Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
0.8mm låstråd så sikta på ungefär ett varv per milimeter, det blir bra. Tänk på att tajta till starten genom att köra ett "ärevarv" genom att göra en "Tunnelroll" med låstrådstången innan du avslutar eller kör igenom skruvskallen. När du jobbar med tråden så titta på hur småtjejerna flätar men ta bort en tråd så är du hemma, man jobbar över-under med trådarna omväxlande. Tänker du låsa mer än en skruv åt gången så tänk på att vända rotationsriktning på tvinningen. Tanken är att den tråd som går utanpå skruvskallen skall hållas ned med hjälp av tråden som går igenom skallen.

Om en skruv vill lossa så skall låstråden sträva efter att dra åt en annan skruv eller spännas.

http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgAdvisoryCircular.nsf/0/99c827db9baac81b86256b4500596c4e/$FILE/Chapter%2007.pdf

/Kompisen

Har suttit ett tag och försökt förneka att jag inte begriper ett skvatt av det du just skrev...:)

Efter en snabb youtubning hittade jag däremot detta, till och med gasturbinrelaterat! Tyvärr går det inte bädda in så ni får en länk istället.

http://www.youtube.com/watch?v=OwFjUX6SaY8&hd=1&t=5m43s
 
Last edited:

Norrland

stubbflygare
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Fjollträsk
Hoj
Hojlös
Lite klåparaktigt...

Vid första låsningen så kör han lite för få varv per millimeter och struntar i ärevarvet så därför blir öglan runt skruvskallen för slapp.

Vid den andra och tredje låsningen så bygger han in kinkar genom att inte vara noga med övergången mellan handtvinning och tångtvinning. Dessutom tvinnar han upp en tångtvinning för att den skall passa, ett stort "NO-NO" det försvagar tråden rejält. Ta hellre till så man får lägga till ett eller två varv. Rycket vid mellanskruven efter att ha tvinnat upp tråden är en säker försvagning. Vid 22 minuter så nämner han just de bristerna.

I "Tailerna" tycker jag att han överdriver antalet varv per milimeter.

Nej ta till vara det han visar med principen "Flätning med två trådar", att alltid tvinga trådar nedåt vid skruvskallarna. Det han talar om: "The industrial way" är det sättet som jag jobbar men med "ärevarv". Använd insidan av skallen så kommer man inte att böja tråden så mycket som han gör när man bara använder händerna. Och en vanlig plattång funkar alldeles utmärkt i de flesta fallen.

/Kompisen
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det hörs att du använt låstråd tidigare.:)

Nåväl, idag har jag meckat fast en oljetryckskontakt på fiterhållaren, coatat massa motordelar och provat min nya fina ugn. En helkväll alltså!:tummenupp

JU-01631.jpg


JU-01633.jpg


I väntan på coating.

JU-01634.jpg


Fuktigt som en tonårskalsong.

JU-01637.jpg


Första biten i ugnen, gick faktiskt skrämma upp den i 350°C efter lite övertalning.:tummenupp

JU-01636.jpg


Den färdiga biten, nu är det bara resten kvar att härda men det får bli en annan dag då det tar dryga timmen per bit.

JU-01639.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har man jobbat på F4 så blev det en och annan meter låstråd innan Viggen skrotades. :finger Bästa (Manligaste) flygplan flygvapnet har haft.

/Kompisen

Man får en klump i halsen när man tänker på alla militära gasturbiner som gått till skrotning de senaste 10-15 åren, finns det verkligen ingen adoptivförening där man kan skriva in sig för att ta över vårdnaden för en liten snurra från en SK60 eller liknande?

Det ligger för övrigt en SK60-turbin under en presenning utanför flygmuseet i Optand, oxiderad och ful. Undrar om man kan affära av dom den och sätta den på en pidestal på bakgården? :brynad

Tror tyvärr att fjällan är mer lättövertalad än museumgubbarna tyvärr...:gnissla
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Snuggiwoggi

Det hörs att du använt låstråd tidigare.:)

Nåväl, idag har jag meckat fast en oljetryckskontakt på fiterhållaren, coatat massa motordelar och provat min nya fina ugn. En helkväll alltså!:tummenupp

JU-01631.jpg


JU-01633.jpg


I väntan på coating.

JU-01634.jpg


Fuktigt som en tonårskalsong.

JU-01637.jpg


Första biten i ugnen, gick faktiskt skrämma upp den i 350°C efter lite övertalning.:tummenupp

JU-01636.jpg


Den färdiga biten, nu är det bara resten kvar att härda men det får bli en annan dag då det tar dryga timmen per bit.

