Gasturbinhoj = JETeskoj!

Idag togs ett gigantiskt kliv framåt i bygget av en gasturbin-hoj i och med att jag numer kan anse mig ha en fungerande motor, jag har i och för sig inte plockat av höljet än och kollat hur det ser ut på insidan men den håller temperaturen stabilt och beter sig som den ska så det borde inte vara alldeles för mycket skrot inuti den.

JU-01667.jpg


Det första startförsöket stötte direkt på patrull då kompressorhjulet nöp fast emot höljet, förvärmningen gör så att turbinaxeln växer fortare än resten av motorn och lite väl tighta toleranser gjorde att de tu möttes. Ett extra schims gav två tiondelar mer frigång och nu snurrade det fritt igen.

JU-01668.jpg


Nästa start gick bättre, jag blev lite nervös eftersom det började spruta gnistor ur jetpipan men då jag tyvärr har god erfarenhet av hur smält turbinhjul ser ut i gnistform så antog jag att det var coatingen i turbinhuset som tackade för sig och reste hem. Jag hade justerat ner maxvärdet på PWM-styrningen till bränslepumpen lite väl mycket så jag kunde inte få upp laddtrycket över 1 bar, så motorn stannades och detta justerades till.

JU-01670.jpg


Nästa två starter gick bättre och min teori om gnistorna verkade vara korrekt då det efter några sekunder slutade spruta gnistor. Jetdysan är aningen för snäv då avgastempen vid halvgas (1.5bar) är 720°C vilket borde vara temperaturen vid fullgas, det syns att det går lite väl varmt på filmen när Olle släcker belysningen en kort stund.

JU-01672.jpg


Det är inget konstigt med att det glöder lite i utkanten av turbinhjulet med tanke på den snäva jetdysan, hade körningen gjorts i fullt dagsljus skulle det förmodligen inte synts. Innan nästa start ska jag öppna upp dysan lite för att få ner avgastempen mot 650°C vilket är lite normalare temp vid dessa laddtryck.

[YOUTUBE-ID]ETQeV2Nnjlc[/YOUTUBE-ID]

Allt som allt en mycket lyckad provstart, nu i helgen ska jag plocka isär motorn och kolla efter skador på brännkammaren och se hur det står till med de coatade delarna, tydligen så pallar inte coatingen med de extrema luftflöden som passerar motorn så i förlängningen måste jag nog tillverka ett nytt turbinhus helt i rostfritt. Jag körde bara motorn upp till halvgas under detta test så det kommer bli lite annan sång i pipan när jag vågar mig upp emot de 3 bar laddtryck som är fullgas. :)

JU-01671.jpg


Tjohoo!:banana:banana:banana
 
Last edited:
VACKERT !! :banana

Längtar efter fullgasrepan !
 
Ballt! Men nu när du kör på halvgas borde den då inte producera ganska mycket dragkraft? Kommer bänken flytta sig på fullgas?
 
Ballt! Men nu när du kör på halvgas borde den då inte producera ganska mycket dragkraft? Kommer bänken flytta sig på fullgas?

Den är ankrad med två spännband i en träregel framför porten, det syns i filmen att jag trycker lite på bänken och det kändes att det är lite flås i motorn även fast den knappt gick på halvgas.:tummenupp
 
:yoparty:yoparty:yoparty:tummenupp

Fan vad jag unnar dig all framgång med maskinen, så jävla rolig läsning !
 
Last edited:
Så otroligt imponerande. :tummenupp
Inte nog med att hela projektet är på en teknisk nivå som gränsar till det genialiska,
det presenteras oxå på ett så underhållande sätt att det blir omöjligt att slita sig från tråden.
Och jag tycks inte vara ensam om att tycka detta.

I sin helhet den bästa tråden ever !! :Bugar:Bugar:Bugar:banana:banana
 
Jag ser potential till "lövblåsaren fråm hell!!11" i den mackapären.

(även om jag bara har "roligheter" att posta är jag djupt imponerad av bygget ;) )
 
Ja herredumilde, saknar ord för hur coolt det här projektet är. Hur många fixar att bygga en fungerande jetmotor i garaget? Du är unik! Håller tummarna för att den inte exploderar och att den får driva nåt med hjul inom en snar framtid.
 
Woohoo!

Eller för att förtydliga: En fyrbåk i varandets olidliga meningslöshet!
 
Last edited:
Tusen tack och bock för allt beröm, passa på att retas lite nu också innan allt skryt stiger mig åt huvudet.:tummenupp

(du får skriva du också Bushido, sluta tjura nu.:))

Jag plockade av motorhöljet igår och allt verkar vara i sin ordning, en del coating har släppt från kompressorhuset och förbränningen verkar ligga lite väl sent i brännkammaren men bortsett från det så ser det fint ut.

JU-01673.jpg


Coating som släppt, gör inget eftersom det bara ska hålla strålningsvärmen borta från oljan i lagerhuset.

JU-01674.jpg


Ledskenorna har tappat all coating men det gör inget eftersom dom är i prima SS2368 från Elffors.

JU-01676.jpg


Så här ser värmemönstret på brännkammaren ut, blåneringen borde ligga längst fram istället för mitt på så jag måste brainstorma lite med min australienske kamrat för att försöka räkna ut hur man löser det problemet.

JU-01675.jpg
 
Det var nog inte så lite flås i motorn under provkörningen ändå, enligt min kamrats miniräknare så hade jag mellan 95-100lbs dragkraft och 457m/s utblåshastighet vid endast 1.6bar laddtryck...:tummenupp
 
Gratulerar till lyckad provkörning.:tummenupp


Jag ser på någon bild att motorn verkar sitta på 2 rör och gröna Hyroklammer. Vore det inte coolt att sätta motorn så att den kan röra sig längs rören mot ett par feta fjädrar och sen skruva en måttstock i bordsskivan graderad i dragkraft ?
 
Last edited:
Jag tycker det ser lite läskigt ut när ni står så nära utan nåt som helst skydd mellan er och motorn. Vad jag förstår så roterar ju prylarna rätt bra därinne.

Annars är det ett rackarns gott projekt. :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top