Gamla enstånkor

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bry er inte om Tammer, han har någon bokstavskombination som gör att han har en alternativ verklighet och vägrar ta in fakta.

"Oerhört eftertraktade samlarhojar" och det är dom billigaste på blocket.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja k korthet så tycker dom att det är en bra byggbas då det är en enkel underhållsfri motor utan utanpåliggande oljeslangar och med elstart osv - som byggare av saker du kränger visst men det har ingen vill ha faktor och körglädje för det .
en tvåfemti är förjävla tråkig om den inte är tvåtakt och sitter i en enduro/cross
Det är väl det som är grejen med en caferacer? Inte motoreffekt eller köregenskaper, utan det är nåt man bygger, visar upp, och bara gillar. Att skapa nåt själv.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det är väl det som är grejen med en caferacer? Inte motoreffekt eller köregenskaper, utan det är nåt man bygger, visar upp, och bara gillar. Att skapa nåt själv.
De du beskriver är en hipstermoppe, dvs cafe, tracker, scrambler blandning, me andra ord hybrid..

Riktig caferacer är baserad på prestanda såsom effekt stark motor, bättra vägegenskaper, lågt luft motstånd samt viktminskning..
En racer me andra ord å inte en posör moppe...
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är väl det som är grejen med en caferacer? Inte motoreffekt eller köregenskaper, utan det är nåt man bygger, visar upp, och bara gillar. Att skapa nåt själv.
Att skapa något själv slutar alltid med att det är ett hemmabygge.
Sedan kan det vara ett bygge i någon speciell stil, chopper, racer, scrambler, retro eller något.
Men det betyder inte per automatik att det blir något bra.
I samband med popcornförtäringen rekommenderar jag de två filmerna jag länkade till tidigare.
De ger en förståelse (kanske) för var i historien en caféracer passar in.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Caféracer handlar om PRESTANDAFÖRBÄTTRINGAR på en standardhoj, då främst avseende vägegenskaper, körställning och bromsar för körning på asfaltsunderlag, aka ”sisten till caféet är en mjukis”.


Scrambler handlar om PRESTANDAFÖRBÄTTRINGAR på en standardhoj för körning på det som kommer hyfsat nära snäll enduro, dvs stig/grusväg/gräsfält.


Posörhojar eller bara helt förstörda brukshojar är något annat och egentligen borde det väl finnas bättre samlingsnamn för än ovan, eftersom de faktiskt är upptagna sedan 1950-talet.

(Edit: youtubelänkar)
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det är väl det som är grejen med en caferacer? Inte motoreffekt eller köregenskaper, utan det är nåt man bygger, visar upp, och bara gillar. Att skapa nåt själv.
Det du länkar till är såna som ”bygger coola cyklar för show eller att sälja ” inte nåt med körglädje .

att visa upp och bara gillar-då kan man bygga flaskskepp ,att köra hoj är nåt helt annat än att ställa nåt på en piedestal och titta på för att det är fint -finns ingen körglädje i det att vrid på rullen och känna att det flyttar på sig däremot är :hjarta:giggle:
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det du länkar till är såna som ”bygger coola cyklar för show eller att sälja ” inte nåt med körglädje .

att visa upp och bara gillar-då kan man bygga flaskskepp ,att köra hoj är nåt helt annat än att ställa nåt på en piedestal och titta på för att det är fint -finns ingen körglädje i det att vrid på rullen och känna att det flyttar på sig däremot är :hjarta:giggle:
Det säger sig självt att en enstånka på 250cc och 17hk inte han ge någon körglädje i form av acceleration och toppfart, men det finns väl andra kvaliteter att sträva efter. Att bara puttra fram på en slingrande skogsväg kan vara nog så trevligt, eller cruisa runt i stan.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det säger sig självt att en enstånka på 250cc och 17hk inte han ge någon körglädje i form av acceleration och toppfart, men det finns väl andra kvaliteter att sträva efter. Att bara puttra fram på en slingrande skogsväg kan vara nog så trevligt, eller cruisa runt i stan.
Ja men då behöver du knappast en sur 250 ”med fin motor”att puttra runt på om det är slingrig skogsväg du kör , att hipsterskäggen bygger på nåt sunkigt bara för att det är en vacker motor har inget med hojåkande alls att göra utan om utseendet på bygget dom gör .
Visst kan det vara trevligt att puttra men på en 250 är det det enda du kan göra för det händer inget efter puttrandet heller

här har du grusmoped till och med i Stockholm och betydligt bättre på slingriga skogsstigar
Xr250r för 15”

