Garagestatus

Lackade kåporna i dag, blev väll sådär kan man säga. Först spädde jag ut färgen för mycket så det rann som fasen, sedan för tjock så det kom klumpar ur spruten, men men, det får duga. Är man amatör så är man :yoparty
 
Medin skrev:
Lackade kåporna i dag, blev väll sådär kan man säga. Först spädde jag ut färgen för mycket så det rann som fasen, sedan för tjock så det kom klumpar ur spruten, men men, det får duga. Är man amatör så är man :yoparty
Haha ...känner igen det där. Så går det när man (jag) ska spara på små färgslattar & inte kan hålla ordning på spädningen.

Min blev klar förra veckan.... helnöjd ! (...från fem meters håll ser det nästan felfritt ut :) ):
 

Bifogat

  • .2.JPG
    .2.JPG
    53.5 KB · Visningar: 207
Zoidberg skrev:
Haha ...känner igen det där. Så går det när man (jag) ska spara på små färgslattar & inte kan hålla ordning på spädningen.

Min blev klar förra veckan.... helnöjd ! (...från fem meters håll ser det nästan felfritt ut :) ):
Hördu, den var fruktat snygg! :tummenupp
 
Äntligen har vi skickat iväg Da Killed Sukka till Doktorn, diagnosen löd 0,5 i ventilpel, två tänder saknas i kopplingskorgen (ligger nog i oljetråget) två tändstift saknar elektroder, trots detta gick hojen som ett skott.

Kvar att göra är att buckla ut tanken, skaffa nytt kåpset och lacka.

ERF here we come :yoparty
 
Medin skrev:
Lackade kåporna i dag, blev väll sådär kan man säga. Först spädde jag ut färgen för mycket så det rann som fasen, sedan för tjock så det kom klumpar ur spruten, men men, det får duga. Är man amatör så är man :yoparty

Det går inte fortare för att lacken är slät utan rinnmärken :)

/JPS
 
Zoidberg skrev:
Haha ...känner igen det där. Så går det när man (jag) ska spara på små färgslattar & inte kan hålla ordning på spädningen.

Min blev klar förra veckan.... helnöjd ! (...från fem meters håll ser det nästan felfritt ut :) ):

Blev ju snyggt som f..n det där. Jag förstår att du är nöjd.
Skällv sprutade jag på ett lager till idag, eftersom det var några ställen där färgen inte fäste ordentligt. Hade givetvis inte rengjort spruten tillräckligt. När jag provsprutade på väggen såg det bra ut, men när jag började med första kåpan som kom det stora "klunsar" i mellanåt. Men det får duga. Nu är det ju samma färg på allt allafall och jag antar att det inte är färgen som gör en snabb :tummenupp
 
Medin skrev:
Du frågade: Ska det stå "JPS" på dina kåpor?

Jag svarade: Nej det skall det inte. :tummenupp
Såhär var det:

Jag frågade Jörgen Player Special:
"Vad hände med JPS-lacken?"

Du svarade mig:
"Det är nära nu. Kåporna är spacklade och slipade, bara lacken kvar."

:confused:
 
Nyteknik skrev:
Såhär var det:

Jag frågade Jörgen Player Special:
"Vad hände med JPS-lacken?"

Du svarade mig:
"Det är nära nu. Kåporna är spacklade och slipade, bara lacken kvar."

:confused:

Hahaha ok, nej jag svarade ju inte på din fråga, jag bara gjorde ett inlägg att mina kåpor var nästan klara.
 
Med spännband runt nacken gick det med lite möda att lyfta upp hojen på stöden jag lånat av Calle, den står INTE stadigt men lite spännremmar gör att det känns hyfsat tryggt.
Punkt 1. Byta styrlager.
Efter att ha knackat sönder det undre lagret (som ändå skulle bytas) så sitter jag nu med en minst sagt hårt sittande invändig lagerbana. Ska se om jag kan hitta ett bräckjärn i morgon annars vete 17 hur jag ska få bort den!
 

Bifogat

  • P1000486.jpg
    P1000486.jpg
    64 KB · Visningar: 86
  • P1000484.jpg
    P1000484.jpg
    78.3 KB · Visningar: 91
  • P1000487.jpg
    P1000487.jpg
    81 KB · Visningar: 89
  • P1000491.jpg
    P1000491.jpg
    86.2 KB · Visningar: 113
Torkel skrev:
Med spännband runt nacken gick det med lite möda att lyfta upp hojen på stöden jag lånat av Calle, den står INTE stadigt men lite spännremmar gör att det känns hyfsat tryggt.
Punkt 1. Byta styrlager.
Efter att ha knackat sönder det undre lagret (som ändå skulle bytas) så sitter jag nu med en minst sagt hårt sittande invändig lagerbana. Ska se om jag kan hitta ett bräckjärn i morgon annars vete 17 hur jag ska få bort den!
...du har kanske redan provat, ...men jag hade värmt styrhuvudet (ej lagerbanan, ...i första skedet iaf) &så stum stöt/knackning på lagerbanan. Dra på lyte korrosionslösare ikväll &så så hjälper det nog till !
 
Fick tack vare god hjälp av ciseronen Ako isär min växellåda idag vilket var både givande och intressant.
Det intressantaste var en stor flisa som Ako hittade så snart lådan var ute ur blocket. Efter en inspektion kunde man konstatera att tvåans drev var ganska naggat i kanten, se bild.
Vidare var växellådan ganska lustigt utväxlad med extremt låg etta, förklarar varför jag har haft ganska lätt för att starta. Eftersom tvåan som pajat var den lägsta fick vi byta till en högre tvåa vilket innebar att gapet mellan ettan och tvåan skulle blivit gigantiskt, en drop med 3300 varv/m enligt TrackTimers växellådsguide, så nu är det en betydligt högre etta i lådan. Svårare starter men mer användbar etta torde bli resultatet. Vidare satt det drev i lådan som inte fanns med i instruktionsboken.
 

Bifogat

  • arbete-pågår.jpg
    arbete-pågår.jpg
    42.3 KB · Visningar: 81
  • tvåans-drev.jpg
    tvåans-drev.jpg
    51.9 KB · Visningar: 82
  • tvåans-drev2.jpg
    tvåans-drev2.jpg
    32.5 KB · Visningar: 67
  • utan-låda.jpg
    utan-låda.jpg
    41.8 KB · Visningar: 93
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top