Gamla enstånkor

Jag fick nedslag för att reflex saknades så sent som förra året, så antingen har du fel eller så är min besiktningsgubbe dåligt uppdaterad.
Det är det s h "helbilsgodkännandet" som ställer till det. Ingenting får ändras som finns med i detta regelverk, ska man hårddra det får bara originaldelar användas vid t ex reparationer.

Det är det s h "helbilsgodkännandet" som ställer till det. Ingenting får ändras som finns med i detta regelverk, ska man hårddra det får bara originaldelar användas vid t ex reparationer.
Fast min härk var tillverkad långt före helfordonsgodkännande så den får ändras fritt, så länge den har bakreflexen kvar :hihi

Lite småslarvigt sådär slänger jag ur mig att reflex inte behövts på tio år. För besiktning alltså. När aktörerna kom från Kontinenten skalade de av mycket av de gamla reglerna
Låter som någon övervintrad kontrollant från Bilprovningen.

Nej, nej och nej.

Kravet på reflexanordning baktill är kärnsvenskt och i högsta grad aktivt och ddeettaalljjreglerat.

Screenshot_20220426-093254.png

Kraven återfinns i TSFS 2021:11
Bilaga 3

Nej, nej och nej.

Kravet på reflexanordning baktill är kärnsvenskt och i högsta grad aktivt och ddeettaalljjregler
Där borde man som fordonsägare kunna hävda att EU-regler är överordnade svenska lagar och regler. Om dessa inte stämmer överens gäller EUs regler. Men mot Trafikverket är sannolikt även EU maktlöst.

Där borde man som fordonsägare kunna hävda att EU-regler är överordnade svenska lagar och regler. Om dessa inte stämmer överens gäller EUs regler. Men mot Trafikverket är sannolikt även EU maktlöst.

Du önskar strikt tillämpning av EU-lagstiftningen och helfordonsgodkännandet för att slippa klistra på en reflex vart annat år? På din hoj som inte ens omfattas av reglementet?

Oh well...

Du önskar strikt tillämpning av EU-lagstiftningen och helfordonsgodkännandet för att slippa klistra på en reflex vart annat år? På din hoj som inte ens omfattas av reglementet?

Oh well...
Fast jag har ju faktiskt inte uttryck någon önskan om tillämpning av EU-regler. Om du låter bli att medvetet misstolka alla mina inlägg så framgår det att det är ett påstående om att fordonsägare i allmänhet borde kunna kräva att EU-regler ska gäller framför våra svenska regler. Ta inte allting så allvarligt...

Fast jag har ju faktiskt inte uttryck någon önskan om tillämpning av EU-regler. Om du låter bli att medvetet misstolka alla mina inlägg så framgår det att det är ett påstående om att fordonsägare i allmänhet borde kunna kräva att EU-regler ska gäller framför våra svenska regler. Ta inte allting så allvarligt...

Okay, jag missförstod.
Du tycker andra skall ta striden för att få hit EUs striktare tolkning av fordonsregler.

Vi tycker olika i den frågan.

Varje gång man tänker tanken att EU-regler för fordon vore bra även här till 100% ska man titta på hur de har det i Tyskland.
Vill du byta ut dina trötta gummihandtag till något fränare? Glöm inte att kolla att du har ABE-dokumentet med dig till bilprovningen så det skrivs in i fordonets "bok" mot en liten avgift.
Annan profil på däcket bak? Samma sak där. Har inte tillverkaren i sin oändliga visdom redan angett det i registreringsbeviset så får du skaffa ett intyg osv osv.

Vi har det enkelt här, i o f s inte så enkjelt som kanske Indien eller liknande, men enkelt jämfört med UK, Frankrike, Tyskland mfl.

Varje gång man tänker tanken att EU-regler för fordon vore bra även här till 100% ska man titta på hur de har det i Tyskland.
Vill du byta ut dina trötta gummihandtag till något fränare? Glöm inte att kolla att du har ABE-dokumentet med dig till bilprovningen så det skrivs in i fordonets "bok" mot en liten avgift.
Annan profil på däcket bak? Samma sak där. Har inte tillverkaren i sin oändliga visdom redan angett det i registreringsbeviset så får du skaffa ett intyg osv osv.

Vi har det enkelt här, i o f s inte så enkjelt som kanske Indien eller liknande, men enkelt jämfört med UK, Frankrike, Tyskland mfl.
Usch ja, inget att önska...
Såg en trafikkontroll av MC i Tyskland där en hade bytt till annat bromshandtag, hojen fick stå där tills han kom tillbaka med ett original/godkänt handtag ?

Reflexen klistrar jag fast på nummerplåten, det har alltid blivit godkänt hittils.
Tveksam om det strikt följer kraven som redovisats här, men förmodligen "good enough" enligt alla besiktningsmän jag mött. :)

De illa redan me massa regler å inte lär vi behöva få även EU regler...

Usch ja, inget att önska...
Såg en trafikkontroll av MC i Tyskland där en hade bytt till annat bromshandtag, hojen fick stå där tills han kom tillbaka med ett original/godkänt handtag ?
Ja, jag har också sett på YouTube där tyska polisen i sann STASI tradition har visat sin enorma flexibiletet och sunda individuella tänkande.

Jag kommer inte att sätta mina hjul i det landet, då dom tydligen tillämpar det på turister också.

Jag hade länge varit sugen på en mindre enstånka, mer lättmekat och ballt ljud. ....... Eftersom enstånkor av alla storlekar blivit svåra att komma över så lutar det åt en ny CB400 eller liknande, alla japanska fabrikat har sina 400cc från 80-talet.
Vad tror du om en sådan här då? Inte någon grushoj, men i alla fall en stånka. Är själv sugen på en!

EDIT: attans då, nu skrev jag om en ny enstånka i tråden för gamla enstånkor. Hur går det nu, blir jag bannad? ;)

1650985542411.png

Last edited:
Den var riktigt snygg och stilren, kommer säkert att ha förutsättningar att bli en ny SR400 ed. Dock finns den väl bara som ny. Min ekonomi tillåter inte en ny hoj, sannolikt i hundratusenkronorsklassen eller däröver, och det andra problemet är all moderna elektronik. Bränsleinsprutning och avgasrening innebär lambdasond och ECU motorstyrning med datorer o d vilket i sin tur innebär att man inte kan pula själv. Men snygg var den.

….. sannolikt i hundratusenkronorsklassen eller däröver, och det andra problemet är all moderna elektronik.
Från 55 600 kr
Bränsleinsprutning och avgasrening innebär lambdasond och ECU motorstyrning med datorer o d vilket i sin tur innebär att man inte kan pula själv. Men snygg var den.
Å andra sidan behöver man (normalt sett) inte pula själv. Jag har kört många tusen mil med insprutare och aldrig någonsin pulat. Det sköter ju sig självt.

Från 55 600 kr

Å andra sidan behöver man (normalt sett) inte pula själv. Jag har kört många tusen mil med insprutare och aldrig någonsin pulat. Det sköter ju sig självt.
Oftast. På bilen har jag fått renovera både ABS-systemet och immobilizern, inget av det var direkt billigt. På tal om modern elektronik alltså, inte just insprutare.

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...