Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jag ska se om jag kan hitta dem så kan jag skicka dig några turbinblad och kanske några kompressorblad också. Kanske får det bli byteshandel; du har ju fräs och fräskunskaper... :tungan Eller så kostar det gratis. Välj du.

Klart vi gör en byteshandel isåfall, synd bara att vi bor så långt ifrån varandra.

Kanske bäst jag understryker att jag är vedbodsfräsare ut i fingerspetsarna så några cylinderhoningar eller vevstaksfräsningar ala Elffors tar jag inte på mig...:D
 
Jag har ströläst lite på landracing.com´s forum och tydligen så behövs det 180-200hk för att nå 180mph med en standardhoj.

Jag borde alltså inte vara helt ute och cykla då om jag sätter ett mål på 200mph i ett lågt och smalt chassi byggt för fartåkning med en motor som efter flera års testande med ett antal härdsmältor och ombyggnationer förhoppningsvis levererar strax under 200hk.:)

Jag hoppas ni begriper att det här svamlet om Bonneville ligger lååååångt fram i tiden och kanske inte ens blir av, men förhoppningsvis kommer jag få igång min motor någon gång och ägna åren därefter till att förbättra den och till slut kanske man står där och spikar trälådan som hojen ska skeppas över till staterna i.:tummenupp
 
Jag har ströläst lite på landracing.com´s forum och tydligen så behövs det 180-200hk för att nå 180mph med en standardhoj.

Jag borde alltså inte vara helt ute och cykla då om jag sätter ett mål på 200mph i ett lågt och smalt chassi byggt för fartåkning med en motor som efter flera års testande med ett antal härdsmältor och ombyggnationer förhoppningsvis levererar strax under 200hk.:)

Jag hoppas ni begriper att det här svamlet om Bonneville ligger lååååångt fram i tiden och kanske inte ens blir av, men förhoppningsvis kommer jag få igång min motor någon gång och ägna åren därefter till att förbättra den och till slut kanske man står där och spikar trälådan som hojen ska skeppas över till staterna i.:tummenupp

Det är fan rätta takterna det! Burt Munro kom inte till Bonneville i ett nafs precis, men dit kom han och en film gjorde man dessutom till hans ära (citronträd och motorolja).

-Hehe, inser just att vi har en Svensk motsvarighet till Burt Munro här i sverige just nu, han håller just på och bygger en gasturbin och skriver om det här på sporthoj.com....du kanske skulle bygga in motorn i ett gammalt Indianchassie?
 
Last edited:
Klart vi gör en byteshandel isåfall, synd bara att vi bor så långt ifrån varandra.

Kanske bäst jag understryker att jag är vedbodsfräsare ut i fingerspetsarna så några cylinderhoningar eller vevstaksfräsningar ala Elffors tar jag inte på mig...:D

Gött :tummenupp Vi får nog höras framöver om det. Vedbofräsare eller inte, snyggt blir det iallafall :tummenupp Och skulle det bli lite snett så vafan, jag kör ju gammelgixxer så det sliter till sig till slut.
 
Det är fan rätta takterna det! Burt Munro kom inte till Bonneville i ett nafs precis, men dit kom han och en film gjorde man dessutom till hans ära (citronträd och motorolja).

-Hehe, inser just att vi har en Svensk motsvarighet till Burt Munro här i sverige just nu, han håller just på och bygger en gasturbin och skriver om det här på sporthoj.com....du kanske skulle bygga in motorn i ett gammalt Indianchassie?

....och döpa det till Eulalia III.
 
....och döpa det till Eulalia III.

Eller Plåt-Anna. :)

Vi snackade ju om olika rostfria kvaliteter igår på telefon, vad tror du om att bygga i svartstål och keramcoata skiten när den är färdigbyggd?

Det borde ju hålla för 800°C utan bekymmer, speciellt när det inte blir några vibrationer eller annan mekanisk stress.
 
Eller Plåt-Anna. :)

Vi snackade ju om olika rostfria kvaliteter igår på telefon, vad tror du om att bygga i svartstål och keramcoata skiten när den är färdigbyggd?

