GasGas 280 Contact -17, Vintage Trial

Vart lite gjort i helgen även om jag fick hjälpa lillbrorsan att svetsa avgasrör på hans bil.

Tänkte jag skulle klistra på en rullstolssymbol på den där plåten. Även om jag inte stött på någon surtant ännu så kan det ju underlätta lite när man kommer puttrandes i skogen och på gångvägar m.m.
IMG_20240513_225807.jpg
IMG_20240513_225844.jpgIMG_20240513_225903.jpg

Flyttade över kontakten till lampan och borrade upp hålet i huset så den går igenom, tur att man hade genomföringsgummin i rätt storlek.
IMG_20240518_222053.jpg

Hade först tänkt lämna bort på pulverlack men så tänkte jag att gör jag det så kommer det garanterat dyka upp något som måste göras om och svetsas så det fick bli Biltema sprayburk som jag ändå hade hemma.
IMG_20240520_215827.jpg


Hade bara främre lilla dämparen nu, men ska på en envägs slutdämpare också så blir det nog lagomt ljud, då kommer det nog låta mer normalt vid lugn körning men ändå lite vassare trumpet från 4000 varv. Extraktor, nyrenoverad topp med H-kam. Snart kommer nya chipp och sen blir det väl jag som får bygga ett nytt insug också.
 
Last edited:
Försökte få till det så att det ser ut som att reflexen hör hemma där. Har slipat och polerat dom synliga delarna av bakskärmen, men det gick tungt och har inte tillräckligt med kraft i 750W maskinen med dom där trissorna. Provade en lite mindre och ventilerad skiva och den sög inte fast lika mycket och funkade bättre så har beställt två såna och lite mer slippapper så jag kan slipa lite mer och inte behöva polera så hårt.
Farsan fick nyligen tag på en till bänkslip också på 750w så hade en tanke på om man kunde koppla ihop dom för att dubbla effekten.
IMG_20240520_215120.jpg
IMG_20240525_235937.jpg
IMG_20240526_000109.jpg
IMG_20240527_173621.jpg

Tänkte jag skulle ha modellbeteckningen på sidokåporna och har funderat lite på hur man ska få till det snyggt. Det lutar lite åt elektroetsning, gjorde en test och det verkar funka bra. Brorsan har en liten dekalskärare så med den ska jag kunna få till bra maskering också och inte som det där taffligt handskurna på testbiten.
Körde på 15V och 1,5A i ca 30min.
IMG_20240531_211500.jpg
IMG_20240531_212226.jpg
IMG_20240531_213520.jpg
 
Att jag missat denna tråd. Henrik, du har verkligen byggt om en Gasgas trial-hoj till en riktig jäkla terrängmoppe, precis den stil jag önskar jag kunde skapa. Och du har valt rätt märke också då Beta inte alls är lika formbar pga dess gjutna alu-ram. Här har du en ram av rör du kan ansluta andra rör till, och svetsa kan du.

Du hade kunnat välja färdig tank, färdigt säte, men gjorde dina helt egna. Vansinnigt skickligt hantverk. Värt att beundra. Du har inga färdiga bilder på hojen i naturen, eller när du kör? Fantastisk hantverk, du har förbättrat Gasgas trial-koncept, anpassat det till en mer vardaglig typ som jag skulle köpa om den fanns i affären. Jag köpte en Beta för att den hade marknadens bästa säte-modul med extratank, men det är inget mot vad du skapat här till din Gasgas.

Jag måste passa på att fråga om du tänkte få den godkänd, dvs regga in den som trial-enduro så att du får köra på väg med den. Du har ju installerat lampa och blinkers mm.
 
Last edited:
Att jag missat denna tråd. Henrik, du har verkligen byggt om en Gasgas trial-hoj till en riktig jäkla terrängmoppe, precis den stil jag önskar jag kunde skapa. Och du har valt rätt märke också då Beta inte alls är lika formbar pga dess gjutna alu-ram. Här har du en ram av rör du kan ansluta andra rör till, och svetsa kan du.

