Gasturbinhoj = JETeskoj!

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Klok Pöjk

Jomenvisst, ska försöka få dykartuberna fyllda nu till helgen och elen borde jag också hinna klart med om några dagar. På onsdag drar jag och fästmön till Barcelona på en weekend så det blir ingen provstart före dess, men kanske helgen därpå om allt flyter på som det ska.:tummenupp

Mycket klokt med fästmön till Barcelona, jag får säja till dig som min gammla granntant alltid sa till mig när jag hjälpt henne med något...

Faan pöjk du e ju dukti ju! du hade ju kunnat blitt nåt! de e synn......

Jag förstod aldrigt riktigt, de kanske var därför..ha de fint.

Inget NewZeland svar ännu.

mvh LillaFarbrorn:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mycket klokt med fästmön till Barcelona, jag får säja till dig som min gammla granntant alltid sa till mig när jag hjälpt henne med något...

Faan pöjk du e ju dukti ju! du hade ju kunnat blitt nåt! de e synn......

Jag förstod aldrigt riktigt, de kanske var därför..ha de fint.

Inget NewZeland svar ännu.

mvh LillaFarbrorn:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Ha ha, kul granntant det där!:D

Ok, har du tagit några bilder än då? Vore kul att få se vad det är för slags motorer.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det hade du inte behövt göra, alltid intressant att läsa om hur storpojkarna gör. Det jag menade var att jag slipper helst tre sidor fulla med namnförslag på något som redan är döpt.:)

Ok, då lägger jag in inlägget igen. Ja avtappningsluft är en användbar feature från gasturbiner. Speciellt för avisning, eftersom man på vintern ändå har så kall lufttemp och stor luftdensitet, att de flesta turbiner då ändå reglerar maxeffekt på mekanisk effekt och inte på egt. Så det är "gratis" hetluft sas,

Gamla inlägget:
Luftavtappningsluft?:D

På marinsidan kallar vi det flödet (flödet från luftavtapparen på kompressorn) för avtappningsluft eller avtapparluft, om vi pratar svenska.

Ibland går det bara till avgasröret, men ibland används det för avisning av de vattenavskiljande filtren i förbränningsluftintagen.

Den heta avtapparluften leds då in i ett rörsystem framför filtret.
Ett sånt rörsystem syns på en bild här.

http://www.pneumafil.com/gasturbine/sc/antiice.html
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok, då lägger jag in inlägget igen. Ja avtappningsluft är en användbar feature från gasturbiner. Speciellt för avisning, eftersom man på vintern ändå har så kall lufttemp och stor luftdensitet, att de flesta turbiner då ändå reglerar maxeffekt på mekanisk effekt och inte på egt. Så det är "gratis" hetluft sas,

Undrar hur mycket kompressorn tappar i verkningsgrad genom att blöda av komprimerad luft till avisning?

Massflödet lär väl vara försumbart på så stora motorer men det är ju en hel del jobb som krävs för att hetta upp den mängden luft så det borde nog synas på avgastempen om systemet är igång eller inte.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Undrar hur mycket kompressorn tappar i verkningsgrad genom att blöda av komprimerad luft till avisning?

Massflödet lär väl vara försumbart på så stora motorer men det är ju en hel del jobb som krävs för att hetta upp den mängden luft så det borde nog synas på avgastempen om systemet är igång eller inte.

I korthet så är ju tex en marin gasturbin specad för att klara en viss effekt vid en viss lufttemperatur, säg 35C och en viss luftfuktighet. Så vintertid på våra breddgrader är då kompressorn överdimensionerad.

I varmare farvatten däremot, så kommer man vid en viss temp och däröver att få reducerad effekt, det är när motorstyrningen börjar reglera maxeffekt på EGT.

Så avisning med luftavtappare är smart, såtillvida att vid de lufttemperaturer när det behövs avisning, så störs motorn minst.

Det var så jag menade. Men jag uttrycker mig ofta, omedvetet, otydligt.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Denna tråden tar mig till nya nivåer i livet.
Jag är inte van att läsa mekanik och inte förstå.

Konstig känsla :va
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I korthet så är ju tex en marin gasturbin specad för att klara en viss effekt vid en viss lufttemperatur, säg 35C och en viss luftfuktighet. Så vintertid på våra breddgrader är då kompressorn överdimensionerad.

I varmare farvatten däremot, så kommer man vid en viss temp och däröver att få reducerad effekt, det är när motorstyrningen börjar reglera maxeffekt på EGT.

Så avisning med luftavtappare är smart, såtillvida att vid de lufttemperaturer när det behövs avisning, så störs motorn minst.

Det var så jag menade. Men jag uttrycker mig ofta, omedvetet, otydligt.

Nej då, jag förstod precis vad du menade så du var inte alls otydlig. Det är bara jag som inte får tåtarna att gå ihop riktigt.

Om en gasturbin som du säger går med överkapacitet i kompressorn pga ökad luftdensitet och man blöder av överskottet till annat, kan man räkna den förlusten precis som om motorn var en single shaft med ett effektuttag på rotorn?

