Gasturbinhoj = JETeskoj!

Trattformade inlopp för att fånga fartvind är Helt fel

Tyvärr många som missar på det

Tratt vill suga luft från sidan i en lugn miljö

Prexis, ett fartvindsinsug ska snarare vara avsmalnande framåt så divergeringen efter inloppet "suger" in luften. En tratt ger motsatt verkan så det blir typ en luftpropp i insuget. Svårt att förklara då jag inte begriper det själv fullt ut.:gnissla
 
Prexis, ett fartvindsinsug ska snarare vara avsmalnande framåt så divergeringen efter inloppet "suger" in luften. En tratt ger motsatt verkan så det blir typ en luftpropp i insuget. Svårt att förklara då jag inte begriper det själv fullt ut.:gnissla

Aha, typ som luftintaget på vilken motor som helst som sitter på trafikflygplan :tummenupp
 
Trattformade inlopp för att fånga fartvind är Helt fel

Tyvärr många som missar på det

Tratt vill suga luft från sidan i en lugn miljö


Tack för svar, då har man lärt sig nåt idag också. :)



Prexis, ett fartvindsinsug ska snarare vara avsmalnande framåt så divergeringen efter inloppet "suger" in luften. En tratt ger motsatt verkan så det blir typ en luftpropp i insuget. Svårt att förklara då jag inte begriper det själv fullt ut.:gnissla

Trodde allt du hade en anledning, men visste inte varför.
 
Ska sanningen fram så har jag väl inte ägnat utformningen allt för mycket tankeverksamhet, jag har räknat på inloppsarean kontra kompressorns inducerarea och motorns massflöde kontra inloppets flöde vid olika hastigheter och tillsammans med en lagom areaökning på kanalen efter inloppet har det fått duga.
 
Men då bör man väl även ha luftinsläpp från sidan?

Förstår inte riktigt hur du menar.

Men själva Venturit är iaf kort beskrivet, en avsmalning av luftpassagen, vilket innebär att en given mängd luft ska passera genom en mindre area, vilket får luftens relativa hastighet att öka. Om arean ökar lite senare vill säga. Annars blir det bara turbulens av alltihop. Som formen på ett timglas.

Ungefär så.
 
Förstår inte riktigt hur du menar.

Men själva Venturit är iaf kort beskrivet, en avsmalning av luftpassagen, vilket innebär att en given mängd luft ska passera genom en mindre area, vilket får luftens relativa hastighet att öka. Om arean ökar lite senare vill säga. Annars blir det bara turbulens av alltihop. Som formen på ett timglas.

Ungefär så.

För att få någon nytta av venturin brukar man släppa in mer luft från sidorna, vilket gör att lufthasigheten bibehålls men massan ökar.
Injektorverkan.
 
Prexis, ett fartvindsinsug ska snarare vara avsmalnande framåt så divergeringen efter inloppet "suger" in luften. En tratt ger motsatt verkan så det blir typ en luftpropp i insuget. Svårt att förklara då jag inte begriper det själv fullt ut.:gnissla

Är det inte som att hålla fingret framför en trädgårdsslang fast tvärtom? Minskar du arean på öppningen måste vattnets hastighet öka för att flödet ska vara bibehållet. Ökar du arean bakom passagen istället som i fallet med högfartsinsuget så minskar lufthastigheten vilket i sin tur suger in mer luft för bibehållet flöde? Kanske, jag vet inte...
 
Nåt sånt tror jag.:tummenupp

Jag har fått låna ett gängsnitt av en polare så nu sitter bränslesystemet ihop bortsett från slangdragning, jag måste klura lite på placeringen så det inte hamnar i vägen för oljeslangar och sånt.



Tjo!:)
 
Trattformade inlopp för att fånga fartvind är Helt fel

Tyvärr många som missar på det

Tratt vill suga luft från sidan i en lugn miljö

Får mig att tänka på dom där plaststrutarna som spändes fast i ansiktet vid motorcykelkörning förr i tiden. Dom sägs hålla regn och fartvind borta på ett effektivt sätt. Borde bygga på samma princip.
 
Fast det är egentligen bara så länge turbinmotorn inte är igång. Så fort den får snurr så kommer den att vilja suga i sig så mycket luft den kan komma över. I det läget skadar inte en tratt till insug.
 
