: hur stort topspel har du på kompressorturbinen? Kallt, Varmt, och vid kallstart?

2: Vad är det för coating du ska lägga på, och ska du ha det på både huset och skovlarna?

3: Hur har du fått all kunskap inom gasturbiner, självlärd eller någon form utav kurser?
(Är själv intresserad utav GT nämligen)

Nu ska jag åter kliva in i skuggan och följa din tråd med spänning...
 
Jävla cp, Dronken mot färgsprut så e vi kvitt.:rofl:rofl:rofl
 
Du får kalla hojen "Great Cohones" och montera den framtill som galjonsfigur. :D

En ytligt bekant till mig hade "egentillverkade" fotpinnar på ett chopperbygge.

Länge gjorde gällandes att det var hans egen, men hans flickvän avslöjade att det var en av hennes leksaker som hade agerat modell vid avgjutningen, hans egen var nämligen för liten :D :D
 
En ytligt bekant till mig hade "egentillverkade" fotpinnar på ett chopperbygge.

Länge gjorde gällandes att det var hans egen, men hans flickvän avslöjade att det var en av hennes leksaker som hade agerat modell vid avgjutningen, hans egen var nämligen för liten :D :D

:rofl :skrattaåt

Du får inte berätta sånt, jag kan ju få idéer till mitt eget bygge :D
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top