Gasturbinhoj = JETeskoj!

Det ska bli kul att äntligen få sätta fyr i pipan, det är ju ändå snart 300 väldigt aktiva timmar under två år som jag hållit på med motorn.

Sen har jag väl ett par hundra timmars jobb kvar med kraftturbinen, men borde vara en relativt enkel operation när jag har en grundmotor som fungerar som den ska.:)
 
Jag kollade runt på bilder från Bonneville för några månader sedan och hittade några kort på just en Y2K-hoj i depån som skulle ta något rekord, konstigt nog så fanns det inte fler kort än så så jag började leta lite info om körningen och det visade sig att den ganska omgående börjat suga i sig salt och fått avbryta.:näsblod

Jag kommer alltså behöva lägga en hel del jobb på att bygga en luftburk till motorn med ett scoop i kåpan ovanför framhjulet för att undvika att is/salt sugs in i motorn med haveri som följd, som tur är så har jag rätt mycket (väldigt relativt begrepp...) plats framför motorn så det ska nog gå få till.

Jag börjar tro att den motor jag håller på bygga nu är ungefär så stor som det går ha i den här sortens ram, det kommer ändå bli jävligt trångt när bränsletank, oljetank, pumpar, batteri och styrsystem ska få plats samtidigt som jag ska kunna krypa ihop bakom kåpan utan problem. :gnissla
 
Last edited:
Jag kollade runt på bilder från Bonneville för några månader sedan och hittade några kort på just en Y2K-hoj i depån som skulle ta något rekord, konstigt nog så fanns det inte fler kort än så så jag började leta lite info om körningen och det visade sig att den ganska omgående börjat suga i sig salt och fått avbryta.:näsblod

Jag kommer alltså behöva lägga en hel del jobb på att bygga en luftburk till motorn med ett scoop i kåpan ovanför framhjulet för att undvika att is/salt sugs in i motorn med haveri som följd, som tur är så har jag rätt mycket (väldigt relativt begrepp...) plats framför motorn så det ska nog gå få till.

Jag börjar tro att den motor jag håller på bygga nu är ungefär så stor som det går ha i den här sortens ram, det kommer ändå bli jävligt trångt när bränsletank, oljetank, pumpar, batteri och styrsystem ska få plats samtidigt som jag ska kunna krypa ihop bakom kåpan utan problem. :gnissla

Då kanske det är dags att du slutar skriva och börjar skruva istället? :D
 
Nu är det gjort lite timmar i garaget igen. Frigången till turbinhjulet har slipats upp, de nedre ramrören har dragits upp till styrhuvudet och turbindelarna som ska coatas har plockats loss och paketerats.

JU-01534.jpg


Frigång.

JU-01535.jpg


Finjustering av rörvinkel efter bockning...

Ramen34.jpg


Inpassning.

Ramen35.jpg


Som det ser ut nu, inget är svetsat utan bara ditpassat.

Ramen36.jpg


Notchningen blev rätt bra, inte mycket att fylla med svetsen.

Ramen37.jpg


Losspressning av kompressorhjul.

JU-01536.jpg


Packat och klart!

JU-01537.jpg
 
Mera mera mera! :banana
 
Jag kommer alltså behöva lägga en hel del jobb på att bygga en luftburk till motorn med ett scoop i kåpan ovanför framhjulet för att undvika att is/salt sugs in i motorn med haveri som följd, som tur är så har jag rätt mycket (väldigt relativt begrepp...) plats framför motorn så det ska nog gå få till.

Luftintag skall sitta så högt som möjligt.
Jag skulle dock inte rikta det framåt.
Hellre åt sidan.
Mindre risk att det skall fånga något större föremål.

När man ändå håller på:
Det kanske skulle vara önskvärt med ett spjäll på inluften för att nödbromsa motorn om något händer (smörjfel eller andra haverier)?
Fast å andra sidan blir väl påfrestningarna mindre om den får snurra klart obelastad, kanske?
 
Luftintag skall sitta så högt som möjligt.
Jag skulle dock inte rikta det framåt.
Hellre åt sidan.
Mindre risk att det skall fånga något större föremål.