Fast det är egentligen bara så länge turbinmotorn inte är igång. Så fort den får snurr så kommer den att vilja suga i sig så mycket luft den kan komma över. I det läget skadar inte en tratt till insug.

Nja, det är väl en sanning med modifikation. Jag har räknat på att vid ca 100km/h ger fartvinden samma flöde som motorn behöver (1m3/s) och allt därutöver finns det ett "överskott" av luft. Då gäller samma regler som vanligt där trattar är nejnej.
 
Nja, det är väl en sanning med modifikation. Jag har räknat på att vid ca 100km/h ger fartvinden samma flöde som motorn behöver (1m3/s) och allt därutöver finns det ett "överskott" av luft. Då gäller samma regler som vanligt där trattar är nejnej.

Jag säger absolut inte emot dig. Du har garanterat mycket bättre koll på detta än mig. Men titta en gång på luftintaget på en Eurocopter AS 350, så är det en STOR tratt. Visserligen riktad uppåt, men ändå. Bara en liten tanke. :tummenupp
 
Jag säger absolut inte emot dig. Du har garanterat mycket bättre koll på detta än mig. Men titta en gång på luftintaget på en Eurocopter AS 350, så är det en STOR tratt. Visserligen riktad uppåt, men ändå. Bara en liten tanke. :tummenupp

Det ni måste ha koll på är stagnationstrycket relaterat till hastigheten. Det är inte lätt att förstå det här utan att ha läst strömningsmekanik. Men pointen är att man vill ha upp hastigheten , och sedan låta hastigheten stagnera maximalt. Det innebär som regel ett svagt donut/radie-inlopp foljt av en divergerande kanal mot plenumet. Gasturbiner är dock annorlunda. De fodrar sällan plenum pga det jämna flödet.

Det viktiga i det här fallet tror jag dock är en FOD-screen, dvs ett "foreign-object-damage"-galler. Alltså ngt som stoppar föremål som turbinen inte tål. Jag tycker att Johanssons inloppsdesign ser strömningsmässigt ok ut. Men sätt dit en FOD-screen.
 
Last edited:
Jag säger absolut inte emot dig. Du har garanterat mycket bättre koll på detta än mig. Men titta en gång på luftintaget på en Eurocopter AS 350, så är det en STOR tratt. Visserligen riktad uppåt, men ändå. Bara en liten tanke. :tummenupp

Skillnaden är att det insuget inte är tänkt för ram-air utan för att vara så effektivt som möjligt vid alla möjliga hastigheter, mitt insug är byggt för att ta luft från det enda ställe på hojen där det inte sprutar runt sand och salt vid höga hastigheter.

Jag kommer förmodligen inte kunna varva upp motorn till 100% stationärt för det lär inte insuget flöda utan hojen måste röra sig framåt för att hyvla in tillräckligt med luft.:)

Det viktiga i det här fallet tror jag dock är en FOD-screen, dvs ett "foreign-object-damage"-galler. Alltså ngt som stoppar föremål som turbinen inte tål. Jag tycker att Johanssons inloppsdesign ser strömningsmässigt ok ut. Men sätt dit en FOD-screen.

Ha ha, jag tänker inte börja den diskussionen igen men kort fattat så är det inte praktiskt görbart att ha ett fungerande filter på motorn. Dessutom kostar det en tusenlapp att byta ett FOD-skadat kompressorhjul och dryga 6000:- att byta ett överhettat turbinhjul vilket kommer som ett brev på posten med massa skit i vägen för insuget...:gnissla
 
Men ett galler som håller träskor, skiftnycklar och ölburkar borta kan väl inte vara ett problem ? En pilsner kan vara betydligt värdefullare än ett kompressorhjul.:D
 
Inte för att vara sån, men måste jag förklara mig många gånger till varför jag inte tänker ha ett filter på motorn biter jag loss en plomb...:näsblod
 
Men ett galler som håller träskor, skiftnycklar och ölburkar borta kan väl inte vara ett problem ? En pilsner kan vara betydligt värdefullare än ett kompressorhjul.:D

Galler brukar ställa till en jävla oreda i flödet, pga turbulensen.
I detta fallet skulle gallret hamna långt ifrån (blir ju som ett plenum mellan), men ändå.
På café räsers brukar det anses tufft med förgasartrattar med stålnät.
Blir nästan alltid problem någonstans i registret.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top