Du hade kunnat välja färdig tank, färdigt säte, men gjorde dina helt egna. Vansinnigt skickligt hantverk. Värt att beundra. Du har inga färdiga bilder på hojen i naturen, eller när du kör? Fantastisk hantverk, du har förbättrat Gasgas trial-koncept, anpassat det till en mer vardaglig typ som jag skulle köpa om den fanns i affären. Jag köpte en Beta för att den hade marknadens bästa säte-modul med extratank, men det är inget mot vad du skapat här till din Gasgas.

Jag måste passa på att fråga om du tänkte få den godkänd, dvs regga in den som trial-enduro så att du får köra på väg med den. Du har ju installerat lampa och blinkers mm.

Tack och kul att du hittat hit. Den ökade aktiviteten på forumet har nog gjort att trådar som denna lätt drunknar i mängden om man inte aktivt kollar i dom olika delarna på forumet.

Det finns ju några enstaka "crossover" modeller bland dom olika märkena men dom är ovanliga och man får nog beställa en ny om man ska få tag på en. Och då är det typ en trial hoj i grunden fast i mer crossliknande utförande och inte bara en påhängsadel med tank.

Här har du en tråd om sådana hojar.


Jag har ju inte svetsat något i ramen så allt kan återställas förutom en lampkontakt jag fick lov att klippa av och löda på den nya lampan.

Hojen är redan regad och får köras på väg som vanlig motorcykel, och vad jag vet så har jag inte ändrat något som ska kunna ställa till det. Vet inte vad dom säger om ändrad tankvolym men tror inte det ska vara några bekymmer. Hoppas bli klar med den inom några veckor så ska jag iväg på första besiktningen då den nu passerat 4 år sedan första gången i trafik.

Och då måste jag koppla om bromsarna och på med fotbromsen igen då jag nu kör fram och bakbroms på samma handtag och det måste finnas två oberoende bromsar.
 
Lånade en gammal dekalskärare av brorsan och problemet med gamla grejer är att dom ibland inte funkar ihop med nya. Fick lov att ta en gammal skoldator med Windows XP för att få det att funka. Tur man har kvar lite gammalt skrot, brorsbarnen brukar spela gamla spel som Mulle Meck och Pettsson och Findus på den. Dom går ju inte heller att spela på nya datorer.

IMG_20240615_221756.jpgIMG_20240615_221806.jpg

Och det var ett jäkla meck att få till men tillsist så vart det något som verkade funka. Pilligt som fan att få till det även om texten är ganska stor, dom små duttarna i bokstäverna får jag nog skippa. Enda alternativet är nog att måla med färg och skrapa om man ska ha så små detaljer, men det behöver bara se bra ut på 2-3m håll så det skiter jag i för annars blir man aldrig klar 😜

IMG_20240616_004044.jpgIMG_20240616_004616.jpgIMG_20240616_010130.jpg

Ska nog se till att ytan är polerad först så jag inte behöver polera efteråt. Sen kanske man kan fylla i med någon svart färg för att få bättre kontrast.
IMG_20240616_012235.jpg
 
Last edited:
Kom att tänka på sånt där emaljpulver man lekte med på slöjden som barn. Finns ju sånt som smälter vid 150°C som skulle kunna funka på aluminium. Nu testade jag bara med lite målarfärg.

IMG_20240616_192326.jpg

 
Last edited:
Fasen vad du pysslar. Du är en riktig hantverkskonstnär.

Tackar för länken till Avidrider och crossover-hojarna. Enligt det jag sett på internet tycker jag KTMs Freeride 250 eller 350 skulle eventuellt vara ett alternativ för mig, eller Beta's "ALP". Kanske Hondas 4Ride också, eller Yamaha Tricker.

Jag vill visa dig min Beta Evo 300 Factory som jag köpte förra sommaren. Den har sätesmodulen på med extratank på 3,5L och lampor fram och bak, med blinkers och tuta.

