Gasturbinhoj = JETeskoj!

jupp jupp. Känns konstigt det där med att ha bra vridmoment genom hela registret. Brukar vara det på elmotorer med men ändå kan man i vissa fall tjäna på att ha olika utväxlingar. Däremot ökar man ju krånglihetsfaktorn tusenfalt så det är väl kanske inte den enden man börjar med oavsett vad man kommer fram till... I PRAKTIKEN är väl bäst att tillägga.


Stämmer fint, det blir inga växlar överhuvudtaget utan kraftturbinens maxvarv och utväxling styr hur fort det går köra.

Detta fungerar tack vare att vridmomentet på kraftturbinen är på topp redan vid stillastående, så man kan ta ut rejält med effekt genom hela varvtalsregistret. (på kraftturbinen alltså, grundmotorn går på maxvarv hela tiden)

Någon sorts variatordrift där kraftturbinen kan hållas konstant på maxvarv vore kanske bäst, men det blir bara mer saker som kan krångla plus att det blir större förluster i drivlinan.
 
Det kommer bli nog mycket att hålla ordning på utan att ha massa växlar, och för varje extra bit i drivlinan ökar risken att något går sönder och får kraftturbinen att övervarva/sprängas i molekyler.

jupp jupp. Känns konstigt det där med att ha bra vridmoment genom hela registret. Brukar vara det på elmotorer med men ändå kan man i vissa fall tjäna på att ha olika utväxlingar. Däremot ökar man ju krånglihetsfaktorn tusenfalt så det är väl kanske inte den enden man börjar med oavsett vad man kommer fram till... I PRAKTIKEN är väl bäst att tillägga.
 
Det kommer bli nog mycket att hålla ordning på utan att ha massa växlar, och för varje extra bit i drivlinan ökar risken att något går sönder och får kraftturbinen att övervarva/sprängas i molekyler.

Jopp jopp! Du får väl se när prylarna är "klara" om vad som ebhövs för att vidareutveckla. färdig, det blir man aldrig.
 
När jag blir klar ska jag boka in en bänkning hos Anderssonturbo, det ska bli intressant att se hur en bromskurva ser ut för en gasturbin.:)

Jopp jopp! Du får väl se när prylarna är "klara" om vad som ebhövs för att vidareutveckla. färdig, det blir man aldrig.
 
Jag fick för övrigt en liten bok idag med posten.:)

SCTA-bok.jpg
 
Det verkar som att jag har en klass ändå, APS-Ω. Det betyder *Special Construction Partial Streamlining* med motorklassen *Steam, Turbine or Electric*.:tummenupp

Det roligaste i kråksången är att det bara finns ett enda noterat fartrekord i klassen, och det är Riches Nelson som kört 176.434MPH på en elhoj. Det borde inte vara omöjligt att klå tycker jag, 283.2km/h är ju inte direkt fort.

Går det inte att få in hojjen i det reglementet, så tror jag att "Big Ugly Bastard" har andra regler.
http://www.speedtrialsbybub.com/2010_event/index-2010.html
Liksom australiensarna.
Vilka regler engelsmännen kör efter vet jag inte.
Förmodligen egna.
 
Det verkar som att jag har en klass ändå, APS-Ω. Det betyder *Special Construction Partial Streamlining* med motorklassen *Steam, Turbine or Electric*.:tummenupp

Det roligaste i kråksången är att det bara finns ett enda noterat fartrekord i klassen, och det är Riches Nelson som kört 176.434MPH på en elhoj. Det borde inte vara omöjligt att klå tycker jag, 283.2km/h är ju inte direkt fort.

283,2 km/h är inte direkt fort.
På asfalt.
På salt är det idiotfort.
Underlaget påstås vara som en dålig grusväg.
Men halare.

Men å andra sidan så tror jag inte att du kommer få högre fart än knappt tresiffrigt.
Imponerad ändå.

Vilken hastighet räknar du med att turbinen skall snurra med?
Hur skall du kyla grejorna?
 
Jasså, är det sån skillnad på rullmotståndet i salt jämfört med asfalt? Jag har hört att det är sämre men jag visste inte att det skulle vara sån skillnad.

Med tanke på att rekordet för 50cc motorcyklar ligger på 131.5mph så borde det väl vara hyfsat lättrullat ändå?

Maxvarvet på primärrotorn ligger på 66.000rpm och kraftturbinen ungefär hälften, 30.000rpm. Utgående drivaxel från växellådan kommer ha ett maxvarv på runt 10.000rpm vilket är ungefär samma som med en radfyra.

En stadig oljekylare ska hålla oljetempen i schack och motorn kommer köras med metanol/vatteninsprutning i kompressorinloppet för att kompensera den höga lufttemperaturen, så med hjälp av detta borde jag kunna plocka ut mer effekt än utan metanolinsprutning. Kanske 170-180hk på hjulet när allt är injusterat rätt.

