Gamla hojar nya i kartong. RC30 och NR750

Shit va tufft! Nästan läskigt att dom tar fram dom. Hoppas det blir ordentligt larmat.

undrar vad dom är värda, säkert en hel del ivf NR:rn 1 mille, räcker det?
Tror inte det räcker på bra långa vägar...om jag får gissa. Finns bra många som har råd att slanta upp den summan och intresset finns nog även långt utanför landets gränser.

Det är ett rejält samlarvärde i dessa hojarna.
Speciellt NR'en. Jag vill inte spekulera i vad den är värd.
Betydligt mer än jag har råd med iallafall :)

Men RC30'n hänger med bra i värde den med fortfarande.
Igår gick det en RC30 på auktion i England för £18500.

Sjukt fräna hojar! Man kanske skulle plocka in valfri 1000cc sporthoj i kartong och ställa i något hörn. Om 50 år när allt vad sporthoj heter är förbjudet så plockar man ut den :yoparty

Läckert att packa upp dem efter så lång tid. :tummenupp

Undra hur mycket jobb det skulle vara att få dem i körbart skick efter alla dessa år? Tänker på packningar, slangar, däck och så vidare. Oljan lär väl vara fräsch om motorcykeln inte är startad, men hur är det med bromsvätska, kylarvätska? De åldras väl, i synnerhet bromsvätskan?

Det skulle nog inte vara speciellt mycket jobb med det.
Visst, greppet i däcken är nog inte så bra längre, men i övrigt så tror jag nog att allt funkar.
Lite småläckage från packboxar kan det nog bli när man startar upp den, men i övrigt är det nog ingen fara.

När jag lumpade plockade vi ut en ny traktor ur förrådet under en övning, den hade säkert stått länge än så.

Är inte saker i kartong mer värda?

Sen tror jag det blir enkelt att återställa till körbart skick, om det finns packningar osv att hitta, det är ju helt nya orörda hojar, det kan man kalla mecka på njutningsnivå! :Bugar

Om jag inte minns helt galet så kostade NR750 omkring 350 000 riksdaler. Då fick man samtidigt hosta upp ca 50-70 000 kronor för de "värsta" normala sporthojarna.

Prisskillnaden är nog fullt jämförbar även med dagens värstingar. Vi snackar säkert sjusiffrigt.

Synd att man inte köpte några när de var billiga...

Last edited:
Står faktiskt en NR på Lugnets motor i Borås. Nu är den dock inte "ny" men den har nog inte rullat många hundramil. Där står den inte i någon glasmonter ;)

Sikken grej.

En sådan här liten filmsnutt, kan man kopiera över den till ett minneskort? Ska isåfall flyttas till en skärm/fotoram med minneskortläsare som jag har nere i garaget!

En del har kul på jobbet är helt klart, det finns väl glas med uv-skydd så det med åldringsprocessen borde ju gå att bromsa upp. Nu när de kommit fram ur sina gömslen.

Undrar hur länge det tar innan de försvinner ner i sina små boxar och exporteras ut ur landet nu?

Så en får väl försöke att se dom live och ta lite kort!

Ha det gott, Toyman

Suck, vad vackra hojar!:yoparty Jag vill oxå tvätta en NR!

Nå, nu vet man dock vart man ska fara och dregla när tjejen ska över till Stockholm och shoppa...:gnissla

En sådan här liten filmsnutt, kan man kopiera över den till ett minneskort? Ska isåfall flyttas till en skärm/fotoram med minneskortläsare som jag har nere i garaget!

En del har kul på jobbet är helt klart, det finns väl glas med uv-skydd så det med åldringsprocessen borde ju gå att bromsa upp. Nu när de kommit fram ur sina gömslen.

Undrar hur länge det tar innan de försvinner ner i sina små boxar och exporteras ut ur landet nu?

Ha det gott, Toyman

Men spring o köp NR750n, NU! Ta lån på huset eller sälj frugan.

Sån här chans får du aldrig mer. Man lever bara en gång. :tummenupp

Det tråkiga i detta, är ju att hojarna faktiskt minskar i värde nu.
De kommer att bli blekta av solen samt att alla gummidetaljer kommer att torka fortare nu.
RC30's gummidetaljer är 21 år gamla redan .....oanvända.
Eller har någon info: om eller hur, de ska skyddas mot blekning/torkning??

Men visst är det en häftig grej!!!!!!
Det är sjukt kul att någon vågar göra det ocg framförallt att visa upp dem på display såhär.

Hatten av!

Jag hetsar inte upp mig på 21 år gamla hojar, även om de är för SIN tid rätt fantastiska och banbrytande:)
Undras om det finns någon ny, gärna polka R1 1998 ouppackad man kan lägga beslag på och packa upp runt 2020:vaÄven om den heller inte är mycket att hetsa upp sig över då heller:D

Ha det gott, Toyman
Jag tog ner den åt dig.
Klicka---> HÄR, spara ner filen.

Coolt!! Rc 30 är en grym hoj!

Kom och tänka på att jag har Helmuth Dähnes rekordvarv från ringen på datorn, givetvis på en Rc 30 :)

Jaha, det här var ju riktigt coolt! Man fick själv nästan lite ångest när man såg hur de packade upp dem! Jag tror det var rätt mycket känslor inblandade i den här processen! True Love! :tummenupp :)

Hoppas att de ser till att skydda dem från solljus. Vore synd placera dem i en glasmonter i direkt solljus efter alla dessa år. Jag hade nog inte vågat ställa ut dem i butiken om jag ägde dem. Risken finns att någon stjäl dem. Det kan inte finns många RC30 eller NR750 som stått i originalkartong i över 20 år.

Dock inte helt ovanligt med oanvända objekt. Söker man lite på nätet verkar det finnas återförsäljare och privatpersoner som låtit bli att starta upp sina motorcyklar. De har varit utställnings objekt sedan dag 1.

Tycker det är lite synd någonstans att de mött ett sådant öde. De är bara döda objekt när de står utställda. Har större respekt för dem som använder sina samlingar av rariteter som de var byggda för.

Det står även en del andra och betydligt äldre ostartade hojar utställda i den butiken, bla en RD500 har jag för mig. Så det här är bara några till sas :D

/J
Hoppas att de ser till att skydda dem från solljus. Vore synd placera dem i en glasmonter i direkt solljus efter alla dessa år. Jag hade nog inte vågat ställa ut dem i butiken om jag ägde dem. Risken finns att någon stjäl dem. Det kan inte finns många RC30 eller NR750 som stått i originalkartong i över 20 år.

Dock inte helt ovanligt med oanvända objekt. Söker man lite på nätet verkar det finnas återförsäljare och privatpersoner som låtit bli att starta upp sina motorcyklar. De har varit utställnings objekt sedan dag 1.

Tycker det är lite synd någonstans att de mött ett sådant öde. De är bara döda objekt när de står utställda. Har större respekt för dem som använder sina samlingar av rariteter som de var byggda för.

Hoppas de har bra säkerhet och försäkring. Har jag vägarna förbi ska jag titta in i butiken. Det är roligt när man kan se annat än det senaste hos återförsäljare - även om de är döda objekt. :tummenupp

Det står även en del andra och betydligt äldre ostartade hojar utställda i den butiken, bla en RD500 har jag för mig. Så det här är bara några till sas :D

/J

Pensionsfonden tryggad... gäller att ha huvudet på skaft om man ska ställa undan "rätt" hoj... & denna är juh minst sagt udda och beundransvärd.... *ryser*:tummenupp

fast det är klart, hojar ska man juh inte titta på utan åka på..helst...agree?:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT