Gamla enstånkor

Den blir fortfarande inte eftertraktad för att du säger det.
Bara för att du vill ha en nedsutten kalleankachopper med slö encylindrig 250cc motor så blir dom inte eftertraktade.

Jag känner en som hade en större kalleankachopper (400-500cc) och den kallade vi AIDS mopeden, lätt att få, omöjlig att bli av med....
Nu var den i alla fall såld. Konstigt att det tog fyra dagar att hitta en köpare till denna oerhört eftertraktade modell. Yamaha SR250 brukar försvinna från Blocket på några timmar.

Det säger sig självt att en enstånka på 250cc och 17hk inte han ge någon körglädje i form av acceleration och toppfart, men det finns väl andra kvaliteter att sträva efter. Att bara puttra fram på en slingrande skogsväg kan vara nog så trevligt, eller cruisa runt i stan.

Det är motoreffekt och köregenskaper som är grunden för en Caféhoj, att förbättra för att kunna köra snabbare.
Det du beskriver är en Brattskramlerbobber där byggaren strävar efter andra kvaliteter.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha AG100 https://www.blocket.se/annons/norrbotten/yamaha_ag100/102554394

Ingen enstånka. Men iaf en ovanlig liten encylindrig hoj.

View attachment 474507
Nice. En liten pärla med samlarstatus. Den som har garageutrymme nog har ett gyllene tillfälle här. Låga mil och gott skick. Går säker att använda till en och annan skogstur också innan den hamnar bland samlarobjekten.
Japanerna tillverkade många hojar i 80- och 100cc-klassen på den tiden, men inte många hittade till vårt kubikfixerade Sverige.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Suzuki DR 650 RS https://www.blocket.se/annons/stockholm/suzuki_dr_650_rs/102027050

Du får försöka få ner den här i pris istället
Den gick att få ner i pris, men kan väl säga att miltalet var ett varv på mätaren fel...

Står hos mig nu, en total genomgång snart klar och förvånande nog var ventilspel rätt ok och behövde inte göras. Annat däremot.

Att den var svårstartad kan haft med det faktum att ingen någonsin verkat justerat vajern till dekompen att göra, och att batteriet som "var nytt" inte var rätt utan snarare det billigaste som fanns på Biltema.
1d00db456f03d439fd5f4e220b1698ae.jpg

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Tekniskt sett, en 03 som utlevererats jäääävligt tidigt...

Fast jag röstar på att vi räknar bort allt efter 2019, för dom åren har vi ändå inte kunnat använda...

Bra jobbat ändå att de ägt den i över 20 år.

View attachment 475237
Nästan 20 år borde jag skrivit. Men jag hade gärna haft den kvar men jag blir utsparkad från mitt förråd som jag även använt som garage vilket tydligen inte är tillåtet. Bara vinterförvaring med alla vätskor tömda.. Jag har även en Kawasaki ZH2 ute.

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...