283,2 km/h är inte direkt fort.
På asfalt.
På salt är det idiotfort.
Underlaget påstås vara som en dålig grusväg.
Men halare.

Men å andra sidan så tror jag inte att du kommer få högre fart än knappt tresiffrigt.
Imponerad ändå.

Vilken hastighet räknar du med att turbinen skall snurra med?
Hur skall du kyla grejorna?
 
Precis så, själva jetstrålen från grundmotorn blåser på ett hembyggt turbinhjul som sitter kopplad till en 3:1 växellåda via en axel. På utgående axel från växellådan sitter framdrevet.

Då trodde jag ju rätt. Det händer inte ofta :D

Hembyggt turbinhjul? Tufft! Samma utformning som ett turbinhjul till en turbo? Varför inte ta ett färdigt hjul?
Och lådan bygger du själv antar jag? Har du byggt en sån här motor så bygger du väl en växellåda i sömnen.
 
Då trodde jag ju rätt. Det händer inte ofta :D

Hembyggt turbinhjul? Tufft! Samma utformning som ett turbinhjul till en turbo? Varför inte ta ett färdigt hjul?
Och lådan bygger du själv antar jag? Har du byggt en sån här motor så bygger du väl en växellåda i sömnen.

Men han skriver ju längre upp på sidan att han inte ska ha nån växellåda :)

Eller menar du endast 3:1 utväxlingen?
 
Grejen är att det måste vara en axialturbin, det finns inga radialturbinhjul på marknaden som flödar tillräckligt för att fungera som kraftturbin till det här bygget.

Med lite tur kan jag få tag i ett turbinhjul från en Allison C20, det tål högre varv än ett hemmabyggt och ger därigenom mer effekt.

Då trodde jag ju rätt. Det händer inte ofta :D

Hembyggt turbinhjul? Tufft! Samma utformning som ett turbinhjul till en turbo? Varför inte ta ett färdigt hjul?
Och lådan bygger du själv antar jag? Har du byggt en sån här motor så bygger du väl en växellåda i sömnen.
 
Men han skriver ju längre upp på sidan att han inte ska ha nån växellåda :)

Eller menar du endast 3:1 utväxlingen?

Hehe, ja, jag menade den där utväxlingen. En växellåda med en växel :-) Som en epa med halva lådan trasig. Eller om det nu var a-traktor. Jaja.

Grejen är att det måste vara en axialturbin, det finns inga radialturbinhjul på marknaden som flödar tillräckligt för att fungera som kraftturbin till det här bygget.

Med lite tur kan jag få tag i ett turbinhjul från en Allison C20, det tål högre varv än ett hemmabyggt och ger därigenom mer effekt.

Ahaaa, på så sätt. Kan tänka mig att det blir ganska mycket gaser från en sån där. Någonstans har jag en påse turbinblad till en RM9 som sitter i SK60. Kan se om jag hittar dem. Den motorn varvar 33000 så de håller nog. Utloppskonan agerar blomkruka nu :-) Likaså kåpan över startmotorn.
 
Last edited:
Ahaaa, på så sätt. Kan tänka mig att det blir ganska mycket gaser från en sån där. Någonstans har jag en påse turbinblad till en RM9 som sitter i SK60. Kan se om jag hittar dem. Den motorn varvar 33000 så de håller nog. Utloppskonan agerar blomkruka nu :-) Likaså kåpan över startmotorn.

Kul att ha lite gasturbindelar hemmavid, jag köper gärna av dig ett blad att ha som prydnad i bokhyllan men jag kommer inte kunna använda såna blad till ett kraftturbinsbygge på grund av bladinfästningen.

En vän i Australien har som sagt antytt att han kanske kan fixa en axialturbin åt mig komplett med axel och allt, går inte det bygger jag en från en platta Inconel eller ett lämligt rostfritt stål.

Har inte skrivit i tråden förut men tycker det här projektet är helt grymt!

Tack för det, hoppas jag inte ger dig nån anledning att ändra åsikt framöver.:)
 
Kul att ha lite gasturbindelar hemmavid, jag köper gärna av dig ett blad att ha som prydnad i bokhyllan men jag kommer inte kunna använda såna blad till ett kraftturbinsbygge på grund av bladinfästningen.

En vän i Australien har som sagt antytt att han kanske kan fixa en axialturbin åt mig komplett med axel och allt, går inte det bygger jag en från en platta Inconel eller ett lämligt rostfritt stål.

Jag ska se om jag kan hitta dem så kan jag skicka dig några turbinblad och kanske några kompressorblad också. Kanske får det bli byteshandel; du har ju fräs och fräskunskaper... :tungan Eller så kostar det gratis. Välj du.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top