IMG_9514.JPG

Nu är min Beta inget att ens jämföra på samma dag med din madmax-trial, den är alldeles för modern och renodlad, inte alls så där härligt retrosunkig och "ghetto fixad" som din Gasgas. Helst ville jag ha en sån som Bond körde i Quantum Solace, en moddad Honda Montesa Cota, men jag kan inte svetsa.

Dock har jag fått tvinga mig själv att överge planerna på en moddad trialhoj som ghetto-pendlare pga att jag är för lång och jag ser väl aningens klumpig ut på min färgglada clown-trial. Jag får nöja mig med en madmax-sminkad endurohoj, typ min KTM 350, och inse att jag aldrig kommer att bli den smidiga hojakrobat jag ser mig själv som när jag blundar. Jag är en 99 kg köttbit som tror jag kan trixa runt på en 70-kiloshoj som en tonåring. Jag borde ta mitt tunga vikingasvärd och dra ut i skogen och hugga ner några träd, eller dra igång motorsågen och röka ner mig med lite, så jag inte orkar drömma mer.
 
Fick till det mesta av elen nu i kväll, tomten som jag köpte den av har klåpat en del och brytit till ett stift i ena kontakten till instrumentpanelen så har aldrig haft hastighetsmätare på den förens nu. Och det var inte så enkelt som att använda färgerna till nya lampan heller, även om det var samma färger på kablarna används dom till olika saker så fick stifta om kontakten och greja. Hade i alla fall gissat rätt på höger och vänster blinkers både fram och bak.

Bromsljuskontakten har kärvat ihop och efter smörja och rucklande vill den inte åka ut helt så en sån måste jag nog köpa en ny, och bakbroms kontakten hittar jag inte alls i påsen med alla grejer till den här hojen. Och jag minns faktiskt inte om det fanns någon eller inte, tomten som hade den innan skulle kunna ha tagit bort sånt också då han kört utan alla lampor men ska inte säga bestämt att det är så även om det verkar så 🤣

Jag kör ju utan fotbroms då jag har kopplat fram och bakbroms på handreglaget för att det ska funka för mig. Har ju fullt upp att hålla i styret när man härjar i skogen så kan inte ha fler reglage än för pekfingrarna. Men inför besiktning måste man ha två oberoende av varandra bromssystem.

IMG_20240622_175753.jpg
IMG_20240622_175630.jpg
IMG_20240622_175727.jpg
IMG_20240622_181224.jpg
IMG_20240622_181211.jpg
IMG_20240622_181243.jpg
IMG_20240622_181858.jpg
 
Snygg, vet som inte riktigt vad mer man ska säga annat än ett otroligt hantverk.

En fråga, vilken tjocklek har du på aluminiumplåten, är det skillnad i tjocklek på kåpor och skärmar mot tanken?
 
Snygg, vet som inte riktigt vad mer man ska säga annat än ett otroligt hantverk.

En fråga, vilken tjocklek har du på aluminiumplåten, är det skillnad i tjocklek på kåpor och skärmar mot tanken?
Tack!

Jag har använt 2mm plåt till allting. Det är vad Evan Wilcox använder i sina tankar, eller närmaste motsvarighet i freedom-units. Och det är olegerad aluminiumplåt vi använder.
Han brukar dock använde lite tjockare plåt till skärmar, typ 2,3mm om jag inte minns fel. Skärmar löper större risk att spricka så man måste också vara noga med konstruktionen, bakskärmen på trialhojen sitter med 4 gummiupphängningar bara för att minimera risken för vibrationssprickor och varken skylt eller lampor sitter i skärmen utan ett eget fäste i ramen. Lite därför jag inte tänkt göra någon framskärm till den i aluminium.

På GP'n fick jag lov att förstärka framskärmen med en plåtremsa så här, om jag vetat om det så skulle jag ha gjort en vikt kant runtom istället.
IMG_20210903_024926.jpg
 
Last edited:
Tack!