Det borde ju hålla för 800°C utan bekymmer, speciellt när det inte blir några vibrationer eller annan mekanisk stress.

Ingen aning. Det kanske är jyrg's bord.
Annars brukar ju förre ägaren av trollhättans metallsprutning vara med i fredagsbastun. Han kan nog den biten. ska efterforska lite
 
Eller Plåt-Anna. :)

Vi snackade ju om olika rostfria kvaliteter igår på telefon, vad tror du om att bygga i svartstål och keramcoata skiten när den är färdigbyggd?

Det borde ju hålla för 800°C utan bekymmer, speciellt när det inte blir några vibrationer eller annan mekanisk stress.


Tror jag kommer funka bra, du isolerar ju röret från värmen så istället för att värma upp metallen så flyger det ut därbak istället.

Turbogrenrör gör man ju så på för att dels sänka tempen i motorutrymmet samt få ökad gashastighet till turbon :tummenupp

Snappat från Knasig pärfårmance:tummenupp
--------
Värmespärrande coating som skyddar genom att spärra värmen från att gå igenom godset. Denna typ av coating är mest använd på grenrör, downpipes och turbinhus för att hålla värmen inne i röret, vilket medför högre gashastighet samt att skydda omgivande detaljer i motorrummet. Andra typer av värmespärrande coatingar används internt i motorn på t.ex. kolvtopp, ventiler samt i förbränningsrum för att minska risken för spikningar. De flesta värmespärrande, eller TBC(Thermal Barrier Coating) coatingar, tål över 700 grader och i vissa fall som t.ex. på avgasdelar på turbobilar används en coating som tål över 1000 grader konstant.

Värmeavledande coating
används på ställen där man vill ha en bättre kylning av godset. Vanliga applikationer är bromsok, kylare, oljetråg etc. Denna är halvmatt svart och ger ett hållbart skydd både mot oxidation och olika kemiska vätskor, den påverkas t.ex. inte alls av bromsvätskespill.
 
...text om coating...

Tack för infon! Det låter ju riktigt lovande det här, har du någon aning om vad det kan kosta? Ser man till ytan är det väl ungefär som ett avgashus till en turbo.

Man kanske till och med kan coata turbinhjulet med den däringa 1000°C coatingen och plåga ur motorn ännu mer pulver?:kär
 
Tack för infon! Det låter ju riktigt lovande det här, har du någon aning om vad det kan kosta? Ser man till ytan är det väl ungefär som ett avgashus till en turbo.

Man kanske till och med kan coata turbinhjulet med den däringa 1000°C coatingen och plåga ur motorn ännu mer pulver?:kär

Har aldrig gjort det själv, men jag har för mig att det är klart överkomligt faktiskt.

Ska kolla lite
 
Igår kväll hade jag frästillverkning i verkstaden, jag skulle ge mig på att fräsa ut radien i den bit som ska täcka kompressorhjulet. Med hjälp av passare och lyckoamuletter mätte jag fram radien på kompressorhjulet och snajdade ihop en specialfräs för ändamålet.

JU-01-194.jpg


Sen gav jag mig på att fräsa lite, en spännande manöver för som alltid annars så skulle minsta misstag betyda en jävla massa jobb ner i skrotlådan.

JU-01-195.jpg


JU-01-196.jpg


JU-01-197.jpg


Det krävdes lite handpåläggning innan biten passade 100% över hela radien och det gjordes i svarven med hjälp av en hobbyslip. Biten målades med tusch och kompressorhjulet gnuggades försiktigt för att se vart det tog i.

JU-01-198.jpg


Och se så tjusigt det blev!

JU-01-199.jpg


JU-01-200.jpg


Här sitter biten fastsatt i diffusorlocket.

JU-01-202.jpg
 
Igår kväll hade jag frästillverkning i verkstaden, jag skulle ge mig på att fräsa ut radien i den bit som ska täcka kompressorhjulet. Med hjälp av passare och lyckoamuletter mätte jag fram radien på kompressorhjulet och snajdade ihop en specialfräs för ändamålet.

