Garagevändning?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det jobbiga e ju itne att det inte går att lära sig utan att det tar en jävla tid och kostar mycket pengar om man ska lära sig det på körskola.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
cRoC skrev:
Lära sig det på körskola är rip off! Bara att traggla, jag kunde det efter 20 min.

Såg att nån skrivit att det bara är att luta hojjen innåt och hänga på utsidan.. På uppkörningen får hojjen inte lutas utan ska vara helt upprätt..

Ni som säger "titta dit du ska" menar ni att jag ska vrida huvet nästan 90-grader? Sen gäller det om jag förstått rätt att ha konstant gas och köra på kopplingen? Samt bara använda bakbromsen.

Sen vid körningen så ska man hålla sig i mitten av körfältet men i kurvor ska man gena ganska mycket..

Tror det borde funka, klarade uppkörningen till bil på första försöket iallafall..
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
första gången du blickat bort ska det va ca 90gr sen nästa gång mot målet (lite över axeln) sen följer blicken ut ur garagevändningen om du förstår? :D typ... trorja :)
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
scud skrev:
Såg att nån skrivit att det bara är att luta hojjen innåt och hänga på utsidan.. På uppkörningen får hojjen inte lutas utan ska vara helt upprätt.. .

Man mäter väl med hojen helt upprätt och sen ska man hålla sig inom detta område, nu är det visserligen 19 år sen jag körde upp för hoj, men vissa saker glömmer man inte :D :D
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Pertan skrev:
Man mäter väl med hojen helt upprätt och sen ska man hålla sig inom detta område, nu är det visserligen 19 år sen jag körde upp för hoj, men vissa saker glömmer man inte :D :D

Men lutar man hojjen får man fan så mycket mindre svängradie.. därför klarar man det mycket enklare om man lutar den vid körningen.. och det är jag nästan helt säker på att man INTE får göra..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
scud skrev:
Men lutar man hojjen får man fan så mycket mindre svängradie.. därför klarar man det mycket enklare om man lutar den vid körningen.. och det är jag nästan helt säker på att man INTE får göra..

Min körskolelärare sa åt mig att göra det :confused:

Nån med ERFARENHET från uppkörning?!
 

HanneZ

Guest
Jag blev stenhårt tillsagd att INTE luta! Om man lutar så går det oftast för snabbt.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Jag missade min garagevändning åt ena hållet.... men kontrolanten brydde sig inte om att jag var 3dm över gummibandet. Han sa att han ville bara se om jag hade balans o inte tappade kontrollen över hojen under vändningen. Han sa oxå att det var ok att ligga mellan 60 och 80 på 70-väg, anpassa hastigheten efter förhållandena i trafiken..... mycket viktigare än att spika 70 osv.... (detta sa han när vi snackade lite efter uppkörningen och jag fått papperslappen... VV Stockholm/Tullinge)

Hejja vettiga människor. :tummenupp
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
scud skrev:
Men lutar man hojjen får man fan så mycket mindre svängradie.. därför klarar man det mycket enklare om man lutar den vid körningen.. och det är jag nästan helt säker på att man INTE får göra..


Det handlar inte om en liten svängradie. Det handlar om att hålla balansen i tajta situationer... Om någon idiot dyker upp franför dig ska du bara behöva koppla ur o sätta ner foten o låta personen passera. Om du lutar hojen inåt kommer du ganska troligt att tappa hojen = dyrt & onödigt.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Webspy skrev:
Det handlar inte om en liten svängradie. Det handlar om att hålla balansen i tajta situationer... Om någon idiot dyker upp franför dig ska du bara behöva koppla ur o sätta ner foten o låta personen passera. Om du lutar hojen inåt kommer du ganska troligt att tappa hojen = dyrt & onödigt.

Det har du rätt i, krypkörning är väl nästan bara användbart när man glider mellan eller fröbi andra bilar vid köbildning (fast det är väl enligt regelboken inte ok? så de ska man väl inte göra på en uppkörning). Hela manöverprovet går ju ut på så som namnet antyder, att kolla att man kan hantera hojjen rätt..

Nu ska väl inte jag sitta här å säga vad som är rätt och fel, har trots allt inte ens MC-kort själv, men det är på god väg.. tänkte köpa nåra lektioner i skolan å se om det verkar vettigt. Hoppas bara ja hinner ta lappen denna säsong, har ju redan köpt hoj (visserligen för att ha att öva på)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Rent geometriskt sett :mattias så får man mindre svängradie om man hänger på utsidan av cykeln och alltså lutar själva cykeln inåt. Det handlar då inte om att köra fort och luta omkull utan bara om att förflytta tyngdpunkten. Ekipaget är fortfarande i full balans, tp ovanför hjulen, även om man stannar till. På en tung cykel lär man väl inte kunna göra mycket till eller från iofs...

Mvh,
/Fredrik
 
Last edited:

Race ace

Killen med de röda stövlarna
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
GSX750R -97
Jag undrar bara hur alla ni som har uppkörning snart fixade teorin, för ni verkar ju inte komma ihåg någonting av vad ni borde. :huvet
 

Mech

www.apan.se
Gick med
24 May 2004
Ort
Umeå
Hoj
R
Tog nyss kortet.
Det jag tänkte på var att ta det lugnt med kopplingen. Lutar det innåt släpper man ut kopplingen och lutar det utåt bromsar du. Sen handlar det som någon tidigare sa att man ska se om du har kontroll inte att du ska hålla dig innanför markeringarna, fast det är ett plus... Håll upp blicken oxå. ger grymt mycket, I alla fall för mig.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Race ace skrev:
Jag undrar bara hur alla ni som har uppkörning snart fixade teorin, för ni verkar ju inte komma ihåg någonting av vad ni borde. :huvet

Då kan ju du som verkar veta vad som är rätt berätta det för oss oventande.. Jag klarade teorin å det handlar ju nästan bara om trafikregler.. Det handlar INTE om hur krypkörning godkänns eller ej på en uppkörning.
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
Webspy skrev:
Jag missade min garagevändning åt ena hållet.... men kontrolanten brydde sig inte om att jag var 3dm över gummibandet. Han sa att han ville bara se om jag hade balans o inte tappade kontrollen över hojen under vändningen. Han sa oxå att det var ok att ligga mellan 60 och 80 på 70-väg, anpassa hastigheten efter förhållandena i trafiken..... mycket viktigare än att spika 70 osv.... (detta sa han när vi snackade lite efter uppkörningen och jag fått papperslappen... VV Stockholm/Tullinge)

Hejja vettiga människor. :tummenupp

Var det en medelåldersherre med en gråaktig mustasch. Han hade det förra året när jag tog kortet. Han körde en röd BMWhoj vid min uppkörning.

Om det är samma så var han hur trevlig som helst. För han sa nåt liknande till mig. Som vid konbanan så tog han ingen tid utan sa att det är viktigare hur man hanterar hojen än att man är 1-2 sek för snabb eller sölig.
 
Last edited:

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
-
cRoC skrev:
Ingen här som kört upp och lutad hojen innåt i garagevändningen?

Hojen ska inte lutas innåt under vändningen, vrid på arslet och luta kroppen om du vill lägga motvikt åt nåt håll. I och med att du ska krypköra (SE: köra sakta) så är det en dum idé att luta motorcykeln (eftersom att den väger mycket mer än dig, om du inte är sumobrottare d.v.s).

Garagevändningen gör man för att visa att man har kontroll och balans på motorcykeln under låga hastigheter/krypkörning. Man blir bra på den genom att öva, precis som med allt annat. Punkt slut.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top