Gamla hojar nya i kartong. RC30 och NR750

:tummenupp
Finns en liten film härunder också med lite mer info om uppskattat värde på hojarna. Det var lite gåshudsvarning att få vara med vid uppackningen måste jag erkänna:Bugar.

http://www.motorrad.se/?nid=451

Last edited:
Klipp på en RC 30:
[YOUTUBE-ID]7URPqcGPcmo[/YOUTUBE-ID]

För övrigt så finns det ju många VFR´s på blocket, dock inte denna från 1993 då, men jag kommer ihåg att det fanns en rc 30 på blocket förra sommaren för inte alltför stor peng.

Last edited:
För övrigt så finns det ju många VFR´s på blocket, dock inte denna från 1993 då, men jag kommer ihåg att det fanns en rc 30 på blocket förra sommaren för inte alltför stor peng.

Menar du den som vart såld för ca 175,000 kr? :)

Klippet du har länkat till är Helmut Dähne som hade varvrekordet under många år på just en RC30

Lite tramsig kuriosa: När jag var i Genéve för några år sen gick jag förbi en hojparkering där 5 hojar stod uppradade: Yamaha OW01, Honda RC30, Ducati 888, Honda CB 650 (!) och en då helt ny Ducati 999.

Jag ville fingra, men vågade fan inte.

Som ni förstår så drogs ögonen direkt till Honda CB650:n.
Wow...

Om ni inte förstår, så förstår ni.

:tummenupp
Finns en liten film härunder också med lite mer info om uppskattat värde på hojarna. Det var lite gåshudsvarning att få vara med vid uppackningen måste jag erkänna:Bugar.

http://www.motorrad.se/?nid=451

Det finns minst 2 till okörda RC30 i Sverige förutom den som nämns i inslaget.
2008 gick det en okörd RC30 på auktion i England. Den inbringade nästan £23000. = ca 300,000sek då.

Det finns minst 2 till okörda RC30 i Sverige förutom den som nämns i inslaget.
2008 gick det en okörd RC30 på auktion i England. Den inbringade nästan £23000. = ca 300,000sek då.

En oanvänd komplett maskin är värd en hel del för samlare. Inget man köper om man avser att köra med den.

2003 fanns det en RC30 som såldes av en lokal återförsäljare. Den bar spår av brukande och hade ungefär 2000- 3000 mil på mätaren. De begärde 85 000 kr för den då.

Under åren har det funnits ett par RC30 ute på annons. De har väl begärt mellan 130- 150 000 kr.

Ligger på film i klippet ovanför här på samma sida.
Inte rekordvarvet dock men på en RC30 och Dähne

snopet om kartongerna skulle vara tomma... Jag skulle nog velat ha ögonkontakt med hojarna i alla fall en gång om året... Trotts att larm finns i butiken...

Jag var inte mer intresserad av hojar än "Svensson" i många år. Det är dom senaste 6 åren jag ägnat i mc-kretsar. Känner att jag har missat nåt.
Kan någon lite snabbt berätta VAD som gör hojen så unik? Att den kostade 6ggr mer än snittet har jag redan läst. Jag vill veta lite mer roliga ala Boston Tea Party - fakta om hojen.

Jag var inte mer intresserad av hojar än "Svensson" i många år. Det är dom senaste 6 åren jag ägnat i mc-kretsar. Känner att jag har missat nåt.
Kan någon lite snabbt berätta VAD som gör hojen så unik? Att den kostade 6ggr mer än snittet har jag redan läst. Jag vill veta lite mer roliga ala Boston Tea Party - fakta om hojen.

Även om man bortser från allt annat så börjar ju varenda halvdan tekniknörd i hela världen att dregla när de ser motorn nedan.

Hondas ingenjörer fick i princip fria händer att konstruera något unikt - och man får väl ändå påstå att de lyckades...

Bifogat

• 800pxovalpistonyi6.jpg
    800pxovalpistonyi6.jpg
    99.9 KB · Visningar: 246
Last edited:
Idiotförklara mig gärna, men kan någon förklara varför dessa hojjar är så unika?
Ovala kolvar såg ju ganska häftigt ut, men knappa miljonen?

Okej, vissa saker blir det samlarvärde på utan att den oinvigde (jag) kan förstå varför. Det fattar jag och detta är väl nåt sånt? Eller?

edit: Läste marks inlägg nyss och, ja det var väl typ så jag tänkte också.

Last edited:
Idiotförklara mig gärna, men kan någon förklara varför dessa hojjar är så unika?
Ovala kolvar såg ju ganska häftigt ut, men knappa miljonen?

Okej, vissa saker blir det samlarvärde på utan att den oinvigde (jag) kan förstå varför. Det fattar jag och detta är väl nåt sånt? Eller?

edit: Läste marks inlägg nyss och, ja det var väl typ så jag tänkte också.

Honda NR rankas enligt många som den ultimata supersporthojen. Ovala kolvar, 32 ventiler, synnerligen komplicerad insprutning m.m. m.m. var ett gigantiskt tekniksprång när maskinen presenterades. Honda hade exprimenterat med en dylik motor även på roadracingmaskinerna under 80-talet men detta var den enda varianten som fanns till salu för "allmänheten". Det tillverkades endast 700 stycken varför maskinen är synnerligen ovanlig även utifrån det perspektivet. Var den först även med uppdragna ljuddämpare? (RG 500 och rd 500 fick ju inte plats med alla under sadeln... ;) )

Jag undrar om det finns en mer unik och eftertraktad japansk motorcykel överhuvudtaget? Visst, det finns racingmaskiner som aldrig har sålts över disk men det går helt enkelt inte att bygga upp samma magi runt sådana maskiner. De har alltid varit ouppnåliga för den stora allmänheten. Honda NR fanns det dock en minimal möjlighet att man kunde få tag på och denna dröm lever kvar - och så skapas legender.

[YOUTUBE-ID]UNFmCnlXhPk&[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey