Gasturbinhoj = JETeskoj!

Vad ska ni ha den stora i sen då?:)

Kommer vi så långt att den stora motorn blir byggd lär den nog hamna i en spark. Måste ju visa grabbarna med hojmotorer på sparkarna vart skåpet ska stå.

Men än så länge ligger det bygget under kategorin "Våta Drömmar", jag har ju en hoj att bygga först.:tummenupp
 
Kommer vi så långt att den stora motorn blir byggd lär den nog hamna i en spark. Måste ju visa grabbarna med hojmotorer på sparkarna vart skåpet ska stå.

Men än så länge ligger det bygget under kategorin "Våta Drömmar", jag har ju en hoj att bygga först.:tummenupp

Kommer bli helt galet... Precis som alla era andra projekt:D

Ja, låter klokt att fokusera på en sak i taget. Vi vill ju se gasturbinen färdig!:tummenupp
 
Ehhm, det lokala sjukhuset, om ni lyckas skaka loss egna tuber?

Det finns industriell lustgas att köpa hos AGA på hyrtub, minns inte vad den heter men den är betydligt mycket billigare än läkemedelsklassad lustgas.

Ska börja luska lite i vad det kostar att hyra en heltub och vad en fyllning går på, kanske inte blir så blodigt dyrt ändå.
 
Hur gör man egentligen när man bygger en ramjigg, använder man gaffeln som en del i jiggen eller bygger man fästen för styrkrona och bakhjulsbult och fixerar dom direkt i jiggen?

Slår det sig mycket när man bygger i chromemoly eller är det ett relativt dött material? Beror såklart på i vilken ordning man helsvetsar osv men generellt.
 
Det finns folk som bara har använt lod när dom byggt sina ramar. Men en rejäl fixering av svingfäste, bakaxel och en ordentlig axel som fixeras och går igenom styrhuvet är nog att föredra.
 
Det finns folk som bara har använt lod när dom byggt sina ramar. Men en rejäl fixering av svingfäste, bakaxel och en ordentlig axel som fixeras och går igenom styrhuvet är nog att föredra.

Ok, ungefär som jag funderat på att bygga då. Kommer ha en 2.5 meter lång 35cm bred aluminiumbalk som jigg och använda såna hydraulrörsklämmor för att fixera de undre ramrören med. Sen kan svingfäste och styrhuvudsfäste bultas fast i balken.
 
Bulta en KRAFTIGoch LÅNG I balk i garagegolvet,gärna med lite underlägg så den kommer upp i höjd (bekvämare)

Se till att den ligger helt i våg

Svetsa eller bulta en grov stång till styrhuvet i den tilltänkta gaffelvinkeln

sen är det bara att använda vattenpass vid byget av ramen
 
Bulta en KRAFTIGoch LÅNG I balk i garagegolvet,gärna med lite underlägg så den kommer upp i höjd (bekvämare)

Se till att den ligger helt i våg

Svetsa eller bulta en grov stång till styrhuvet i den tilltänkta gaffelvinkeln

sen är det bara att använda vattenpass vid byget av ramen

Låter bra, jag har köpt en digital vinkelmätare så det kommer inte bli några problem att justera in gaffelvinkel och sånt.

Vinkelmätare.jpg
 
Igår hämtade jag ut det som ska bli förångningsrören i brännkammaren, 10mm SS2348 som borde hålla ett tag.

Helst hade jag skaffat tunnväggiga rör i SS2368 men jag hittade ingen som sålde sådana så dom här får lov att duga.

Förångningsrör-1.jpg
 
Här var det ju helt stendött, inte en uppdatering på år och dar!:mad:

Får väl slänga in lite kort på veckans EBK-bygge till tävlingssparken så ni inte tror att jag lagt ner skruvandet och gått med i Hem&Skola eller nåt...

EBK-2.jpg


EBK-3.jpg


EBK-5.jpg


EBK-7.jpg
 
aah, en kadett i garaget :tummenupp , då är det förlåtet att snickra på annat än hoj ibland !! :D:D
 
Gjorde också ett test att svetsa notchade chromemolyrör förra veckan, krävs lite mindre värme för att det ska bli rektut bra.

Svetsprov.jpg
 
Det blev ju sketa bra1
 
EBK:n menar ni? Kan meddela att den ser bättre ut på bild än i verkligheten, som tur är ska den gömmas bort inuti ett värmeskydd.

Prexis. Jaja, jag tyckte den såg proffsig ut i alla fall:)
 
Prexis. Jaja, jag tyckte den såg proffsig ut i alla fall:)

Den kommer fylla sin funktion, inget snack om saken.

Grejen är att det är pissesvårt att svetsa tunnplåt med smått varierande glipor (fusk vid konrullningen) och få fogarna att se bra ut, har man som jag nästan uteslutande svetsat 1mm-plåt det senaste året känns det som fusk när man får sätta klorna i lite tjockare gods. Hur enkelt som helst liksom!:)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top