Gasturbinhoj = JETeskoj!

Det finns ju alltid is att åka på, där verkar regelverket vara mins sagt generöst, jag har hört talas om galningar med sparkstöttingar som drivs med allehanda dödsfällor.
 
Det finns ju alltid is att åka på, där verkar regelverket vara mins sagt generöst, jag har hört talas om galningar med sparkstöttingar som drivs med allehanda dödsfällor.

Det är ju alltid en utväg, men ska jag bygga en hoj runt motorn vill jag inte bygga fast mig för en tävling per år som lika gärna kan regna bort eller ställas in pga kyla.

Undrar hur en stel ram beter sig på en guppig sjöis? Ett alternativ är ju att bygga hojen runt en uppsättning gatfälgar, typ 08:ans R1-fälgar (schnygga!) så det går välja däcksort efter den typ av tävling jag tänkt ställa upp på.

(Nu går jag händelserna långt i förväg i och för sig, kanske bäst att få liv i motorn innan jag anmäler mig till Bonneville...:D:D)
 
Det finns ju alltid is att åka på, där verkar regelverket vara mins sagt generöst, jag har hört talas om galningar med sparkstöttingar som drivs med allehanda dödsfällor.

Precis så som vi har hemma hos oss ;) hehe
[YOUTUBE-ID]euM3Ticnz6c[/YOUTUBE-ID]
 
Tänk om man ändå hade en saltöken i närheten...

Men egentligen är ju inte salt något bra underlag för snabbåka.
Skulle vara kul om det blev någon speed weekend på asfalt.

Jag hoppade över en dag på träningslägret i Revinge för att åka till Halmstad och titta när det skulle ha varit.
Inställt pga försäkringsbolaget.
Vägrade låta försäkringen gälla byggnaderna om man körde markfordon på landningsbanan.
Men komersiellt flyg, sportflyg och fallskärmshoppare gick bra.
Man blir ju förbannad.
 
Jag hoppade över en dag på träningslägret i Revinge för att åka till Halmstad och titta när det skulle ha varit.
Inställt pga försäkringsbolaget.
Vägrade låta försäkringen gälla byggnaderna om man körde markfordon på landningsbanan.
Men komersiellt flyg, sportflyg och fallskärmshoppare gick bra.
Man blir ju förbannad.



Tell me about it, liksom. Jag hade byggt ihop min gamla jetcart och hade allt klart för att åka ner och tävla när bomben släpptes, skapligt sur man blev då...:mad:

[YOUTUBE-ID]uRBctuBWPYg[/YOUTUBE-ID]
 
e 20 kg bra ? :va har ingen koll :hihi

Bra och bra, det är vad som går få ut ur en sån turbo som sitter på.

Den gasturbin jag håller på med nu kommer utan EBK ge nästan tre gånger så mycket dragkraft som jetcarten, men då är det ju en betydligt större rotor i den också.:)
 
Last edited:
I går kväll blev det fyra timmars vevande för att grovfräsa insidan av diffusorlocket, radiefräsen för trä funkar finfint så det borde gå få till en väldigt fin passform på denna biten.

JU-01-159.jpg


Tanken är att diffusorplattan ska sitta inuti urgröpningen jag gör nu, den biten i mitten som är obearbetad ska bort så småningom så det blir ett hål där kompressorhjulet ryms.

JU-01-160.jpg


Den biten vi gjöt upp senast ska svarvas till så den följer profilen på kompressorhjulet och sitta fastbultad i diffusorlocket, det låter som tårta på tårta men måste göras så eftersom bränslerör, oljerör och mätsonder som går in i motorn kommer att gå genom diffusorlocket så det vill jag inte behöva ta loss när kompressorhjulet ska plockas bort vid motordemontering.

JU-01-162.jpg


Här fräses det radie inuti locket.

JU-01-163.jpg


Verkar ju funka med radiefräsen, ett par kvällars jobb till och jag kan provmontera diffusorplattan i locket.
 
Inställt pga försäkringsbolaget.
Vägrade låta försäkringen gälla byggnaderna om man körde markfordon på landningsbanan.
Men komersiellt flyg, sportflyg och fallskärmshoppare gick bra.
Man blir ju förbannad.

Tell me about it, liksom. Jag hade byggt ihop min gamla jetcart och hade allt klart för att åka ner och tävla när bomben släpptes, skapligt sur man blev då...:mad:
Hade det inte fungerat genom att sätta små vingar på gokarten och hävdat att det var ett jetflygplan...?
:tungan
 
kom på du har exakt likadan fräs som min morbror, fast den ska förvaras,
rent helvet att få in i en container! :)
 
Du är ju helt störd som handjagar/vevar alltsammans.
Hur i helvete får du det jämt och fint?!
Tänker på den yttre "ringen" tex, är det inte lätt hänt att man går för långt och godset då blir för smalt t,ex?

Kungligt är det iaf det du gör.
 
Du är ju helt störd som handjagar/vevar alltsammans.
Hur i helvete får du det jämt och fint?!
Tänker på den yttre "ringen" tex, är det inte lätt hänt att man går för långt och godset då blir för smalt t,ex?

Kungligt är det iaf det du gör.

Ingen risk att nåt blir fel, jag har tumstock serru.:D

Tackar!
 
Äh det är ju busenkelt, han har ju rundmatningsbord :D

Handvevat är underskattat, och håller mycket lägre puls än dom automatiska cnc fanskapen som får för sig att göra alla möjliga tokigheter i alldeles för hög fart :hihi
 
Igår blev det ännu en sen kväll i verkstaden, jag tog bort det sista av materialet i mitten av locket och fräste av de sista tiondelarna på radien tills diffusorplattan ramlade på plats.

JU-01-164.jpg


Koncentratiooooooon...

JU-01-165.jpg


Och där trillade diffusorn ner!

JU-01-168.jpg


Och de två radierna verkar följa varandra ganska så bra också. Mischjon akomlisjt, liksom.

JU-01-169.jpg
 
Världens dyraste askkopp hehe

Nä det ser riktigt bra ut , Önskar jag hadde din energi

Jag till och med köpte ett rundmatningsbord i våras å tänkte jag skulle börja med funnybiken men va faan


Peter
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top