Gasturbinhoj = JETeskoj!

...Fast själva gasturbinen han använder är köpegods av märket AMT efter färgen att döma, så det enda jag gissar att han gjort själv är kraftturbinen.

Tack tack snälla farbror!:)

Jajaaa, du ääär coolare än han :D

Ska du hårdlöda fast ledskenorna?

Tack för fräsningslektionen, solklart nu! :D
 
Jajaaa, du ääär coolare än han :D

Ska du hårdlöda fast ledskenorna?

Tack för fräsningslektionen, solklart nu! :D

Äsch då... :sträckerpåhängslena

Dom ska tigsvetsas fast på baksidan av NGV-plattan, vet inte om jag törs helsömma då risken finns att plattan slår sig utan det kan bli så dom fästs längst ut mot kanten och sen får dom expandera fritt under drift.
 
Äsch då... :sträckerpåhängslena

Dom ska tigsvetsas fast på baksidan av NGV-plattan, vet inte om jag törs helsömma då risken finns att plattan slår sig utan det kan bli så dom fästs längst ut mot kanten och sen får dom expandera fritt under drift.

Ser fint ut som vanligt. Tänk på att tig:a 180g från där du tigade sist för att värma plattan så jämnt som möjligt, men det kanske säjer sig självt... förvärma på spisplatta är nog inte dumt heller.
 
Ser fint ut som vanligt. Tänk på att tig:a 180g från där du tigade sist för att värma plattan så jämnt som möjligt, men det kanske säjer sig självt... förvärma på spisplatta är nog inte dumt heller.

Fördelen är att jag har en såpass tjock platta i svartstål, hade det varit en tunn 5mm rostfri plåt skulle det vara omöjligt att få den att behålla formen efter svetsning.
 
Hur noga är det? är ett par tiondels skevhet ok eller en halv eller ett par mm.
 
Jag fräste NGV-plattan för ett par timmar sedan, det blev inte så tokigt faktiskt.

Fan!!!.... Jag har bara gåt in emellanåt i denna seriöst APCOOLA tråd, så jag har inte följt hela historien...
men har du en ritning? Eller tillverkar du lite på känn bara? Jag stod på Volvo Flygmotor för 30 år sedan och slipade jetmotordelar och detta ser ju lika seriöst ut! Grymt imponerad!:tummenupp
 
Jag har gjort några översiktsritningar men det mesta har jag i huvudet, alla viktiga lagerspel och frigångarna för kompressorhjul och turbinhjul är direkt tagna från Garrett men resten har jag räknat ihop själv.

Kul att du gillar bygget, tyvärr orkar jag inte skriva lika mycket text till bilderna här som jag gör på hemsidan men jag hoppas det duger ändå. Är det några oklarheter så är det bara att fråga.:)
 
Skojar du, surströmming (Oskars så klart) är bland det godaste som finns och den enda maträtt jag riktigt kan längta efter. Tänk dig en tunnbrödsklämma med hackad rödlök, skivad kokt mandelpotatis, en klick gräddfil och två surströmmingsfiléer delade i småbitar. Fy faaan så gott det är!:Bugar

Hehe, nej, jag skojar inte :D Skulle kanske ta och prova det där då :gnissla
 
Hehe, nej, jag skojar inte :D Skulle kanske ta och prova det där då :gnissla

NEEEEEEJ!!!!
Gör det inte!
Det var så illa att jag blev magsjuk redan dan innan jag åt det. Och inte ens rent brännvin kunde bota mig.
En längre vistelse i Leif "lokets" rostigaste Y-frontare skulle inte ens ha förbrett mig mentalt på odören!
 
NEEEEEEJ!!!!
Gör det inte!
Det var så illa att jag blev magsjuk redan dan innan jag åt det. Och inte ens rent brännvin kunde bota mig.
En längre vistelse i Leif "lokets" rostigaste Y-frontare skulle inte ens ha förbrett mig mentalt på odören!

Hehe :D Låter ju gott. Eller inte... Vetefan hur jag ska göra. Skulle kanske starta en poll på det :D

Förresten, herr Johansson, blir det ett raktframchassi eller svängechassi eller någonstans mittemellan? Vad kan du få för hjulbas på ett hojbygge med denna motorn?
 