Skulle jag blöda av luft i min lilla motor (vilket jag iofs gör till viss del som kylning till den bakre kolvringstätningen på axeln) som har rätt förhållande mellan kompressor- och turbinsida skulle det i praktiken betyda att turbindelen blir för stor, tappar verkningsgrad och avgastempen ökar då mer värme krävs för att hålla turbinvarvet uppe.

Enligt mina högst ovetenskapliga empiriska studier i alla fall, min gocartmotor var byggd runt en gammal Holset som var s.k. Free Floating där turbindelen var såpass överdimentionerad att det i praktiken var omöjligt att övervarva turbon (kopplad till en lastbilsmotor alltså, som GT var det inga problem...) och vid maxvarv nåddes endast ett PR på 2.2 i den gasturbinen. Det måste bero på felmatchningen av kompressor/turbinstorlek då kompressorns trim var såpass att den borde kunna levererat betydligt högre laddtryck.

Denna tråden tar mig till nya nivåer i livet.
Jag är inte van att läsa mekanik och inte förstå.

Konstig känsla :va

Vad menar du egentligen Nikel, det här är ju rena rikssvenskan?:D
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Denna tråden tar mig till nya nivåer i livet.
Jag är inte van att läsa mekanik och inte förstå.

Konstig känsla :va

Lustigt, för mig är det tvärt om:
Den här tråden förklarar vansinnigt komplicerad mekanik på ett sätt som till och med jag förstår. Att den tar en till nya nivåer i livet håller jag med om.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej då, jag förstod precis vad du menade så du var inte alls otydlig. Det är bara jag som inte får tåtarna att gå ihop riktigt.

Om en gasturbin som du säger går med överkapacitet i kompressorn pga ökad luftdensitet och man blöder av överskottet till annat, kan man räkna den förlusten precis som om motorn var en single shaft med ett effektuttag på rotorn? ...

Kan bara svara på det jag kan. Och gällande luftavtappare på marinturbiner så är det motorinterna syftet att dels skydda kompressorn från tex pumpning vid acceleration och neddrag.

Avtapparen används också ofta för att skydda kompressorn vid lätt drift, tex vid dellast och lågt effektuttag. Det kriteriet råder tex I synnerhet på vintern vad all luftemp. Vid lätt drift har nämligen då kompressorer med ställbara ledskenor dessa helt stängda. Detta gör en pumpning (kompressor stall) extra farlig för kompressorn.
Så syftet i ovanstående fall är att minska tryckskillnaden över kompressorn och därmed minska anfallsvinkeln över skovlarna.

Man vill vid lätt drift även ibland tappa av luft för att få bättre förbränning i brännkammaren. För mycket luft barlastar termiskt ned förbränningen så att man får problem med emissioner av HC.

Det är en sorts dumpventil om man ska prata kolvmotorspråk.


Men vad gäller verkningsgrad är det nog inget eftersträvansvärt med driftfall där luftavtapparen är öppen. Men på vintern hamnar man oftare i driftsfall med för stor kompressorapacitet ändå, så det var så jag menade med att det var "gratis". Dvs det kostar sällan effekt/bränsle att tappa av luft till externa konsumenter vid kall utetemp, i motsats till att tex använda kompressoravtapp till tex AC vid sommarkonditioner.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok, det är inte samma avlastare som brukar finnas efter de tre fyra första kompressorstegen och används under uppstart för att inte skicka kompressorn i surge?

Såg ett youtube-klipp på några pappskallar som försökte starta en rysk jetplansmotor med några bilbatterier och en dunk diesel, som tur var så lyckades dom bara producera några eldklot för hade den startat skulle antagligen axialkompressorn sprängts då på just den motortypen måste ett av kompressorstegen avluftas vid ett visst varvtal under uppstarten.:näsblod
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, det är inte samma avlastare som brukar finnas efter de tre fyra första kompressorstegen och används under uppstart för att inte skicka kompressorn i surge?

Såg ett youtube-klipp på några pappskallar som försökte starta en rysk jetplansmotor med några bilbatterier och en dunk diesel, som tur var så lyckades dom bara producera några eldklot för hade den startat skulle antagligen axialkompressorn sprängts då på just den motortypen måste ett av kompressorstegen avluftas vid ett visst varvtal under uppstarten.:näsblod

Ja det är en sånt avtappare jag menar, som sitter i slutet på kompressorn. Om inte hetluften ska användas till ngt nyttigt så går den då bara i en ledning till avgasröret. Man kan ofta höra hur det tjuter i ventilen när den reglerar vid tex hastiga pådrag.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då pratar vi samma språk!:)

Vad skönt.
För andra läsare som undrar hur en sånt ventil ser ut så an man söka på
marinturbinerna Vericor TF40 och TF50, där kan man se den ventilen tydligt om man bildsöker, den sitter som en burk kl 2 i slutet på kompressorn. Bara att ansluta rör med V-bandsklämma
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter lite klurande över massflöden och strypningar så kom jag fram till att jag offrar min tjusiga aluminiumplatta som håller förvärmningsfläkten på plats, den kan lika gärna sitta längre bort och monterad i bänken istället för att sitta fast i kompressorhöljet.

JU-01657.jpg


Nu lär luften flöda betydligt lättare in i kompressorn och det behövs när lite drygt en kubikmeter luft i sekunden ska in där.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top