Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag blev det produktion igen, så nu sitter ledskenorna på plats.

JU-01-226.jpg


Hade väl kunnat göra lite till ikväll om jag velat men det kändes bäst att ta mig en funderare på hur jag ska fortsätta innan jag stressar på och gör något ogenomtänkt idiotfel.

JU-01-229.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och nu var det helsvetsat, jag var lite orolig för att skiten skulle slå sig men det gick bra. Jag spände fast biten mot en tjock aluminiumklump för att dra ut värme ur metallen under svetsningen och det gjorde visst susen.

JU-01-2321.jpg


Efter lite masserande i svarven intog biten sina tänkta mått.

JU-01-234.jpg


Och här är biten "klar", en del jobb kvar med förångningsrör och fästpunkter för turbinhöljet men nu sitter bitarna ihop i alla fall.

JU-01-238.jpg
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Duktiga jävel !:yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fyfan, det är så vackert så man får tårna i ögonen:yoparty
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
säääkert så snurrar den om man blååser på den me luften:yoparty


Riktigt snyggt jobbat:tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hmm dum fråga, Rotationsriktningen??

På impellern så är jag med på resonemanget

Men det där ser tusan fel ut?:va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man ska inte dricka vatten, det var därför ölet uppfanns.

Bygget ser strålande ut, rena köpefinishen på grejorna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjusigt! Snygga oljerör också. Lite betpasta på svetsfogarna och bilderna kan tros komma från en fabrikstillverkad snurra ju! :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Man ska inte dricka vatten, det var därför ölet uppfanns.

Bygget ser strålande ut, rena köpefinishen på grejorna.

Tackar! Köpefinish vet jag väl inte, det är ganska grovhugget på de ställen som det inte krävs några toleranser. Duger åt en bonde, som man säger.:)

Tjusigt! Snygga oljerör också. Lite betpasta på svetsfogarna och bilderna kan tros komma från en fabrikstillverkad snurra ju! :)

Tack! Jo oljerörsdragningen blev jag nöjd med, de invändiga svetsfogarna på ledskenorna däremot är ingen fröjd för ögat men jag vågade inte ligga på med värme för länge pga risken att det skulle slå sig.

Förångningsrör i SS2348 är beställda och på väg, och en tjock stålring som ska bli höljet till turbinhjulet ska beställas.

Jag passade även på att göra lite svetsprov i chromemoly-rören nu när jag fått rätt tillsatsmaterial, notchade ett rör med hålsåg i fräsen och lade det i 90° mot ett annat. Knepet är att använda så lite ström som möjligt för att inte överhetta rören, då blir dom spröda och kan spricka lätt. Gick finfint, ska ta några kort på "svetsproven" när jag är ner nästa gång.:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tackar! Köpefinish vet jag väl inte, det är ganska grovhugget på de ställen som det inte krävs några toleranser. Duger åt en bonde, som man säger.:)

Tja, det är väl det som är huvudsaken, att inte överarbeta sådant som ändå inte är kritiskt utan bara bygga bra nog, även där det är kritiskt och kräver extrema toleranser...

För dom som bara följer den här tråden kan jag rekomendera att klicka på länken till Mobacken Racing och följa bloggen där det är betydligt fler bilder.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vet inte om den lagts upp förut (jag kanske till och med gjort det själv), men jag tyckte hur som helst att om du inte redan sett den så ska du göra det. Visserligen ingen turbinjet, men tänkte eftersom du pysslar med lite allt möjligt reakraftsrelaterat:D

[YOUTUBE-ID]KPxHXzd4iM0[/YOUTUBE-ID]

Nästa projekt kanske?:D

Anslut ett par vettiga högtalare och dra upp både volymen och basen, tändningen låter mäktigt:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tja, det är väl det som är huvudsaken, att inte överarbeta sådant som ändå inte är kritiskt utan bara bygga bra nog, även där det är kritiskt och kräver extrema toleranser...

För dom som bara följer den här tråden kan jag rekomendera att klicka på länken till Mobacken Racing och följa bloggen där det är betydligt fler bilder.

Så är det ju, speciellt om man inte har tillgång till cnc-maskiner för då går det ju få knullputs på allt man gör utan att klämma fram en enda svettdroppe vid rundmatningsbordet...

Det stämmer bra det, jag vägrar att kopiera inläggen på bloggen rätt av och klistra in här så det blir ofta mer skrivet där.

(den miljonte besökaren vinner en påse svarvspån signerad av mig, så klicka på bara! Moahahaha!)

Nästa projekt kanske?:D

Du vet inte hur rätt du har ibland du.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Det ska bli lite av en joined effort med resten av teamet, så förmodligen sätter vi igång att bygga en liten 500N experimentmotor till våren. Vi siktar på en regenerativt kyld bipropellant N2O/etanol-motor, när vi hittat en fungerande design på spridare, dysa och bränslesystem ska en större byggas på ca 2500N.

Nån som vill gå in som sponsor på lustgasen?:brynad
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det ska bli lite av en joined effort med resten av teamet, så förmodligen sätter vi igång att bygga en liten 500N experimentmotor till våren. Vi siktar på en regenerativt kyld bipropellant N2O/etanol-motor, när vi hittat en fungerande design på spridare, dysa och bränslesystem ska en större byggas på ca 2500N.

Nån som vill gå in som sponsor på lustgasen?:brynad

Det er for vildt!:D

Vad ska ni ha den stora i sen då?:)

Inte jag!:notme Men ni bara måste testa att dra i er lite, det är roligt:D
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top