Gamla hojar nya i kartong. RC30 och NR750

OK....lite snabb info:

RC30 är en vidareutveckling av gamla RVF750 Endurance-hojen.
Den är byggd för en orsak endast och det var att ta hem VM i Superbike. De lyckades också 1988 och 1989.
Hojen är fylld mer nytänkande och framförallt så är den ren racing.
Den håller måttet ganska bra även i dagens läge....
Jag vet!

RC45 är vidareutvecklingen och har även den en egen racinghistoria bakom sig.
Joey Dunlop, Aaron Slight, Fogharty körde denna under både VM Superbike och Isle of Mann med stor framgång.
Dock lite i skymundan av RC30'n.

NR750'n var en revolutionerande maskin som med hjälp av sina ovala kolvar, kunde husera 32 ventiler.
MAO är detta som en V8:a.
Massor med nytänkande här med.
Hojen var egentligen (om jag har förstått rätt) en prototyp sopm blev släppt till kunderna i begränsad upplaga.
Ljudet som kommer ur denna är helt underbart!!!

Kort sagt.
NR750 är ett samlarobjekt.
RC45 och RC30 är racinghojar som har blivit samlarobjekt.

aha: :tummenupp. Tack för info G-man och Catman.

Vad kan motsvarigheten bland tillexempel bilar vara?

Last edited:
Idiotförklara mig gärna, men kan någon förklara varför dessa hojjar är så unika?
Ovala kolvar såg ju ganska häftigt ut, men knappa miljonen?

Okej, vissa saker blir det samlarvärde på utan att den oinvigde (jag) kan förstå varför. Det fattar jag och detta är väl nåt sånt? Eller?

edit: Läste marks inlägg nyss och, ja det var väl typ så jag tänkte också.

Det är väl lite som att få påven på hembesök eller att amerikanska militären visar upp genuina delar av ett flygande tefat som störtade 1947 eller att knugen gör klart att han helst skulle vilja komma ut ur garderoben...

Huromhelst är det rå hårdporr för en MC tok som jag! :tokrunka :yoparty

aha: :tummenupp. Tack för info G-man och Catman.

En ouppackad Lamborghini Miura?

Last edited:

Ferrari F40 möjligen.

Jag är övertygad att om Honda skulle ställa upp en NR på en hojmässa idag så skulle den dra åt sig betydligt mycket mer intresse än allt annat de har att erbjuda till försäljning idag. Så stor och klassisk är den modellen.

Den enda legendariska supersportmaskin jag kan komma på som kan locka fler besökare till en mässa är en Britten v1000, men de fanns ju dock inte till försäljning över disk.

Ferrari F40 möjligen.

Jag är övertygad att om Honda skulle ställa upp en NR på en hojmässa idag så skulle den dra åt sig betydligt mycket mer intresse än allt annat de har att erbjuda till försäljning idag. Så stor och klassisk är den modellen.

Den enda legendariska supersportmaskin jag kan komma på som kan locka fler besökare till en mässa är en Britten v1000, men de fanns ju dock inte till försäljning över disk.

Finns en rosa Britten i mitt garage :)
Hänger på väggen i en fin ram.....

Tack alla, jag fattar nu.
Först kolla jag på blocket, men där hittade jag ingen, så nåt ovanligt är det väl.

Det fanns en tid när de inte var särskilt eftertraktad och ansågs mer eller mindre förbrukade. De hade inget att hämta på racingbanan längre. Pink Floyd trummisen köpte sin på 70- talet någon gång har jag för mig. De hade då börjat gå upp i pris, men inte alls till de nivåer de senare skulle nå. Lär nog vara en av hans bästa affärer bortsett från att han var medlem i det legendariska bandet.

Inte ens om man vunnit storvinst förra helgen hade man kunnat vinna aktionen. 190 miljoner är helt galet hur man än vrider och vänder på det för en bil.

Ett exempel på vad man kan få för en bättre beggad bil t ex :http://www.expressen.se/motor/1.1316397/anonym-kopte-varldens-dyraste-bil

Ny i kartong kunde den nog betala en privat Ö att pensionera sig på med egen racingbana på tomten...

Nästan så NR:en räknas som Motorcyklarnas heliga Graal.. Men de är riktig hårdporr över den där filmen med ljudet från den. fan om man skulle ta och vinna sig en 700K och köpa Holländarens NR... *mumma* :2cool

Det lär ska finnas en Youtube eller annan video på en tjej som klotar en NR750 i gångfart.

[YOUTUBE-ID]6wm0yWZ0SGo[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
En sprillans RC30 89:a kostade 119000Kr då det begav sig, och en sprillans maskin som vandrade mellan 3 butiker vart såld på exekutiv auktion på Arvidssons motor i Eskilstuna som kursade på 90-talet. Den gick för 63000Kr
Undrar vart den tog vägen?

Och den som nu är framtagen ur lödda, undrar om den har alla uppdateringar som visade sig vara nödvändiga efter en del reklamationer. Kommer inte ihåg riktigt alla, men ventilsätena var för mjuka så det byttes toppar. Kopplingskorgen var de något med som gjorde att de byttes, osäker om de va alla maskiner. Och oljetråg och pick-up för mera oljemängd.

