Gasturbinhoj = JETeskoj!

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Efter lite klurande över massflöden och strypningar så kom jag fram till att jag offrar min tjusiga aluminiumplatta som håller förvärmningsfläkten på plats, den kan lika gärna sitta längre bort och monterad i bänken istället för att sitta fast i kompressorhöljet.

JU-01657.jpg


Nu lär luften flöda betydligt lättare in i kompressorn och det behövs när lite drygt en kubikmeter luft i sekunden ska in där.

Du lär väl få hålla hårt i hatten då så den inte försvinner:yoparty
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Kastar tre rövhår över axeln, spottar på en uteliggare och håller väster tumme för att även denna testrepa ska gå galant !:tummenupp
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Syntetiskt rövhår är fjolligt?

Spänd på nästa film, gott o ha nått o se fram emot! :tummen
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
:D

Hämtade de fyllda dykartuberna idag så nu är det bara några helkvällars eldragning kvar innan det är dags att krypa i studentkostymen igen.:tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Efter lite klurande över massflöden och strypningar så kom jag fram till att jag offrar min tjusiga aluminiumplatta som håller förvärmningsfläkten på plats, den kan lika gärna sitta längre bort och monterad i bänken istället för att sitta fast i kompressorhöljet.

JU-01657.jpg


Nu lär luften flöda betydligt lättare in i kompressorn och det behövs när lite drygt en kubikmeter luft i sekunden ska in där.

Fantastiskt bygge :tummenupp men bara en liten fråga. Varför drar du inte ut slangar och rör åt sidan och har "styrpulpeten" vid sidan ? Då får du ju ännu friare inlopp och slipper få motorn i magen om den skulle lossna.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fantastiskt bygge :tummenupp men bara en liten fråga. Varför drar du inte ut slangar och rör åt sidan och har "styrpulpeten" vid sidan ? Då får du ju ännu friare inlopp och slipper få motorn i magen om den skulle lossna.

Den enda "säkra" sidan man kan vara på runt en gasturbin är framför, står man bredvid den när man spränger rotorn mår man lika bra efteråt som om man fått en Truppmina 12 i synen...
 

Norrland

stubbflygare
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Fjollträsk
Hoj
Hojlös
Avtapparen används också ofta för att skydda kompressorn vid lätt drift, tex vid dellast och lågt effektuttag. Det kriteriet råder tex I synnerhet på vintern vad all luftemp. Vid lätt drift har nämligen då kompressorer med ställbara ledskenor dessa helt stängda. Detta gör en pumpning (kompressor stall) extra farlig för kompressorn.
Så syftet i ovanstående fall är att minska tryckskillnaden över kompressorn och därmed minska anfallsvinkeln över skovlarna.
I Viggen kunde man öppna upp luftintagstätningen under drift och därigenom släppa ut överskottet av inrammad luft. Där motorn anslöt till luftkanalen satt det ett spjäll som påminner om en slid i en slidstyrd fyrtaktsmotor. Sliden öppnades vid hastigheter runt M 0.65 och dumpade bort luft ifrån luftkanalen.

/Kompisen
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är all el dragen på motorn så om två helger kanske det finns tid till en provstart igen!:tummenupp

JU-01658.jpg


En magnetventil kopplades in på gasol-ledningen så jag inte kan glömma den på när motorn startar, den är kopplad via tryckknappen för tändningen så jag måste hålla den inne för att få gasol till förvärmningen.

JU-01660.jpg


Oljetryckskontakten kopplades även den in, ett växlande relä gör så den bryter spänningen till bränslepumpen om oljetrycket försvinner.

JU-01659.jpg


Sist men inte minst hängde jag på en plastflaska på slangen från purgeventilen som ska samla upp eventuellt gegg som rinner ut.

JU-01661.jpg


Skål och god natt.:öl
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Last edited:

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Hoppas att gjorda moddar funkar som tänkt å håller tummarna för nästa start :yoparty...

Ramlade över en bild på ett turbohaveri där agget användes som de va tänkt på ritbordet... Verkar som turbinhjulet tröttnat på sin uppgift å tagit semester :D...
 

Bifogat

  • 388563_258937600820369_100001123922304_699753_2016635291_n.jpg
    388563_258937600820369_100001123922304_699753_2016635291_n.jpg
    41.6 KB · Visningar: 355

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Några polare har varit i kontakt med Maddox angående ventildesign för stora pulsjetmotorer, lär visa sig inom kort om hans råd var något att ha.

Helt sjukt så sugen man blir på att åka hoj nu, är i Barcelona över helgen och det vimlar av Ducatis, olika japanska caferäserbyggen och annat tvåhjuligt. För att inte tala om alla rumpor!!!:tuttar
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Några polare har varit i kontakt med Maddox angående ventildesign för stora pulsjetmotorer, lär visa sig inom kort om hans råd var något att ha.

Helt sjukt så sugen man blir på att åka hoj nu, är i Barcelona över helgen och det vimlar av Ducatis, olika japanska caferäserbyggen och annat tvåhjuligt. För att inte tala om alla rumpor!!!:tuttar

http://www.youtube.com/watch?v=1Hkbi43Lj5k
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Några polare har varit i kontakt med Maddox angående ventildesign för stora pulsjetmotorer, lär visa sig inom kort om hans råd var något att ha.

Helt sjukt så sugen man blir på att åka hoj nu, är i Barcelona över helgen och det vimlar av Ducatis, olika japanska caferäserbyggen och annat tvåhjuligt. För att inte tala om alla rumpor!!!:tuttar

Bilderna då?

Varfan är bilderna:brinnerup
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top