JU-01639.jpg

:tummenupp Det ser ju bra ut de däringa, kanske snart dax att beställa Englands biletten! :banana jag jobbar järnet för att komma ikapp dig....:glömdet...letar sruv just nu.

Mvh från LillaFarborn

Man får en klump i halsen när man tänker på alla militära gasturbiner som gått till skrotning de senaste 10-15 åren, finns det verkligen ingen adoptivförening där man kan skriva in sig för att ta över vårdnaden för en liten snurra från en SK60 eller liknande?

Det ligger för övrigt en SK60-turbin under en presenning utanför flygmuseet i Optand, oxiderad och ful. Undrar om man kan affära av dom den och sätta den på en pidestal på bakgården? :brynad

Tror tyvärr att fjällan är mer lättövertalad än museumgubbarna tyvärr...:gnissla


Abselut inte bakgården! jämte Teven ska de va, roterande me lite spottar ovanför..........:tummenupp:tummenupp

/LillaFarbrorn
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du får nog inga större problem att hinna klart med hojen före mig, har jag hojen klar för en englandsresa om två somrar är jag nöjd.:rolleyes:

Hmm, frågan är om inte min fästmös tålamod skulle få sig en prövning om jag baxar in en flygturbin i vardagsrummet...:D

Jag värmebehandlade de sista bitarna till motorn för en dryg timme sedan, lagerhus och kompressorplattan vill jag inte värma pga risken att något lagerspel ska ändra sig så dom får koka till sig inuti motorn när brännkammaren är varm istället.

JU-01641.jpg
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Man får en klump i halsen när man tänker på alla militära gasturbiner som gått till skrotning de senaste 10-15 åren, finns det verkligen ingen adoptivförening där man kan skriva in sig för att ta över vårdnaden för en liten snurra från en SK60 eller liknande?

Det ligger för övrigt en SK60-turbin under en presenning utanför flygmuseet i Optand, oxiderad och ful. Undrar om man kan affära av dom den och sätta den på en pidestal på bakgården? :brynad

Tror tyvärr att fjällan är mer lättövertalad än museumgubbarna tyvärr...:gnissla

Startmotorn RM8 som satt i Viggen har alltid fascinerat mig sen jag såg
den första gången. Gasturbin med växellåda, 102hk, lagom stor.
Av någon anledning har jag papper med specarna, kan inte kasta bort den.
Vart tog alla gamla 37or vägen?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Startmotorn RM8 som satt i Viggen har alltid fascinerat mig sen jag såg
den första gången. Gasturbin med växellåda, 102hk, lagom stor.
Av någon anledning har jag papper med specarna, kan inte kasta bort den.
Vart tog alla gamla 37or vägen?

En sån finns på Teknikland (gamla flygmuseet) i Optand, du ska tro att jag stått och dreglat över den.:)

Visst är det en svensk version av Allied Signal JFS-100? Den går ju använda till mycket skoj:


http://www.turbokart.com/home.htm


[YOUTUBE-ID]sWUxI08C4dk[/YOUTUBE-ID]
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fan vad glad man blir av jetljudet. Den där karten var ju grym.
Jag kom att tänka på en grej när jag såg den, nämligen bränsletankens litenhet.
Hurdan är bränsleåtgången på en sån här snurra? Och hur mäter man bränsleåtgången? L/tim, L/min, L/mil, L/thrust?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fan vad glad man blir av jetljudet. Den där karten var ju grym.
Jag kom att tänka på en grej när jag såg den, nämligen bränsletankens litenhet.
Hurdan är bränsleåtgången på en sån här snurra? Och hur mäter man bränsleåtgången? L/tim, L/min, L/mil, L/thrust?

kilo bränsle/hästkraft/timme har jag för mig att det är, mätt på fullgas. Den är ineffektivare på låg/halvlast pga lägre kompression av förbränningsluften.
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Om du vi kan jag bidra med två Jetmotorer från försvarets Spikabåtar, 1000 pållar styck, ligger i en lada jämte mig, en polare som emigrerat vill säkert bli av med dem, bara Magnesium och Titan, jag lyfter en lätt som en plätt o jag är ju bara en litenFarbror.

Putsa på din Pidistal så kommer Tomten
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Bild eller film på ärevarvet? hajjar inte.

Resten är klart som korvspad och ~ sunt förnuft.


Lite klåparaktigt...

Vid första låsningen så kör han lite för få varv per millimeter och struntar i ärevarvet så därför blir öglan runt skruvskallen för slapp.