 

Bifogat

  • 6AAE3142-C4BC-4256-92E4-B279D99A58CC.png
    6AAE3142-C4BC-4256-92E4-B279D99A58CC.png
    2.3 MB · Visningar: 9
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst går det att göra häftiga byggen på en 250 cc hojar men jag är ju beredd att hålla med att det kanske inte är en hoj som man ger sig ut på Europasemester med.

Mitt eget 250 bygge är ju typexempel på hur man egentligen gör en hoj mindre användbar. Med taskig körställning då den är nog så extremför min kropp, en kompressor som gör att vänster knä precis får plats, hög bränsleförbrukning och allmänt dålig men ändå frän och drar till sig folk. Dock är effekthöjningen positiv på hojen vilket gör den körbar och man kan faktiskt ligga och marscha i +100 km/h utan att den är helt stendöd, bara halvdöd ? Om den sen är en cafe racer eller vad den är vet jag inte.

Nästa 250 cc bygge är ju också på gång vilket är tänkt att blir en turbomatad historia.

Men ska jag åka hoj föredrar jag min Thruxton 900 eller KLR650 beroende på underlag de hojarna är ju betydligt trevligare än en moddad CB250N men väldigt anonyma.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Den blir fortfarande inte eftertraktad för att du säger det.
Bara för att du vill ha en nedsutten kalleankachopper med slö encylindrig 250cc motor så blir dom inte eftertraktade.

Jag känner en som hade en större kalleankachopper (400-500cc) och den kallade vi AIDS mopeden, lätt att få, omöjlig att bli av med....
Nu var den i alla fall såld. Konstigt att det tog fyra dagar att hitta en köpare till denna oerhört eftertraktade modell. Yamaha SR250 brukar försvinna från Blocket på några timmar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det säger sig självt att en enstånka på 250cc och 17hk inte han ge någon körglädje i form av acceleration och toppfart, men det finns väl andra kvaliteter att sträva efter. Att bara puttra fram på en slingrande skogsväg kan vara nog så trevligt, eller cruisa runt i stan.

Det är motoreffekt och köregenskaper som är grunden för en Caféhoj, att förbättra för att kunna köra snabbare.
Det du beskriver är en Brattskramlerbobber där byggaren strävar efter andra kvaliteter.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha AG100 https://www.blocket.se/annons/norrbotten/yamaha_ag100/102554394

Ingen enstånka. Men iaf en ovanlig liten encylindrig hoj.

View attachment 474507
Nice. En liten pärla med samlarstatus. Den som har garageutrymme nog har ett gyllene tillfälle här. Låga mil och gott skick. Går säker att använda till en och annan skogstur också innan den hamnar bland samlarobjekten.
Japanerna tillverkade många hojar i 80- och 100cc-klassen på den tiden, men inte många hittade till vårt kubikfixerade Sverige.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Suzuki DR 650 RS https://www.blocket.se/annons/stockholm/suzuki_dr_650_rs/102027050

Du får försöka få ner den här i pris istället
Den gick att få ner i pris, men kan väl säga att miltalet var ett varv på mätaren fel...

Står hos mig nu, en total genomgång snart klar och förvånande nog var ventilspel rätt ok och behövde inte göras. Annat däremot.

Att den var svårstartad kan haft med det faktum att ingen någonsin verkat justerat vajern till dekompen att göra, och att batteriet som "var nytt" inte var rätt utan snarare det billigaste som fanns på Biltema.
1d00db456f03d439fd5f4e220b1698ae.jpg


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top