Det blir ett svängbart raktframchassi.:)

Chassit får nog ganska mycket rake och ingen bakfjädring så det blir inte någon hoj att snirkla sig runt gocartbanor med direkt, men att ta en sväng på gatan för att prova ut bitarna blir nog inga problem.

Hjulbas vete fan, jag får klura lite där. Helst inte längre än nödvändigt men då hojen är tänkt bli ganska så låg behövs rätt lång hjulbas för att jag ska få plats.

Förresten, herr Johansson, blir det ett raktframchassi eller svängechassi eller någonstans mittemellan? Vad kan du få för hjulbas på ett hojbygge med denna motorn?
 
Det blir ett svängbart raktframchassi.:)

Chassit får nog ganska mycket rake och ingen bakfjädring så det blir inte någon hoj att snirkla sig runt gocartbanor med direkt, men att ta en sväng på gatan för att prova ut bitarna blir nog inga problem.

Hjulbas vete fan, jag får klura lite där. Helst inte längre än nödvändigt men då hojen är tänkt bli ganska så låg behövs rätt lång hjulbas för att jag ska få plats.

Låter som en bra kompromiss med svängbart raktframchassi. Ingen bakfjädring? Platsbrist eller annat?
 
Låter som en bra kompromiss med svängbart raktframchassi. Ingen bakfjädring? Platsbrist eller annat?

Dels behöver jag utrymmet för torrsump och bränslesystem, sen vet jag inte om det behövs fjädring bak heller om banorna är hyfsat släta.

Det blir ju rätt mycket mer jobb att bygga med sving eftersom svinginfästningen och motordrevsaxeln måste linjera, plats måste göras för bakdämparen osv, så klarar jag mig utan så är jag nöjd.
 
Dels behöver jag utrymmet för torrsump och bränslesystem, sen vet jag inte om det behövs fjädring bak heller om banorna är hyfsat släta.

Det blir ju rätt mycket mer jobb att bygga med sving eftersom svinginfästningen och motordrevsaxeln måste linjera, plats måste göras för bakdämparen osv, så klarar jag mig utan så är jag nöjd.

Ahaaa, du tänker så... Ja, det medför ju ganska mycket extrajobb och ska du inte köra motocross med den så funkar det säkert :tummenupp

En liten undran, hur är resten av drivlinan tänkt att se ut? Jag är novis på turbinmotordrift på hojar :D Gärna en lite skiss om du vill så jag förstår... att motorn ska blåsa på en annan fläkt har jag fått för mig. Blir det ungefär som avgashuset på en turbo och stället för kompressor i andra änden på axeln så blir det någon typ av växellåda med herrejössesutväxling? Eller tror jag fel?
 
Precis så, själva jetstrålen från grundmotorn blåser på ett hembyggt turbinhjul som sitter kopplad till en 3:1 växellåda via en axel. På utgående axel från växellådan sitter framdrevet.

Ahaaa, du tänker så... Ja, det medför ju ganska mycket extrajobb och ska du inte köra motocross med den så funkar det säkert :tummenupp

En liten undran, hur är resten av drivlinan tänkt att se ut? Jag är novis på turbinmotordrift på hojar :D Gärna en lite skiss om du vill så jag förstår... att motorn ska blåsa på en annan fläkt har jag fått för mig. Blir det ungefär som avgashuset på en turbo och stället för kompressor i andra änden på axeln så blir det någon typ av växellåda med herrejössesutväxling? Eller tror jag fel?
 
Precis så, själva jetstrålen från grundmotorn blåser på ett hembyggt turbinhjul som sitter kopplad till en 3:1 växellåda via en axel. På utgående axel från växellådan sitter framdrevet.

Skall den bli växellös förövrigt? Inte ens 2 växlad? Eller missuppfattar jag dig?
 
Skall den bli växellös förövrigt? Inte ens 2 växlad? Eller missuppfattar jag dig?

Stämmer fint, det blir inga växlar överhuvudtaget utan kraftturbinens maxvarv och utväxling styr hur fort det går köra.

Detta fungerar tack vare att vridmomentet på kraftturbinen är på topp redan vid stillastående, så man kan ta ut rejält med effekt genom hela varvtalsregistret. (på kraftturbinen alltså, grundmotorn går på maxvarv hela tiden)

Någon sorts variatordrift där kraftturbinen kan hållas konstant på maxvarv vore kanske bäst, men det blir bara mer saker som kan krångla plus att det blir större förluster i drivlinan.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top