Garagestatus

Goodstuff skrev:
Hej :tomten

På Sviestad hade vi inte isär oken eftersom jag inte hade några nya packningar, packningarna sväller om de komemr i kontakt med luft och jag hade då inte fått tillbaka dem i oket. Eftersom det är två kolvar som har repor så hade de i sin tur repat upp packningarna vilket gjorde att det blev ännu sämre funktion på bromsarna, dvs de gick inte tillbaka. Med nya kolvar och packningar kommer det problemet vara löst, skivornas rakhet skall kontrolleras mer noggrannt men de första mätningarna indikerar att de är raka.
Något mer du vill lära mig om mina bromsok? :va

Varför ta bort varvräknaren när den funkar? Jag behöver bara göra en nya gummiinfästning så sitter den som den ska och göra hålet för tempmätaren större så att den nya passar. Fler förslag på lösningar på problem du inte är insatt i?

Det såg ut som ni plockade sönder bromsarna fullständigt på Sviestad i maj. Men min okunniga blick vilseledde mig tydligen; igen.

Jag läste ditt inlägg som att du skulle byta ut varvräknaren mot en ny. Att köra utan var inte helt allvarligt menat även om det såklart skulle funka nästan lika bra; i alla fall för mig.

Lovar att inte ställa fler dumma frågor - pucko! :machinegu





;)
 
Skall göras på cykeln:

1. Plocka ned motorn och byta vev, kolv, ramlager, div tätningar/packningar och top #klart#

2. skickat iväg öhlins gaffel/dämpare bak på renovering #klart#

3. ny gaffelkrona med medföljande öhlinsgaffel skall monteras. nya clippon skall tillverkas (grövre gaffel)

4. montera brembo radial cylinder+ nissin ok

5. plocka ned resten (sving m.m.)

shit..... låter jobbigt..... tur att man har mek :banana

kunde gärna haft nån annan som betalade allt oxå :4skrika
 
1. Porta
2. Wiseco 12.5:1
3. Helsystem
4. Bänkning
5. Najja
6. Handtagsskydd

Innan våren ska hojjen köras in på diverse crossbanor.

Edit: visst f*n racingforumet....aja :pannkyss
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Det såg ut som ni plockade sönder bromsarna fullständigt på Sviestad i maj. Men min okunniga blick vilseledde mig tydligen; igen.

Jag läste ditt inlägg som att du skulle byta ut varvräknaren mot en ny. Att köra utan var inte helt allvarligt menat även om det såklart skulle funka nästan lika bra; i alla fall för mig.

Lovar att inte ställa fler dumma frågor - pucko! :machinegu
;)

Vi rengjorde bara kolvarna så gott det gick, mycket struligare än att ta isär skiten så det var därför det tog tid.
 
Någon som har tipps när det gäller att renovera dämpar (Öhlins, bak och fram)? Har aldrig gjort det förut. Är det så bökigt att det är värt att lämmna in?
 
Kolla med www.wemi.nu
De finns i Herrljunga så det är ju nära Skara. Kanonservice och bra arbete, iofs säljer de Wilbers och inte Öhlins så jag vet inte om de renoverar deras bakdämpare.
 
- Ersatt lättat svänghjul med orginal :7peta - klart
- Kolla ventilerna
- Byta fjäder i öhlinaren bak
- Vätskebyten
- Fixa adapter så att orginalljudämparen kan monteras på helsystemsgrenröret. Någon som har tips på hur detta ska/bör lösas?!!! Snälla tipsa med bilder eller förklaringar (gäller R6a) :Bugar
 
Medin skrev:
Någon som har tipps när det gäller att renovera dämpar (Öhlins, bak och fram)? Har aldrig gjort det förut. Är det så bökigt att det är värt att lämmna in?


Bara dom som gått på Öhlins kurser får lov att köpa reservdelar till dämparna. Så behövs det bytas ut något så kan du inte köpa det själv. Behöver du göra nått med dämparen bak så är mitt tipps att kolla om det finns tex någon crossbutik i närheten som utför service på Öhlins. Då har dom säkert gått på deras kurs och har rätt verktyg/får köpa reservdelar. Annars är Stötdämpar Experten i Stockholm mitt bästa tipps om inte det går. Ett vanligt oljebyte i framgaffeln gör man själv.
 
Axxexs skrev:
Bara dom som gått på Öhlins kurser får lov att köpa reservdelar till dämparna. Så behövs det bytas ut något så kan du inte köpa det själv. Behöver du göra nått med dämparen bak så är mitt tipps att kolla om det finns tex någon crossbutik i närheten som utför service på Öhlins. Då har dom säkert gått på deras kurs och har rätt verktyg/får köpa reservdelar. Annars är Stötdämpar Experten i Stockholm mitt bästa tipps om inte det går. Ett vanligt oljebyte i framgaffeln gör man själv.

Har läst att man skall göra rent ventiler osv i dämparna en gång om året, samt att det alltid läcker igenom lite gasen till oljan i bakdämparen, så man behöver se över det med. Det är nog lika bra att lämmna till någon som kan. Tack för hjälpen :tummenupp
 
Medin skrev:
Har läst att man skall göra rent ventiler osv i dämparna en gång om året, samt att det alltid läcker igenom lite gasen till oljan i bakdämparen, så man behöver se över det med. Det är nog lika bra att lämmna till någon som kan. Tack för hjälpen :tummenupp

Mcmotörerna i stan gör dämparen bak för 1000 dineros. Tänkte lämna in min där men sen kom saab fan :huvet
 
ecce skrev:
Mcmotörerna i stan gör dämparen bak för 1000 dineros. Tänkte lämna in min där men sen kom saab fan :huvet

SAAB har aldrig vart bra! Får åka upp till Mcmontörerna och ta ett snack.
 
Motorn ute ur ramen, elsystemet isärplockat.

Dessutom har jag börjat pilla på alla krokiga flänsar på kylaren - det var ett helvetesjobb det! :huvet
 

Bifogat

  • isnt-she-lovely.jpg
    isnt-she-lovely.jpg
    42.5 KB · Visningar: 104
Kors i taket, efter 2.5 månaders "ignorera att vi har rejshoj" så har vi ikväll lastat av, avfettat och tvättat ERF hojen, det kändes skönt att göra ett ryck, nu ska vi bara ordna en ny kopplingskorg/lamellpaket, nya kåpor samt buckla ut tanken, vi gör säkert ett ryck om 2-3 månader :gnissla

/O.Rkeslös
 
Ibland kan det vara bra med service... Skulle kolla ventilspelet och upptäckte då att en ventil hade 0,0 i spel, tog bort kammen och upptäckte att en ventilfjäder gått av. Fortsättning följer...
 
erik skrev:
Ibland kan det vara bra med service... Skulle kolla ventilspelet och upptäckte då att en ventil hade 0,0 i spel, tog bort kammen och upptäckte att en ventilfjäder gått av. Fortsättning följer...

Service är bra, trasig ventilfjäder är inte bra.

Behöver du justera ventilspelen och saknar shims så hör av dig, jag har en del dimensioner som jag kan byta med.

:)
 
Strandelin skrev:
Service är bra, trasig ventilfjäder är inte bra.

Behöver du justera ventilspelen och saknar shims så hör av dig, jag har en del dimensioner som jag kan byta med.

:)

En ventil behövde justeras, återkommer när jag vet vilket shims som behövs. Tack på förhand. :tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top