Jag har använt 2mm plåt till allting. Det är vad Evan Wilcox använder i sina tankar, eller närmaste motsvarighet i freedom-units. Och det är olegerad aluminiumplåt vi använder.
Han brukar dock använde lite tjockare plåt till skärmar, typ 2,3mm om jag inte minns fel. Skärmar löper större risk att spricka så man måste också vara noga med konstruktionen, bakskärmen på trialhojen har sitter med 4 gummiupphängningar bara för att minimera risken för vibrationssprickor och varken skylt eller lampor sitter i skärmen utan ett eget fäste i ramen. Lite därför jag inte tänkt göra någon framskärm till den i aluminium.

På GP'n fick jag lov att förstärka framskärmen med en plåtremsa så här, om jag vetat om det så skulle jag ha gjort en vikt kan runtom istället.
View attachment 500109

Tackar för infon, jag funderar lite på aluminium till sidokåpor sadel och kanske ev tank om inte den GS450 tank jag har liggandes passar till turbo bygget. Är väl både för och nackdelar med aluminium, som jag ser det är det nog lättare att bygga direkt runt ramen med aluminiumplåt mot att plasta med glasfiber på en plugg speciellt om man ska göra en plugg som sen ska stämma på hojen.

Då jag bygge brukar jag börja och sen på avstånd betrakta det hela och fortsätta eftersom med byggandet och det är nog lättare om man bygger med plåt än att plasta speciellt om man ska göra en sadel av typ 70/80-tals typ som går ner hyfsat djupt över ramen bak.
 
Har inte hunnit provköra den ännu då armcykelbygget tog över direkt och sen blev det höst och vinter och för blött och kallt för att vara ute och greja.
Men nu ska jag försöka få till det sista för att kunna besikta den också. Då jag inte kan använda fötterna när jag kör lite mer avancerat och står upp så har jag kopplat ihop fram och bakbroms på samma handtag, måste kunna hålla hårt i styret också så kan inte han dubbla handreglage heller. Men det är inte godkänt utan måste ha två oberoende bromsar så då får det bli att testa denna lösningen så kan jag ha fotbromsen samtidigt som det andra.

IMG_20250504_222249.jpg
IMG_20250504_222307.jpg
IMG_20250504_222353.jpg
 
Underbart bygge detta. Just att det är en trialhoj du använt också. Kan man göra nåt åt utväxlingen sedan kanske, annat än att dreva om till vägfart kanske byta några kuggar i växellåda för att få 1-2-3 längre ifrån varandra?

Spännande om du får den godkänd.
 
Underbart bygge detta. Just att det är en trialhoj du använt också. Kan man göra nåt åt utväxlingen sedan kanske, annat än att dreva om till vägfart kanske byta några kuggar i växellåda för att få 1-2-3 längre ifrån varandra?

Spännande om du får den godkänd.
Den är regad från början så det är bara att min modifiering av bromsen ska vara godkänd som jag måste fixa. Det är faktiskt inte så ovanligt med vägregade trialhojar.
Den är 6 växlad och 5-6 är höga, tror den gör runt 100kmh på 6an. Har aldrig provat toppfarten men det duger gott för att åka runt på landsvägar som aldrig är mer än 80kmh.
Det är inga problem att starta på 5an då den är så vridstark så kör oftast på den växeln i skogen och bara på 6an på större vägar. Har ökat en kugg fram så får se hur den blir nu så nu kanske det blir 4an på stigar, 5an på grus och 6an på asfalt.
 
Det börjar närma sig och har fått dit grejerna nu. Får se om bromslyset funkar med den där kontakten, för tidigare ägaren hade sullat bort det som ska sitta original vilket jag inte upptäckte förens nu då jag aldrig kört med fotbroms. Har ingen aning om hur den kontakten ser ut och hittar inga fästen heller och GasGas katalog och support är typ obefintlig, men fanns en tvåpolig ledig kontakt där innanför som jag misstänker är till den.


908d362e-33c0-445a-b5b8-268b6b25f0bf.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top