Gamla enstånkor

Jag stod och kollade på den där för 5-6år sedan när jag köpte en 1978 SR500 av samma karl , den var riktigt fräsch , men jag gillar inte utseendet på dom med ramen med fyrkantsprofiler

Det är ändå ett estetiskt lyft med fyrkantsprofil om man jämför med plattjärn...

Nimbus-1938-2911-4.jpg
 
Mallar den in här?
Vet inte, men encylindrig, lite till åren, och just det här exemplaret verkar vara i fint skick.

View attachment 511966
Minnen...har gillat SRX ända sedan den visades - men aldrig kört en. Hösten 1989 stod det en ny kvar hos Mascot i Nässjö medans jag jobbade ihop pengar till hoj, körkort och allt som behövdes. Var nog där säkert varannan vecka och torrgasade och drömde. När de ekonomiska musklerna bedömdes säkrade så hade "min" SRX rymt med en annan köpare. Den glömdes bort de första åren därefter men har egentligen alltid funnits med i tankarna om en hoj som man gärna skulle umgås med .... men det har aldrig blivit vare sig köpt eller provkört någon. På senare år har jag alltmer funderat över om det kanske är bättre att bevara minnet av drömmarna - från då när jag var och återkommande torrgasade den kvarvarande nya på Mascot innan det blev 90tal - än att köpa en och få bevisat att en trött stånka från urtiden kanske inte är så väldigt upphetsande på landsvägen idag. Men utgången av funderingarna är aldrig givna.... och förövrigt har folk fel om denna hojen - den är skitsnygg sådeså!
 
Last edited:
och förövrigt har folk fel om denna hojen - den är skitsnygg sådeså!
Japp, jag har också alltid gillat den. Helst helt original. Funkar utan varvräknare, inget måste tillbehör.
Fyrkantsram var inne då. Funkade då och funkar nu. Ballt.
Silver var ok då. Idag är hälften av alla bilar silvergråmetallic. SRXen var före. Ok idag. Finns även i röd. ❤️
Allt annat är också ok. Sidokåporna!
Felet är väl att jag är för lång.
 
  • Gilla
Reaktioner: DrT
Minnen...har gillat SRX ända sedan den visades - men aldrig kört en. Hösten 1989 stod det en ny kvar hos Mascot i Nässjö medans jag jobbade ihop pengar till hoj, körkort och allt som behövdes. Var nog där säkert varannan vecka och torrgasade och drömde. När de ekonomiska musklerna bedömdes säkrade så hade "min" SRX rymt med en annan köpare. Den glömdes bort de första åren därefter men har egentligen alltid funnits med i tankarna om en hoj som man gärna skulle umgås med .... men det har aldrig blivit vare sig köpt eller provkört någon. På senare år har jag alltmer funderat över om det kanske är bättre att bevara minnet av drömmarna - från då när jag var och återkommande torrgasade den kvarvarande nya på Mascot innan det blev 90tal - än att köpa en och få bevisat att en trött stånka från urtiden kanske inte är så väldigt upphetsande på landsvägen idag. Men utgången av funderingarna är aldrig givna.... och förövrigt har folk fel om denna hojen - den är skitsnygg sådeså!
Den verkar ju finnas kvar, så.....?? - Gör det!
 
Hej! Jag har ärvt ett par gamla enstonkare som jag inte riktigt bestämt om jag ska sälja eller ha kvar. (lutar mot att sälja)

Verkar dock inte vara de lättaste fordonen att värdera. Kan någon hjälpa mig med en värdering?

Xt500 1977 ca 4800mil ej körd på ca 17 år

HONDA NS 125F 1988 2200mil ej körd på ca 9 år.

Båda i fint skick och fungerade utan problem när de ställdes undan. Ej tvättade på bilder.

Har inte så stor koll i övrigt, antar att det mesta är original.
IMG_7034.jpeg

IMG_7046.jpeg
 
Hej! Jag har ärvt ett par gamla enstonkare som jag inte riktigt bestämt om jag ska sälja eller ha kvar. (lutar mot att sälja)

Verkar dock inte vara de lättaste fordonen att värdera. Kan någon hjälpa mig med en värdering?

Xt500 1977 ca 4800mil ej körd på ca 17 år

HONDA NS 125F 1988 2200mil ej körd på ca 9 år.

Båda i fint skick och fungerade utan problem när de ställdes undan. Ej tvättade på bilder.

Har inte så stor koll i övrigt, antar att det mesta är original.
View attachment 514130

View attachment 514131
Den där gamla XT är inte värd många kronor.
Bara för att jag är en hyvens grabb så kan jag befria dig från den för 5 papp...
:krama
 
Ingen hjälp på värderingen, men helsike vilken fin XT.
Helt osett så gissar jag väl på att du säkert kan få 30' utan större åtgärder i Sverige.
Det lär bli mer om du annonserar på engelska på Blocket.
Euron är ju fortfarande stark och XT har ju bra status fortsatt i Europa.
 
Värdet beror ju lite på var i landet du bor. Som jämförelse kostar den billigaste XT500an på mobile €3500 och desto längre ner i landet man kommer desto mer troligt att du får 30 som h1maj säger medans du kanske bara får hälften om du försöker sälja den i Kiruna.

Kan tänka mig att den är värd ännu mer i England.
 
Hej! Jag har ärvt ett par gamla enstonkare som jag inte riktigt bestämt om jag ska sälja eller ha kvar. (lutar mot att sälja)

Verkar dock inte vara de lättaste fordonen att värdera. Kan någon hjälpa mig med en värdering?

Xt500 1977 ca 4800mil ej körd på ca 17 år

HONDA NS 125F 1988 2200mil ej körd på ca 9 år.

Båda i fint skick och fungerade utan problem när de ställdes undan. Ej tvättade på bilder.

Har inte så stor koll i övrigt, antar att det mesta är original.

Edit:
Äh, skit i det. Jag ska fan inte ha fler hojar i garaget när jag inte ens använder de jag redan har.
 
Värdet beror ju lite på var i landet du bor. Som jämförelse kostar den billigaste XT500an på mobile €3500 och desto längre ner i landet man kommer desto mer troligt att du får 30 som h1maj säger medans du kanske bara får hälften om du försöker sälja den i Kiruna.

Kan tänka mig att den är värd ännu mer i England.
Precis.
I Kainulasjärvi så får du en säck potatis (eko) och ett rejält bastubad, för XT:n.
Men lovar att du kommer att bli nöjd :giggle:
 
En 1988 TS250 som jag lät lacka gul i början av 90-talet, blev lite glad av och se att den inte förfallit mer på drygt 30 år.
Fälten på sidorna är lackade, inte dekaler.


TS250.jpg

TS250_b.jpg


EDIT: Jag hittade en gammal bild på den från när den var ganska nylackad.
TS250_1988.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top