JU-01-194.jpg


Sen gav jag mig på att fräsa lite, en spännande manöver för som alltid annars så skulle minsta misstag betyda en jävla massa jobb ner i skrotlådan.

JU-01-195.jpg


JU-01-196.jpg


JU-01-197.jpg


Det krävdes lite handpåläggning innan biten passade 100% över hela radien och det gjordes i svarven med hjälp av en hobbyslip. Biten målades med tusch och kompressorhjulet gnuggades försiktigt för att se vart det tog i.

JU-01-198.jpg


Och se så tjusigt det blev!

JU-01-199.jpg


JU-01-200.jpg


Här sitter biten fastsatt i diffusorlocket.

JU-01-202.jpg

AHHah!! Lycko amulett verkar vara the shit!
Nu blev jag faktiskt imponerad på riktigt.
Måhända att du bara använder royal enfieldskt 50-tals alu, eller metallisk trolldeg. Resultatet överträffar ändå mina vildaste förväntningar:yoparty
 
Du är ju en riktig talang på detta med fräsning, jag tror inte att någon som jobbar med skärande bearbetning skulle provat att köra dom bitarna i manuella maskiner. Riktigt jävla impad av din orädsla att prova om det funkar på DITT sätt.:Bugar

Själv tycker man ju att det är jobbigt att borra 4 hål i en manuellfräs när det finns styrda maskiner.:Bugar:Bugar:Bugar
 
Tack för skrytet, gubbs!:tummenupp

Anledningen till att det körs manuellt är väl mest för att det är så jäkla skoj att stå och veva och se biten växa fram ur en aluminiumklump, sen skulle man ju aldrig våga borra ett hål ens i en tjusig cnc-fräst bit som kostat fläsk och lite till att få gjord.:D

Vilken träskalle som helst skulle för övrigt kunna göra nåt sånt här, jag har varken talang eller utbildning men lyckas ju hanka mig fram ändå på något vis.
 
Kyler du Alujumdumen när du fräser?

T-sprit ska du ha iaf om du inte visste det =)

För jag antar att du inte har Kylvätska A liggandes =P
 
Jodå, har en blomspruta med rödsprit som jag pytsar på med när det behövs, men just för den radiefräsningen matade jag såpass försiktigt att jag kunde köra utan.

Kyler du Alujumdumen när du fräser?

T-sprit ska du ha iaf om du inte visste det =)

För jag antar att du inte har Kylvätska A liggandes =P
 
Jodå, har en blomspruta med rödsprit som jag pytsar på med när det behövs, men just för den radiefräsningen matade jag såpass försiktigt att jag kunde köra utan.


Jag tycker de där med spriten är överskattat

Vist om man kan mata på hela tiden men jag föredrar olja

Gärna motul i brist på olja duger 5;56

degar mycket mindre
 
Blev ju kanonfint det där! Maskinporr på hög nivå! :)
 
Jodå, har en blomspruta med rödsprit som jag pytsar på med när det behövs, men just för den radiefräsningen matade jag såpass försiktigt att jag kunde köra utan.

Kanske inte rätt verktyg att mata full rulle med :D

Fyfan vilka bitar du får fram, egentillverkade fräsar och grejjer :yoparty

Sitter ju som ett smäck tillsammans med alla dom andra bitarna :yoparty
 
Jag tycker de där med spriten är överskattat

Vist om man kan mata på hela tiden men jag föredrar olja

Gärna motul i brist på olja duger 5;56

degar mycket mindre

Exakt, är biten varm dunstar ju spriten på en gång.

Motorolja däremot tycker jag gör att spånorna smetar fast i fräsen och följer med runt och smetas ut mot den nyfrästa ytan, man kanske gör fel men så blir det för mig i alla fall.

Blev ju kanonfint det där! Maskinporr på hög nivå! :)

Kanske inte rätt verktyg att mata full rulle med :D

Fyfan vilka bitar du får fram, egentillverkade fräsar och grejjer :yoparty

Sitter ju som ett smäck tillsammans med alla dom andra bitarna :yoparty

Jag bugar, bockar och solar mig i berömmet!:)
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top