Gamla hojar nya i kartong. RC30 och NR750

NR750'n var en revolutionerande maskin som med hjälp av sina ovala kolvar, kunde husera 32 ventiler.
MAO är detta som en V8:a.
Massor med nytänkande här med.
Hojen var egentligen (om jag har förstått rätt) en prototyp som blev släppt till kunderna i begränsad upplaga.
Ljudet som kommer ur denna är helt underbart!!!
Man kan väl lägga till lite saker som vi idag ser som helt självklara men det var de inte 1992.

Enkelsving och uppdragna blås, nåt som Massimo Tamburini sedermera använde på Ducati 916 (1994) och som flera ser som en revolution gällande hojdesign.
Integrerade blinkers i backspeglarna, nåt som i stort sett alla tillverkare har idag men de började inte införa det förrän under 2000 talet.
Inget monster (med dagens mått) i effekt men kolla in varvtalen, 125 hp @ 14000 rpm, rear tyre 115.8 hp @14500 rpm.
Det finns uppgifter om att NR750 varvade en bit över 15000

PGM-FI bränsleinsprutning
USD gafffel
Kolfiberkåpor
Magnesiumfälgar
Digital instrumentering

1992 var detta rymdteknologi på en gathoj och med endast 700 tillverkade så är den hojen motorcykelhistoria.

Skulle vilja påstå rakt motsatsen faktiskt. En årlig ränta på 5-6% är inte något jag skulle påstå vara en bra investering.
Verkligen. De senaste 100 åren har Stockholmsbörsen (Affärsvärldens Generalindex) stigit med ungefär 10 procent per år i genomsnitt. Och hur man nu kan betrakta två kartonger som en rolig investering begriper jag inte heller.

Bilar och motorcyklar är sällan bra "investeringar". Visst att de ibland behåller sitt värde och ökar i sällsynta fall. De är dock inte gratis att äga under tiden. Service, underhållskostnader, försäkring och förvaring är inte gratis. Tids nog är det dags för kostsamma renoveringar.

Ja, vissa är bakåtsträvare medan andra vill ha nyare saker. Tur att vi alla är olika.

Stämmer bra det.
-87 och -88 hade problem med oljetillförsel. Vid höga varv så kunde den suga torrt i tråget med vevaxelhaveri som följd.
Vevhusventilationen var också unde all kritik.
Dessutom så hade de problem med ventilerna. Det visade sig att dessa roterade (som de ska göra) på tok för fort och svarvade ner sig mot ventilsätena.
OBS! detta gällde endast vid racing och riktigt höga varvtal.
För gatbruk spelade det ingen roll, då maskinerna inte frestades lika hårt där.

(fotnot. RC30 släpptes på marknaden 1988 men det finns -87:or som släpptes enbart för den Japanska marknaden.)

Totalt tror jag 4884 RC30 tillverkades.
Bland annat finns det 30 st vita maskiner, sk Ghosts.
Specialtillverkade inför tävling/event på Suzuka. (om jag inte minns fel nu)

Ett antal kopplingskorgar byttes vet ja med, har en utbytt liggandes som skulle tillbaka till sportmanship men vart kvar. Inget fel på den vad vi kunde se iaf.
Och ett antal utbytta toppar som inte nådde sportmanship heller, som jag gissar har renoverats privat å troligen körts på bana sedan :)
Viktigt som fan att kolla om man köper toppar, OM topparna är planade och hur mycket, med tanke å geardrivens spel mot vevaxeln.

Jag var med och monterade ett antal HRC 127 Hkr satser, kommer inte ihåg riktig alla delar som ingick i denna.
Det fanns en ombyggnadssats till föggarna, med duct kit som tog luft under undre gaffelkronan.
4-1 system, Tändbox, kammar och kolvar m.m.
En mycket duglig portning som gjordes av en engelsman Tony Scott, och kopierades av andra sedan hära i svedala.
Såg att det senare gjorts Keihin FCR brygga till RC30:n med.

Kul motor att skruva med jmf med många andra :)
Men 21 år sedan de kom, jisses...

Vore det inte intressant att de börjar nytillverka dessa rariteter? Kan ju inte vara svårsålda!:yoparty

undrar vad dom är värda, säkert en hel del ivf NR:rn 1 mille, räcker det?

Det lilla jag hittar om dem prismässigt säger att dem låg
kring en halv miljon nya. En spritt ny i kartong skulle nog inbringa en krona eller två på auktion som tex. Barret Jackson i USA eller liknande.

Det är inte värdet som är fräna tycker jag. Det fräna är att vi här har en samlare som hela tiden fyller på sin butik med helt obrukade och historiskt viktiga hojar så alla kan se och njuta av både utvecklingen som varit och få dregla över klassiker som är i absolut perfekt nyskick. :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Står faktiskt en NR på Lugnets motor i Borås. Nu är den dock inte "ny" men den har nog inte rullat många hundramil. Där står den inte i någon glasmonter ;)

Nån som vet om det är "den andra" som Bengt nämner i filmen? Eller finns det fler än de två i landet?

Nån som vet om det är "den andra" som Bengt nämner i filmen? Eller finns det fler än de två i landet?

Den "andra" cykeln som nämns såldes till England. Det var en mc tidning som kraschat en kundhoj som blev inlöst/var inte reparerbar.

Om någon funderar på att bygga ihop en NR av lösa reservdelspriser så kollade jag upp lite reservdelspriser idag... Samtliga priser exklusive moms...
Tank/bak-kåpa 73000:-, instrumentering 52000:-, framfälg 42000:-, bromsskiva 8000:-, cylinder 38000:-, kolv 11000:- kolvringssats (1 kolv 5100:-) kåpglas 16700:-!, topplock 121000:-...

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...