När man ändå håller på:
Det kanske skulle vara önskvärt med ett spjäll på inluften för att nödbromsa motorn om något händer (smörjfel eller andra haverier)?
Fast å andra sidan blir väl påfrestningarna mindre om den får snurra klart obelastad, kanske?

Frågan är om jag riskerar att få ejektorverkan med insuget åt sidan i närmare 300 blås (i teorin märk väl)? Med insuget i färdriktningen borde man kunna tjäna en hel näve hästar då en gasturbin svarar mycket positivt på att slippa suga åt sig luften.

Något jag måste skaffa med ett frontmonterat insug är en landracing-framskärm som täcker 180° av hjulet, annars riskerar jag att framhjulet kommer slänga upp material från underlaget som sugs in i motorn.:gnissla

Nödstoppspjäll a´la traktorpullingturbo kommer inte i närheten av den här motorn, jag skrotar hellre en uppsättning lager än riskerar att en sån tryckchock sliter loss kompressorvingarna som sen gör rent hus inuti motorn...:näsblod

Det blir förresten lite rast&vila med motorbygget fick jag reda på idag, Weird Performance har semesterstängt till den 15:e så jag får lugna mig lite med att posta iväg turbinhuset. Får väl roa mig med rambygget så länge då.:)
 
Last edited:
Frågan är om jag riskerar att få ejektorverkan med insuget åt sidan i närmare 300 blås (i teorin märk väl)? Med insuget i färdriktningen borde man kunna tjäna en hel näve hästar då en gasturbin svarar mycket positivt på att slippa suga åt sig luften.

Något jag måste skaffa med ett frontmonterat insug är en landracing-framskärm som täcker 180° av hjulet, annars riskerar jag att framhjulet kommer slänga upp material från underlaget som sugs in i motorn.:gnissla

Nödstoppspjäll a´la traktorpullingturbo kommer inte i närheten av den här motorn, jag skrotar hellre en uppsättning lager än riskerar att en sån tryckchock sliter loss kompressorvingarna som sen gör rent hus inuti motorn...:näsblod

Det blir förresten lite rast&vila med motorbygget fick jag reda på idag, Weird Performance har semesterstängt till den 15:e så jag får lugna mig lite med att posta iväg turbinhuset. Får väl roa mig med rambygget så länge då.:)

Mest luft in i motorn får du givetvis med en svag tratt.
Men inte vänd Med stora änden ut, utan med lilla änden ut och utstickande en pytte liten bit framför kåpan mot färdriktning.
Kanske elementärt men värt att nämnas.
 
Hur funkar den där kraft-turbinen?

Blåser man all "jetstråle" från motorn genom turbinen eller tar man in kylluft på något vis?

Turbinen borde bli ganska varm och hur gör man så inte värmen går in i växellådan (som ska väl sitta bakom turbinen)?
 
Mest luft in i motorn får du givetvis med en svag tratt.
Men inte vänd Med stora änden ut, utan med lilla änden ut och utstickande en pytte liten bit framför kåpan mot färdriktning.
Kanske elementärt men värt att nämnas.

Det måste bli någon sorts kompromiss eftersom den måste kunna få åt sig luft när det går sakta också, grovt räknat kommer den vilja ha en kubikmeter luft i sekunden på full patte (ca 1.2kg/s massflöde) så det blir nog till att göra luftkanalen så kort och så grov det bara går...

Hur funkar den där kraft-turbinen?

Blåser man all "jetstråle" från motorn genom turbinen eller tar man in kylluft på något vis?

Turbinen borde bli ganska varm och hur gör man så inte värmen går in i växellådan (som ska väl sitta bakom turbinen)?

Ingen kylluft där inte, det är jetstrålen som leds direkt in i kraftturbinen.

Det går inte undvika att värme från turbinhjulet leds in i växellådan genom drivaxeln, men i den mån det går kommer värmen ledas bort genom blödluft i lagerhuset till axeln och genom oljesprut på dreven i växellådan.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top