I stan behövde man bara 1:ans växel :)
Kul maskin

Jag tycker att de borde hålla dem igång, sarta upp de nån gång per år. Tänk att starta upp och torrgasa med de där om en himla massa år!

Ja vi har redan utsett en kandidat som kvalificerade sig direkt för denna uppgift efter att ha visat hur en R1 05:a ska testat för att se om den blödrar på höga varv under lelleveckan:död:glömdet

Last edited:
En sprillans RC30 89:a kostade 119000Kr då det begav sig, och en sprillans maskin som vandrade mellan 3 butiker vart såld på exekutiv auktion på Arvidssons motor i Eskilstuna som kursade på 90-talet. Den gick för 63000Kr
Undrar vart den tog vägen?

Och den som nu är framtagen ur lödda, undrar om den har alla uppdateringar som visade sig vara nödvändiga efter en del reklamationer. Kommer inte ihåg riktigt alla, men ventilsätena var för mjuka så det byttes toppar. Kopplingskorgen var de något med som gjorde att de byttes, osäker om de va alla maskiner. Och oljetråg och pick-up för mera oljemängd.

I stan behövde man bara 1:ans växel :)
Kul maskin

Detta är ju en 89a om jag förstått rätt! Visst hade Honda då åtgärdat problemen? Var det inte första året... eller de första hojarna som hade dessa bekymmer. Toyman

Min 88a har kvar alla problemen men de märktes väl först när den brukades för sitt ändamål "RACING" jag bara posöråker, glider runt och njuter (gubbe med kruka____ ha ha:D ) ingen som pillat med den. Ska jag se det som en fördel. Lite pukkat...... men det gör jag. Hojen går bra. Toyman

Jag tog ner den åt dig.
Klicka---> HÄR, spara ner filen.

Tack så mycket för filen:tummenupp. Men det gick inte bra ändå, den startar inte i bildvisaren utan det är bara de vanliga bilderna som loopas runt. Men ett gott försök. Kanske kommer det fram en lösning. Tack: Toyman

Last edited:
Detta är ju en 89a om jag förstått rätt! Visst hade Honda då åtgärdat problemen? Var det inte första året... eller de första hojarna som hade dessa bekymmer. Toyman

Min 88a har kvar alla problemen men de märktes väl först när den brukades för sitt ändamål "RACING" jag bara posöråker, glider runt och njuter (gubbe med kruka____ ha ha:D ) ingen som pillat med den. Ska jag se det som en fördel. Lite pukkat...... men det gör jag. Hojen går bra. Toyman

Stämmer bra det.
-87 och -88 hade problem med oljetillförsel. Vid höga varv så kunde den suga torrt i tråget med vevaxelhaveri som följd.
Vevhusventilationen var också unde all kritik.
Dessutom så hade de problem med ventilerna. Det visade sig att dessa roterade (som de ska göra) på tok för fort och svarvade ner sig mot ventilsätena.
OBS! detta gällde endast vid racing och riktigt höga varvtal.
För gatbruk spelade det ingen roll, då maskinerna inte frestades lika hårt där.

(fotnot. RC30 släpptes på marknaden 1988 men det finns -87:or som släpptes enbart för den Japanska marknaden.)

Totalt tror jag 4884 RC30 tillverkades.
Bland annat finns det 30 st vita maskiner, sk Ghosts.
Specialtillverkade inför tävling/event på Suzuka. (om jag inte minns fel nu)

Stämmer bra det.
-87 och -88 hade problem med oljetillförsel. Vid höga varv så kunde den suga torrt i tråget med vevaxelhaveri som följd.
Vevhusventilationen var också unde all kritik.
Dessutom så hade de problem med ventilerna. Det visade sig att dessa roterade (som de ska göra) på tok för fort och svarvade ner sig mot ventilsätena.
OBS! detta gällde endast vid racing och riktigt höga varvtal.
För gatbruk spelade det ingen roll, då maskinerna inte frestades lika hårt där.

(fotnot. RC30 släpptes på marknaden 1988 men det finns -87:or som släpptes enbart för den Japanska marknaden.)

Totalt tror jag 4884 RC30 tillverkades.
Bland annat finns det 30 st vita maskiner, sk Ghosts.
Specialtillverkade inför tävling/event på Suzuka. (om jag inte minns fel nu)

Dessa såkallade GHOSTS måste ju vara riktiga spöken, det var först förra veckan som jag fick veta att de finns i Hondakostym, såg på bild på en auctions-sida, trodde infon att det var en original var fel. Men de måste vara till ett medium för att få lyckas se en sådan i verkligheten. Ibland i lokalen känns det som att där finns en ghost, men jag har inte efter ca 30 år få syn på detta fenomen. Men när man kliver in i lokalen sprider det sig en känsla utav glädje, är det en doft utav.......... Toyman: Tror inte på spöken fastän kalla kårar och håren rätt ut är märkliga reaktioner!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT