Gasturbinhoj = JETeskoj!

Tackar!:)

Jag har letat igenom gömmorna och hittat ett Nissin bromsgrepp från en GSXR 750, så jag behöver ett Nissin kopplingsgrepp för att symmetrin ska vara fulländad. Helst svart kropp och med lös bromsvätskebehållare som på GSXR. Nån som har liggandes?:brynad
 
Fyra timmar till har lagts på gasreglaget i helgen och nu måste jag skaffa lite 7/16" anslutningar och blindpluggar innan jag kan göra något mer.

JU-011089.jpg


Ett lock till nålventilen tillverkades och mässingdistansen mellan O-ringarna slipades till så ringarna nyper alldeles lagomt hårt runt ventilskaftet när locket är skruvat på plats.

JU-011090.jpg


Sen gängades hålet till avlastningsventilen med M12 grovgäng så en stoppskruv kan dras ner och pressa ihop tryckfjädern, med den stoppskruven ställer jag sen vid vilket bränsletryck som ventilen ska öppna.

JU-011091.jpg


Efter det var det dags att snida ihop en arm till gasreglaget, med risk för samtliga fingrar så sågade jag ut en på frihand på byggsågen och slipade till det sista med lamellskiva i rondellen.

JU-011092.jpg


En dryg timme lades på att fila in det sista så ventilen bottnar precis innan armen tar i gasreglaget, nu har jag lite drygt 22mm slag på gaswiren mellan tomgång och fullt gaspådrag. Ett gashandtag och lite annat smått och gott är beställt på Ebay och lär trilla ner i brevlådan om nån vecka.

Tjo!:)
 
Härligt smide! hoppas det funkar med:banana
 
Dra åt helvete så rart !
 
Härligt smide! hoppas det funkar med:banana

Dra åt helvete så rart !

Tack tack vänliga herrar!:Bugar

Lite mer pyssel med gasregulatorn har resulterat i att jag i princip bara har fästet för gaswiren och ett par bulthål kvar att göra innan den kan anses vara färdig. Klart, lite knullputs skulle väl inte skada men börjar jag gnugga autosol på den här biten måste jag ju tvunget fortsätta med resten av hojen...



Hålen för bränslekopplingarna borrades och gängades med 1/4" rörgäng och hålen på gaveln drogs det gäng i för stoppskruv.



Med stoppskruvar och JIC 7/16" anslutningar (samma som AN4) på plats sir reglaget ut på dette viset.



Kvällens nästa projekt var att bygga vidare på luftintaget till motorn så jag bockade ihop en lämplig radie på en aluminiumplåt och spände upp i ramen.



Sen klöv jag ett rör så att jag fick en radiebit att sätta fast på den nedre kanten till insuget, det borde underlätta fartvindens väg ner i luftburken en aning.:tummenupp



Med dom bitarna fastpunktade med svetsen kunde jag rita ut en mall för gavlarna.



Oturligt nog hade jag bara plåt hemma för ena gaveln, så jag måste iväg och klippa till mer senare vid tillfälle.



Så här blir det i alla fall, motorn ser rätt liten ut bredvid det gigantiska luftintaget men det måste nog vara så för att jag ska undvika att dra in salt och skit i kompressorn. Jag har mailat med en kille som sett Y2K-hojen köra på Bonneville och han tog sig inte ens ut ur depån innan motorn var full i salt. Så går det när man kör med köpemotorer, bättre att bygga själv så man kan utforma dom lite som man vill!:D



Ett sista pyssel innan det gjordes kväll var att skissa lite mer på luftintaget i fronten, jag kan kosta på mig att tappa lite area för att få det snyggt eftersom det ändå kommer blåsa in rejält med luft mellan framskärmen och kåpan.



Tjo!:)
 
Last edited:
Kul du tycker det.:)

Idag dök gashandtaget upp, med frambromsen på plats så sticker det ut lite utanför kåporna men inte så det stör.

 
Eller halv stjärnmotor :)
 
Näe då skulle det vara en trippel v motor, inte trippel-v. V motor=två cylindrar. W=tre cylindrar (dubbelve). Trippel-v (trippelve) = fyra cylindrar. Är du med på hur jag tänker?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top