Gamla enstånkor

Japp, eller så sattes den tillbaka för besiktningen...

Ganska vanligt förfarande
Det var längesedan besiktningen krävde att den ska sitta på plats. Jag hann dock innan dess åka på en flygande för avsaknad av just en sådan. Det var på den tiden man fick visa upp fordonet på den lokala polisstationen.
 
Det var längesedan besiktningen krävde att den ska sitta på plats. Jag hann dock innan dess åka på en flygande för avsaknad av just en sådan. Det var på den tiden man fick visa upp fordonet på den lokala polisstationen.
Dom kräver dock en bakreflex, och den sitter på orginalläppen, så antingen tillverka ett nytt fäste, eller sätta tillbaka läppen med tre skruvar
(jag har tillverkat ett nytt fäste så reflexen sitter på året om)
 
Dom kräver dock en bakreflex, och den sitter på orginalläppen, så antingen tillverka ett nytt fäste, eller sätta tillbaka läppen med tre skruvar
(jag har tillverkat ett nytt fäste så reflexen sitter på året om)
Lite småslarvigt sådär slänger jag ur mig att reflex inte behövts på tio år. För besiktning alltså. När aktörerna kom från Kontinenten skalade de av mycket av de gamla reglerna
 
Lite småslarvigt sådär slänger jag ur mig att reflex inte behövts på tio år. För besiktning alltså. När aktörerna kom från Kontinenten skalade de av mycket av de gamla reglerna
Det är mindre än tio år sedan dom inte godkände reflexen i mitt baklyse för att själva reflexytan inte hade rätt E märkning, och jag tvingades sätta på en reflex med godkänd E märkning, en sådan satt på läppen som jag inte orkade skruva på för besiktning.
 
Det är mindre än tio år sedan dom inte godkände reflexen i mitt baklyse för att själva reflexytan inte hade rätt E märkning, och jag tvingades sätta på en reflex med godkänd E märkning, en sådan satt på läppen som jag inte orkade skruva på för besiktning.
En du och nio som slipper?
 
Lite småslarvigt sådär slänger jag ur mig att reflex inte behövts på tio år. För besiktning alltså. När aktörerna kom från Kontinenten skalade de av mycket av de gamla reglerna
Jag fick nedslag för att reflex saknades så sent som förra året, så antingen har du fel eller så är min besiktningsgubbe dåligt uppdaterad.
 
Jag fick nedslag för att reflex saknades så sent som förra året, så antingen har du fel eller så är min besiktningsgubbe dåligt uppdaterad.
Det är det s h "helbilsgodkännandet" som ställer till det. Ingenting får ändras som finns med i detta regelverk, ska man hårddra det får bara originaldelar användas vid t ex reparationer.
 
Det är det s h "helbilsgodkännandet" som ställer till det. Ingenting får ändras som finns med i detta regelverk, ska man hårddra det får bara originaldelar användas vid t ex reparationer.
Fast min härk var tillverkad långt före helfordonsgodkännande så den får ändras fritt, så länge den har bakreflexen kvar :hihi
 
Lite småslarvigt sådär slänger jag ur mig att reflex inte behövts på tio år. För besiktning alltså. När aktörerna kom från Kontinenten skalade de av mycket av de gamla reglerna
Låter som någon övervintrad kontrollant från Bilprovningen.

Det är det s h "helbilsgodkännandet" som ställer till det. Ingenting får ändras som finns med i detta regelverk, ska man hårddra det får bara originaldelar användas vid t ex reparationer.

Nej, nej och nej.

Kravet på reflexanordning baktill är kärnsvenskt och i högsta grad aktivt och ddeettaalljjreglerat.


Screenshot_20220426-093254.png

Kraven återfinns i TSFS 2021:11
Bilaga 3
 
Nej, nej och nej.

Kravet på reflexanordning baktill är kärnsvenskt och i högsta grad aktivt och ddeettaalljjregler
Där borde man som fordonsägare kunna hävda att EU-regler är överordnade svenska lagar och regler. Om dessa inte stämmer överens gäller EUs regler. Men mot Trafikverket är sannolikt även EU maktlöst.
 
Där borde man som fordonsägare kunna hävda att EU-regler är överordnade svenska lagar och regler. Om dessa inte stämmer överens gäller EUs regler. Men mot Trafikverket är sannolikt även EU maktlöst.

Du önskar strikt tillämpning av EU-lagstiftningen och helfordonsgodkännandet för att slippa klistra på en reflex vart annat år? På din hoj som inte ens omfattas av reglementet?


Oh well...
 
Du önskar strikt tillämpning av EU-lagstiftningen och helfordonsgodkännandet för att slippa klistra på en reflex vart annat år? På din hoj som inte ens omfattas av reglementet?


Oh well...
Fast jag har ju faktiskt inte uttryck någon önskan om tillämpning av EU-regler. Om du låter bli att medvetet misstolka alla mina inlägg så framgår det att det är ett påstående om att fordonsägare i allmänhet borde kunna kräva att EU-regler ska gäller framför våra svenska regler. Ta inte allting så allvarligt...
 
Fast jag har ju faktiskt inte uttryck någon önskan om tillämpning av EU-regler. Om du låter bli att medvetet misstolka alla mina inlägg så framgår det att det är ett påstående om att fordonsägare i allmänhet borde kunna kräva att EU-regler ska gäller framför våra svenska regler. Ta inte allting så allvarligt...


Okay, jag missförstod.
Du tycker andra skall ta striden för att få hit EUs striktare tolkning av fordonsregler.

Vi tycker olika i den frågan.
 
Varje gång man tänker tanken att EU-regler för fordon vore bra även här till 100% ska man titta på hur de har det i Tyskland.
Vill du byta ut dina trötta gummihandtag till något fränare? Glöm inte att kolla att du har ABE-dokumentet med dig till bilprovningen så det skrivs in i fordonets "bok" mot en liten avgift.
Annan profil på däcket bak? Samma sak där. Har inte tillverkaren i sin oändliga visdom redan angett det i registreringsbeviset så får du skaffa ett intyg osv osv.

Vi har det enkelt här, i o f s inte så enkjelt som kanske Indien eller liknande, men enkelt jämfört med UK, Frankrike, Tyskland mfl.
 
Varje gång man tänker tanken att EU-regler för fordon vore bra även här till 100% ska man titta på hur de har det i Tyskland.
Vill du byta ut dina trötta gummihandtag till något fränare? Glöm inte att kolla att du har ABE-dokumentet med dig till bilprovningen så det skrivs in i fordonets "bok" mot en liten avgift.
Annan profil på däcket bak? Samma sak där. Har inte tillverkaren i sin oändliga visdom redan angett det i registreringsbeviset så får du skaffa ett intyg osv osv.

Vi har det enkelt här, i o f s inte så enkjelt som kanske Indien eller liknande, men enkelt jämfört med UK, Frankrike, Tyskland mfl.
Usch ja, inget att önska...
Såg en trafikkontroll av MC i Tyskland där en hade bytt till annat bromshandtag, hojen fick stå där tills han kom tillbaka med ett original/godkänt handtag ?
 
Reflexen klistrar jag fast på nummerplåten, det har alltid blivit godkänt hittils.
Tveksam om det strikt följer kraven som redovisats här, men förmodligen "good enough" enligt alla besiktningsmän jag mött. :)
 
Back
Top