Vid den andra och tredje låsningen så bygger han in kinkar genom att inte vara noga med övergången mellan handtvinning och tångtvinning. Dessutom tvinnar han upp en tångtvinning för att den skall passa, ett stort "NO-NO" det försvagar tråden rejält. Ta hellre till så man får lägga till ett eller två varv. Rycket vid mellanskruven efter att ha tvinnat upp tråden är en säker försvagning. Vid 22 minuter så nämner han just de bristerna.

I "Tailerna" tycker jag att han överdriver antalet varv per milimeter.

Nej ta till vara det han visar med principen "Flätning med två trådar", att alltid tvinga trådar nedåt vid skruvskallarna. Det han talar om: "The industrial way" är det sättet som jag jobbar men med "ärevarv". Använd insidan av skallen så kommer man inte att böja tråden så mycket som han gör när man bara använder händerna. Och en vanlig plattång funkar alldeles utmärkt i de flesta fallen.

/Kompisen
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om du vi kan jag bidra med två Jetmotorer från försvarets Spikabåtar, 1000 pållar styck, ligger i en lada jämte mig, en polare som emigrerat vill säkert bli av med dem, bara Magnesium och Titan, jag lyfter en lätt som en plätt o jag är ju bara en litenFarbror.

Putsa på din Pidistal så kommer Tomten

Att du ens behöver fråga!!:banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Man får en klump i halsen när man tänker på alla militära gasturbiner som gått till skrotning de senaste 10-15 åren, finns det verkligen ingen adoptivförening där man kan skriva in sig för att ta över vårdnaden för en liten snurra från en SK60 eller liknande?

Det ligger för övrigt en SK60-turbin under en presenning utanför flygmuseet i Optand, oxiderad och ful. Undrar om man kan affära av dom den och sätta den på en pidestal på bakgården? :brynad

Tror tyvärr att fjällan är mer lättövertalad än museumgubbarna tyvärr...:gnissla

Motordelar från RM9:an till SK60 funkar till mycket :) Jag har en utloppskona som ben/fot till ett litet bord och två stycken startmotorkåpor som amplar (eller vadfandetnuheter. Såna man har blommor i som hänger från taket).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Motordelar från RM9:an till SK60 funkar till mycket :) Jag har en utloppskona som ben/fot till ett litet bord och två stycken startmotorkåpor som amplar (eller vadfandetnuheter. Såna man har blommor i som hänger från taket).

Fan vad ni fick med er stora grejor, själv fick jag bara behålla ett par hörselkåpor/headset, en kartläsarlampa till rallybilen från en SK50 och lite kläder som blev över, dock inte vinteroverallen.
 

Bifogat

  • IMAG0483.jpg
    IMAG0483.jpg
    213 KB · Visningar: 183

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ikväll firade jag att jag klivit av beredskapen med grogg och ihopplockning av lagringen i gasturbinen, en mycket intressant kombination som i slutändan gick bra. Tips från coachen är att inte vända lagerhuset upp och ner innan man satt i låsringarna...:gnissla

JU-01642.jpg


JU-01643.jpg


JU-01644.jpg
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fan vad ni fick med er stora grejor, själv fick jag bara behålla ett par hörselkåpor/headset, en kartläsarlampa till rallybilen från en SK50 och lite kläder som blev över, dock inte vinteroverallen.

Vinteroverallen är bra. Jag har två stycken :D Varmt och gött.

Ikväll firade jag att jag klivit av beredskapen med grogg och ihopplockning av lagringen i gasturbinen, en mycket intressant kombination som i slutändan gick bra. Tips från coachen är att inte vända lagerhuset upp och ner innan man satt i låsringarna...:gnissla

Riktigt najs. Då är det bara att trycka in motorn i den såklart redan färdigbyggda hojen och köra till Bonneville innan jul! :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vinteroverallen är bra. Jag har två stycken :D Varmt och gött.

Någon stal min vinteroverall... :eek:ndaögatsmileyn:
Hade rätt svårt att övertyga kaptenen om att det faktiskt var NÅGON ANNAN som stulit den... :gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Riktigt najs. Då är det bara att trycka in motorn i den såklart redan färdigbyggda hojen och köra till Bonneville innan jul! :tummenupp

Jofan, jag håller precis på kliva i hojstället för att ta en premiärkörning av hojen, bänkade 350hk igår och det var bara på halvgas. I kväll ska jag dessutom få en avsugning av prinsessan Madelene. :nicka

:D
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top